דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סמכות הורית - הדרכה להשפעה 

מאת    [ 02/02/2012 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 2331 פעמים ]

המציאות בה פועלים הורים כיום, היא מורכבת ומאתגרת. הקשיים העומדים בפני ההורה הם רבים: ילדים גדלים כיום בעולם חשוף ולעיתים פרוץ, מצב המקשה על ההורה להגן על ילדו.  שעות העבודה של ההורים רבות יותר מבעבר, ומקשות על וויסות בין הצרכים האישיים לבין הצרכים ההוריים. התגברות הקשיים העומדים בפני ההורה, כמו גם החולשות התמיכה והגיבוי להורה, הובילה לשחיקה הקיימת כיום בסמכות הורית המצמצמת את יכולתו של ההורה לפעול ולהגיב באופן אפקטיבי לבעיות התנהגות של ילדים ובני נוער.

סמכות הורית, נוגעת להצלחתו של ההורה בשימת גבולות ברורים, ביכולתו להיות עקבי וברור בהתנהלותו כלפי הילד. יתרה מכך, ההורה מגן על הילד שלו, בכך שהוא עוזר לילד לצפות מראש את התנהגותו שלו – הורה משפיע, הוא הורה צפוי ומובן המגדיר מראש את ציפיותיו ואת האופן שבו הוא מתכוון לאכוף את דרישותיו מהילד. לא תמיד קל להיות הורה משפיע ובעל סמכות. לעיתים, הורים חשים שהילד מסרב ללכת לישון בזמן, אינו מכין שיעורים ומרבה לריב עם אחיו. הילד עשוי לאתגר מחדש את המשפחה ואת ההורים. במצב מסוג זה, הורים עשויים לחוש חסרי אונים לנוכח התנהגות הילד ולהקשה לשמור על כללי הבית. במצב מסוג זה, כדאי לפנות להדרכת הורים.

הדרכת הורים ניתנת במגוון רחב של מצבים ושל סיטואציות והיא עשויה לתרום להורים למצוא את הסמכות ההורית שלהם ולהשפיע באופן חיובי על המשפחה ועל הילדים. הדרכת הורים עשויה להשתנות בהתאם לגיל הילדים ולשלב שבו נמצאת המשפחה. למשל פסיכולוגים נוהגים להדגיש שבגיל הרך החשיבות של הדרכת ההורים היא הרבה ביותר. בתקופה זאת ההדרכה תורמת להורים לא רק בהתמודדות עם בעיות הילד, אלא בהתמקמות נכונה, תוך ייצב גבולות ברורים ונכונים בינם לבין הילד והכרת מושגי יסוד בגידול ילדים, כנתינה, הכלה, קבלה, אמפטיה, תמיכה, איסור, גבול וכו'. כמו כן, בגיל הרך, הדרכת הורים עוזרת להורים לזהות מהם צרכי הילד, בעיקר בתקופה שבה השפה אינה מפותחת ולהתייחס לצרכיו בצורה הולמת. כפועל יוצא של תהליך כזה ההורים עצמם מזהים את הצרכים והרגשות שלהם ולומדים להתמודד איתם בתוך הזוגיות.

הדרכת הורים המתמקדת בסוגית הסמכות ההורית עשויה לקדם את יכולתו של ההורה לקבוע כללים וערכים עבור הילד ולמנוע התדרדרות בהתנהגותו, תוך שמירה על כבוד הדדי בין ההורה לילד.

הדרכה על סמכות הורית נותנת דגש לתחושת הביטחון של ההורים בהתקשרותם הרגשית עם ילדיהם. הורים בעלי סמכות הורית תקינה יעניקו לילד תחושת ביטחון באמצעות יכולתם לשלב בין מתן אמפטיה הורית, הכלה ומתן אוטונומיה לבחירותיו של ילד ביחד עם דרישה להתנהגות בוגרת, היענות לכללים ולחוקים המקובלים במשפחה והימנעות מעשיית מעשים העלולים לפגוע בו. אחד המבחנים המשמעותיים של ההורים היא היכולת שלהם להפעיל את סמכותם ללא צורך באמצעי כפייה, על מנת להבטיח את היענות הילדים לכללים שנקבעו.

אתם מוזמנים להיכנס לאתר של הורים ברשת עבור מאמרים נוספים על הורים וילדים.

אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו http://www.horimnet.co.il צוות הורים ברשת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב