דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה זה גן טיפולי ובמה הוא שונה מהגן הרגיל? 

מאת    [ 10/02/2012 ]

מילים במאמר: 1331   [ נצפה 12542 פעמים ]

מה זה גן טיפולי ובמה הוא שונה מהגן ה"רגיל"?


    • בסעיף זה אתמקד בגנים הטיפוליים המכונים "גן שפתי", "גן התפתחותי", "גן לילדים לקויי למידה רב בעייתיים", וכ"ו. ראוי לציין שההגדרה והשמות של גנים אלה משתנים מעת לעת ומישוב לישוב על פי שיקולים של משרד החינוך, הרשות המקומית ואנשי מקצוע שונים.  

מטרות ואפיונים של הגן הטיפולי

הגן הטיפולי הוא מסגרת לימודים מיוחדת המיועדת לילדים בעלי צרכים ייחודיים בחינוך הקדם יסודי - מגילאי 3 ועד מועד כניסתם למסגרת בית הספר. הגן נמצא בפיקוח האגף לחינוך מיוחד של משרד החינוך.

בגן הטיפולי לומדים בין 14 – 12 ילדים שוועדת השמה החליטה על זכאותם לשירותי חינוך מיוחד. החלטה זו מתקבלת על סמך אבחון פסיכולוגי, אבחנה של רופא התפתחותי וחוות דעת של הצוות החינוכי.

מרבית הילדים המושמים בגן הטיפולי אובחנו כסובלים מ"עיכוב התפתחותי", "איחור התפתחותי", "עיכוב שפתי" ו"לקויי למידה". תפקודם של ילדים אלה מצביע על פער משמעותי בינם לבין הרמה המצופה מגילם בתחומי ההתפתחות השונים: תחושה ומוטוריקה, התפתחות רגשית, שכלית וחברתית. בתוך כך, ראוי לציין, שלצד ההומוגניות הנגזרת מעצם הגדרת האוכלוסייה, בגנים רבים קיימים פערים משמעותיים בין הילדים מבחינת טווח הגילאים, היכולות, הקשיים, המצב הסוציו – אקונומי, ועוד.

מטרת ההשמה בגן הטיפולי היא לצמצם את הפערים בין רמת תפקודם של הילדים הלומדים בו לבין רמת התפקוד המצופה מגילם. השאיפה המנחה את מערכת החינוך, את צוות הגן ואת ההורים היא לסייע לילדים לבטא את מלוא יכולותיהם על מנת שבעתיד יוכלו לשוב ולהשתלב במסגרת החינוך הרגיל.

מידע כללי

שעות הלימודים בגן הטיפולי ומועדי החופשות במהלך השנה זהים לאלה הנהוגים בגן הרגיל (14.00 - 8.00), למעט חודש לימודים נוסף לו זכאים ילדי הגן הטיפולי – בחודש יולי. בנוסף, על פי חוק החינוך המיוחד, כל הילדים המושמים בגן טיפולי זכאים לחינוך חינם בכל אזורי הארץ.  

להבדיל מהילדים הלומדים בגנים הרגילים, מקום מגוריהם של מרבית הילדים הלומדים בגן הטיפולי מרוחק זה מזה ולרוב מרוחק גם מהגן בו הם לומדים. לפיכך, ילדי הגן הטיפולי זכאים להסעה בלא תשלום המאורגנת על ידי הרשות המקומית. 

ההסעה המאורגנת עשויה להוות הקלה משמעותית להורים, אך בה בעת היא מחייבת הקפדה על נהלים שונים, כמו: קשר עקבי עם המלווה, הקפדה על חגירה במושב בטיחות, עמידה בלוח זמנים בבקר ובצהרים, ועוד.

היבט נוסף המושפע מהמרחק הגיאוגרפי בין ילדי הגן מאלץ את ההורים להיות פעילים יותר, ליזום ולארגן מפגשים חברתיים אחרי שעות הלימודים.

צוות הגן הטיפולי

מנהלת הגן: גננת – אם מוסמכת בחינוך מיוחד אשר לרוב מועסקת על ידי משרד החינוך במשרה מלאה, ונוכחת בגן 4 - 5 ימים בשבוע, לרבות ביום בו נעדרת העובדת הקבועה. כמנהלת הגן, נושאת גננת האם באחריות לכל המתרחש בגן, לרבות גיבוש ויישום של מערך לימודים שנתי, תכנית לימודים אישית לכל ילד, ליווי ושיתוף הורים, טיפוח עבודת צוות, יישום הנהלים והמדיניות של משרד החינוך, גיבוש סדר היום, טיפוח חזות הגן, ניהול תקציב הגן, ועוד.

גננת משלימה: משובצת ומועסקת על ידי משרד החינוך, נוכחת בגן במשך כל שנת הלימודים, ב - "יום החופשי" של גננת – האם.

עובדת קבועה: עובדת המועסקת על ידי מחלקת החינוך של הרשות המקומית, ונוכחת בגן 5 ימים בשבוע, לרבות ביום בו נעדרת גננת האם. תפקיד העובדת לסייע בארגון הסביבה החינוכית, בהכנת עזרים וכלים חינוכיים, במתן מענה לצרכים השונים של הילדים ובשמירה על ניקיון הגן וטיפוחו.

עובדת משלימה: משובצת ומועסקת על ידי מחלקת החינוך של הרשות המקומית, נוכחת בגן במשך כל שנת הלימודים כממלאת מקום של העובדת הקבועה.

מורה לריתמוזיקה: משובצת ומועסקת על ידי משרד החינוך או על ידי הרשות המקומית. לרוב מבקרת המורה לריתמוזיקה בתדירות של פעמיים בשבוע, לשיעור של כחצי שעה המתקיים במרחב הגן, עם כל ילדי הגן.

בנוסף לתקנים אלה הנהוגים גם בגן הרגיל, הגן הטיפולי כולל צוות פרא רפואי מורחב. צוות זה משובץ לגן על ידי מתי"א והוא כולל קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומרפאה בהבעה רגשית (אומנות / תנועה או מוזיקה). מתפקידם של אנשי הצוות לתת מענה למרב הצרכים הייחודיים של הילדים המושמים בגן. (מתי"א הינו מרכז תמיכה יישובי – אזורי אשר פועל ומקבל משאבים מטעם משרד החינוך, ואחראי על מתן שירותי חינוך מיוחד במערכת החינוך),

בחלק ניכר מהגנים הטיפוליים כל ילד מקבל בממוצע טיפול אחד לשבוע – עם כל אחד מאנשי הצוות הפרא רפואי. הטיפולים של כל איש מקצוע ניתנים לעיתים באופן יחידני - לכל ילד בנפרד, לעיתים בזוגות או בקבוצות קטנות ולעיתים לכל ילדי הגן בו זמנית. מערך זה מושפע משיקולים מקצועיים של צוות הגן ומסל השעות המוקצה לכל גן.

את צוות הגן הטיפולי מלווה פסיכולוג מטעם השירות הפסיכולוגי – חינוכי והוא שותף מלא לנעשה בגן. הוא מבקר בגן בתדירות גבוהה יחסית לעמיתו המלווה את הגן הרגיל ומתפקידו לייעץ, להנחות ולתמוך בחברי הצוות, לאבחן ילדים בהתאם לצורך, לקיים שיחות והתערבות טיפולית עם ההורים, ועוד.

עובד סוציאלי: משובץ בחלק מהגנים הטיפוליים על ידי מחלקת הרווחה של הרשות המקומית ומתפקידו לתת מענה למשפחות הזקוקות לתמיכה של מחלקת הרווחה בישוב.

מעורבות הורים בגן הטיפולי

ליווי והדרכת הורים הינם חלק בלתי נפרד מהעבודה החינוכית – טיפולית במערכת החינוך בכלל, ובחינוך המיוחד - בפרט.

לאור העובדה, שילדי הגן מגיעים לגן בהסעה מאורגנת, שכיחות הביקורים של ההורים במהלך יום העבודה בגן – נמוכה למדי. לפיכך, צוות הגן הטיפולי מקיים מספר רב יותר של מפגשי הורים אישיים וקבוצתיים. בנוסף, מנהלת הגן זמינה בדרך כלל לשיחות טלפוניות ומקיימת ביוזמתה שיחות עם ההורים.

חלק נכבד מהמפגשים האישיים עם ההורים מוקדש להחלפת מידע על הילד, מידת התקדמותו וצרכיו הנוספים. בנוסף, מפגשים אלה מספקים להורים כתובת לתמיכה וייעוץ בנושאים שונים המעסיקים אותם כהורים. מקובל שבמפגשים אלה נוכחים גננת האם והפסיכולוג של הגן, וכן חברי הצוות הפרא רפואי – בהתאם לצורך.

בד בבד עם המפגשים האישיים ברבים מהגנים הטיפוליים מתקימים ערבי הורים, אסיפות ומסיבות כמקובל בגנים הרגילים.

תכנית לימודים אישית (תל"א)

על פי חוק החינוך המיוחד הצוות החינוכי מחויב לגבש תכנית לימודים אישית (תל"א) לכל ילד המושם במסגרת חינוכית מיוחדת. תכנית זו אמורה לשקף את רמת תפקודו של הילד בפועל, את תחומי החוזק ואת תחומי הקושי שלו בתחומי ההתפתחות השונים – בהשוואה למצופה מגילו. כמו כן, תכנית הלימודים האישית אמורה לכלול מטרות ויעדים אופרטיביים אותם מתכוון הצוות החינוכי להשיג במהלך שנת הלימודים.

עותק מתכנית הלימודים האישית אמור להימסר להורים עד לתאריך 15.11 של כל שנת לימודים.

הכוונה ומסגרות המשך

חודשים אחדים לפני סיום השנה צוות הגן מתחיל לגבש המלצה באשר למסגרת ההמשך המתאימה לצרכיו של הילד.

ההחלטה על מסגרת ההמשך מושפעת מרמת תפקודו של הילד, מהערכת הצוות החינוכי את יכולתו להתמודד עם דרישות המסגרת, מעמדת ההורים ומיכולתם לתמוך ולסייע לילד. חלק מבוגרי הגן הטיפולי משתלבים בכיתות הרגילות של בית הספר הרגיל תוך קבלת עזרה ממורה משלבת. חלק אחר מבוגרי הגן מופנה לכיתות הקטנות ("טיפוליות") הנפתחות בתוך בית הספר הרגיל ונמצאות בפיקוח החינוך המיוחד. במקרים מסוימים חלק מבוגרי הגן מושמים בבית ספר מיוחד.

בעד ונגד השמה בגן הטיפולי

לעיתים קרובות השמת ילד בגן טיפולי כרוכה בלבטים ובחששות רבים של ההורים.

בין היתרונות המאפיינים את הגן הטיפולי אזכיר את תשומת הלב האישית המוקדשת לכל ילד הודות לצוות המורחב ולמספר הילדים הנמוך יחסית לגן הרגיל ואת העובדה שהילד ומשפחתו מקבלים תחת קורת גג אחת סל שלם של עזרה מקצועית. בנוסף, צוות הגן הטיפולי רכש הכשרה בחינוך מיוחד המקנה לו ידע וכלים מקצועיים. כלים אלה עשויים להקל ולסייע מאד לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

תנאים אלה עשויים לתרום לכל ילד, ואין ספק שהם מקדמים מאד את הילד המתקשה.

מנגד, ההשמה בגן טיפולי כרוכה במקרים רבים בהפרדת הילד מקבוצת השווים שבסביבתו הטבעית. הפרדה זו עלולה להשפיע על הילד עצמו ולא אחת היא גם חושפת את ההורים לשיפוט וביקורת מצד חברים, משפחה מורחבת, וכ"ו.

ההחלטה לכאן או לכאן מושפעת מעוצמת הפער בין רמת תפקודו של הילד בתחומי ההתפתחות השונים לבין הרמה המצופה מגילו. ככל שהפער משמעותי יותר ומופיע ביותר תחומים אזי טובת הילד תהא השמה בגן טיפולי. תשומת לב מיוחדת יש להקדיש להשלכות של פער זה על תחושת המסוגלות, על הדימוי העצמי, על סף התסכול ועל מעמדו החברתי של הילד. היבט נוסף הוא מידת הפניות של ההורים לתמוך בילד ומידת יכולתם להעניק לו סיוע מקצועי באופן פרטי ועצמאי.

לסיכום:

הגן הטיפולי הוא בראש וראשונה גן. לפיכך, האקלים החינוכי והפעילויות השונות כמו –  שטחי היצירה, המשחק הסוציו דרמתי, התכנים הנלמדים בו, וכ"ו אמורים להיות מקבילים לאלה הנהוגים בגן הרגיל. בה בעת, גן זה זוכה לתנאים מיטיבים ולצוות מקצועי מורחב שנועדו לתמוך ולסייע לכל ילד לקדם את תפקודו ולמצות את יכולותיו.

בסיכומו של דבר חלק ניכר מהילדים המושמים בגן הטיפולי משפרים מאד את הישגיהם ומצליחים להשתלב מחדש בחינוך הרגיל. לפיכך, יש להעמיד את טובת הילד בראש סולם העדיפויות ולשקול כל מקרה לגופו.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב