דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שטר מטען ''נקי'' מעיד על מצבו של המטען? בית המשפט פוסק בעניין 

מאת    [ 01/02/2012 ]

מילים במאמר: 573   [ נצפה 1740 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד אליס אברמוביץ

לאחרונה, ניתן פסק-דין על ידי בית משפט השלום בתל-אביב, בתביעת שיבוב שהגישה חברת הביטוח מנורה נגד חברת התעופה ק.א.ל., בקשר למטען מיובא בו התגלה מחסור.

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

חברת מנורה ביטחה מטען של מוצרי קוסמטיקה ארוזים ב-53 אריזות במשקל כולל של כמעט 10 טון. המטען, אשר נארז על משטח היטס ("פאלט") יחד עם משלוחים אחרים בקונסולידציה, יובא מחו"ל לארץ בהובלה אוירית, באמצעות חברת התעופה ק.א.ל.

הפאלט בכללותו נקלט במחסן ממן ללא הערה על נזק, ופורק שם לשם אחסנתו על ידי עובדי ממן. בעת מסירת המטען לנציג היבואן, נרשמה בפקודת המסירה של המטען הערת נזק מסוג "קרוע ומעוך" ביחס לארבעה קרטונים, ועם הגעת המטען למחסני היבואן הוברר כי חסרות במטען 50 אריזות פנימיות, בשווי של כ-33, 000 ש"ח.

הצדדים הגיעו להסדר דיוני לפיו לא יישמעו עדים, ופסק הדין יינתן על בסיס חומר הראיות המצוי בתיק.

טענתה הראשונה של חברת הביטוח הייתה כי ק.א.ל הוציאה שטר מטען נקי בו נרשם המטען על פי כמותו הנכונה, והיותו של שטר המטען נקי (במובן זה שלא תועדו בו הערות או הסתייגויות כלשהן בדבר מצב המטען) מקימה חזקה וראיה בדבר מצבו התקין של המטען במועד קבלתו על ידי חברת התעופה ק.א.ל.

בסיכום טענותיה טענה חברת הביטוח כי לשטר המטען צורפה רשימה מפורטת של מידות האריזות ומשקלן וכי עובדה זו אושרה בכיתוב על גבי שטר המטען, ומכאן שחברת התעופה בדקה את פירוט האריזות והמידות ואימצה אותו ומשכך היא מנועה מלטעון כל טענה בעניין זה.

לעומת זאת טענה חברת התעופה כי ההצהרה לגבי נכונות פרטי המטען ניתנה על ידי המשלח (SHIPPER) בלבד, והצביעה לעניין זה על הכיתוב המודפס בחלקו הימני התחתון של שטר המטען לפיו:"SHIPPER CERTIFIES THAT THE PARITCULARS ON THE FACE HEREOF ARE CORRECT". חברת התעופה הוסיפה וטענה כי יתכן והחוסר במטען נגרם עוד לפני שיגורו לישראל, או שהוא נגרם בשלב אחסנתו בממן.

פסק-דינו של בית המשפט:

בית המשפט העדיף את עמדתה של חברת התעופה ק.א.ל, בין היתר מפני שלא הוצגה בפניו כל ראיה כי ההצהרות הנוגעות לכמות המטען, נפחו ומצבו – נבדקו על ידי ק.א.ל, ומשום שלא צוין בשטר המטען כי ק.א.ל. ביצעה בדיקות כאלה במעמד השוגר.

בנוסף, השווה בית המשפט בין חוות דעת השמאי מטעם מנורה לבין פקודת המסירה של ממן, וקבע כממצא עובדתי כי אחד מארבעת הקרטונים שלגביהם צוינה הערת הנזק הוא הקרטון שבסופו של דבר נמצא כי חסרו ממנו 50 האריזות הפנימיות.

במצב דברים זה, קבע בית המשפט, קיימות מספר חלופות באשר למועד היווצרות החוסר: הראשונה – כי הפריטים החסרים כלל לא נארזו על ידי השוגר; השנייה – כי במהלך המסע האווירי נוצר החוסר בין כתוצאה משליחת יד ובין בדרך תאונתית כלשהי; והשלישית – כי החוסר נגרם במהלך אחסנתם של הקרטונים במחסני ממן לאחר פריקתם מן המטוס.

מכיוון שלא עלה בידי איש מהצדדים להוכיח בדרגת ההסתברות הנהוגה במשפט אזרחי, איזו מבין החלופות הללו היא הסבירה ביותר, ומכיוון שלא ניתן היה להתעלם מרצף ההתכתבות שבין הנשגר (המבוטח) ובין הספק בחו"ל, ממנה עולה לכאורה כי המבוטח נטה לייחס את האחריות לחוסר דווקא לחובת הספק, נדחתה התביעה, ומנורה חויבה לשלם לק.א.ל שכר טרחת עו"ד בסך 5, 000 ש"ח. 

[תא"מ (שלום ת"א) 5915-12-10 מנורה מבטחים חברה לביטוח בע"מ נ' ק.א.ל קווי אוויר למטען בע"מ, פסק-דין מיום 30.11.11, השופט מרדכי בן-חיים. שמות ב"כ הצדדים לא צוינו]

הערות:

במקרה זה, ויתרו הצדדים על ניהול חקירות נגדיות של עדים וביקשו מבית המשפט לתת פסק-דין על בסיס המסמכים בלבד. ככל הנראה, סכום התביעה הנמוך באופן יחסי, לא הצדיק מבחינת הצדדים את ניהול המשפט באופן מלא, אך כפי שניתן לראות, יתכן והסדר זה עמד בעוכריה של חברת הביטוח, אשר לא הייתה יכולה לחקור עדים שהובאו מטעם חברת התעופה.

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב