דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים ובעלי חיים 

מאת    [ 07/02/2012 ]

מילים במאמר: 657   [ נצפה 2048 פעמים ]

 

ילדים ובע"ח

 התינוקת שלי בת שנה ולכל בעלי החיים  היא קוראת "בוא". כשאנחנו הולכות לטייל ולפתע היא פוצחת ב"בוא" אני מסתכלת סביבי ויודעת שאראה בעל חיים כלשהו,  מחיפושית או ציפור ועד כלבים וחתולים כמובן. נכון  שאצלנו בבית יש הרבה בעלי חיים, אך במסגרת עבודתי כמדריכה ומטפלת בעזרת בעלי חיים ב 15 השנים האחרונות אני נפגשת עם ילדים שנחשפים פחות לבעלי החיים  במסגרת הביתית.

כל ילד מפתח רגש כלשהו לבעלי חיים.  זה יכול להיות גם פחד או חשש, אך אף ילד לא נשאר אדיש וכבר הוכח במחקרים רבים שלבעלי חיים  יש השפעה חיובית על בריאות בני האדם, הן בריאות פיזית והן  בריאות נפשית.

כשחושבים על חיית מחמד לרוב עולה בדמיוננו כלב. כלב שתמיד מוכן לשחק, שמקבל את פנינו בכניסה, שמניח ראשו על ברכינו כשאנחנו עצובים.  אך גם אוגר למשל יכול לשמש חבר. אפשר לדבר איתו, ללטף אותו בעדינות, לצייר לו ציור או להתקין לו משחק בכלוב.

 

יציבות: חיית המחמד נתפשת פעמים רבות ע"י הילד כחלק מהמשפחה. ברבים מציורי ה'משפחה' של ילדים ניתן לראות: אבא, אמא,ילד וכלב. במקרים של חוסר יציבות כגון מעבר דירה או אח חדש במשפחה, יכול הילד לפנות לבעל החיים, כי  הוא תמיד נמצא שם.

בטחון: בטחון חברתי ואישי, כמו ילד שהולך בגאווה עם כלבו לטיול ועצם השליטה בכלב, מתן הפקודות והחיזוקים מקנים לילד ביטחון. ההליכה הופכת זקופה ונמרצת והחושים מתחדדים ואם פוגשים חברים, יש תמיד על מה לדבר, ללטף ולהסביר.במקרה של ילד עם קשיים חברתיים אפשר להביא את חיית המחמד לביה"ס או לגן, להראות ולהסביר עליה.

אמפטיה וחמלה: ילדים מזדהים עם בעלי חיים, כי הם קטנים מהם ולרוב נעימים למגע. אם נפגיש אותם עם בעל חיים  שזקוק לעזרה,  למשל עזרה בהפרדה בין אוגרים שרבים ביניהם,  סידור הכלוב לנוחיות מירבית או אפילו בעל חיים צולע או חסר רגל, נקבל ילדים הרבה יותר אמפטיים.קרבו אפרוח לילד שרגיל בתנועות ידיים מהירות ואף נוטה לאלימות, וראו איך כל גופו נרפה ובהכוונתכם הוא אוחז את האפרוח בעדינות, כל כולו מביע רוך.

אהבה ללא תנאי: של חיית המחמד כלפי הילד וכמובן של הילד כלפי חיית המחמד.

חווית הטיפול: מישהו אחר זקוק לי.  הבטים רבים של טיפול כמו נקיון בעל החיים ו סביבתו, אילוף ותמיכה רגשית (כן, גם בעלי חיים  צריכים) וכמובן חשיפה למעגל החיים: מחלות,ילודה ומוות.

תמיכה רגשית: רבים מהילדים רואים בחיית המחמד חברה, מספרים לה את סודותיהם, מחבקים כשעצוב או מתרגשים ומשתוללים כשרגש שמח פורץ.

ילדים בעלי צרכים מיוחדים:  ילדים בעלי קשיים רגשיים וקשיים יכולים להעזר בבעל החיים לתמיכה רגשית על כל הבטיה,  אך גם ילדים בעלי צרכים פיזיים יכולים להעזר בחיות המחמד. חשבו על ילד שצריך לעסוק בפיזיוטרפיה וזקוק לתרגילי הליכה או תרגילים במוטוריקה עדינה.  לפעמים קשה לו, נמאס או משעמם בשגרת התרגילים הרגילה ולעיתים  חוסר הרצון לתרגל נובע מתסכול.  הביאו לאותו ילד ארנבון, אחרי שילטף  ויעביר את ידיו בעדינות על פרוותו הוא מן הסתם יתחבר אליו.  בקשו ממנו עזרה בנקיון הכלוב,  להחליף מצע, ללכת למלא את מיכל המים או אפילו לחתוך סלט. חשבו כמה פעולות צריך לעשות על מנת למלא מיכל מים. לקום, ללכת לברז כשהמיכל ביד, לפתוח את הברז, למלא את המיכל, לסגור את שניהם, לחזור אל הכלוב ולחבר את המיכל . לנו זה נראה פשוט אך לילד עם קשיים פיזיים זה  שיעור פיזיוטרפיה שלם.

אבל מה עם מחלות? רבים האנשים שאינם חושפים את ילדיהם לבעלי חיים  כי "הכלב מלוכלך" ו"לחתול יש תולעים",  אז הנה קצת מידע על מחלות. בעולם יש הרבה מחלות אך קיימות "רק" 150 מחלות זואונוטיות שהן מחלות העוברות מבעלי חיים  לבני אדם כאשר המסוכנת מכולן היא הכלבת. את רוב המחלות ניתן למנוע ע"י היגיינה פשוטה שלנו ושל בעל החיים וסביבתו וכמובן חיסונים וטיפול וטרינרי קבוע. בסופו של דבר, הסיכויים להידבק מילדים אחרים בוירוס/חיידק או אפילו תולעים מילד גבוהים בהרבה מהסיכויים להידבק מבעלי חיים.

 

יכולתי לכתוב עוד הרבה מאחר והנושא קרוב ללבי ולפיכך כתבתי אותו ישירות משם, אז לסיום וכדברי ע. הילל "בלי חיות איך אפשר לחיות?"

 

© נכתב על ידי נועה דגן, כל הזכויות שמורות לגן טבע

 

 

 

 

אורלי הזה, מנהלת גן טבע שבמושב צופית, תינוקיה, גן וצהרון לילדים מאושרים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב