דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ריטלין: קוקאין לילדים 

מאת    [ 31/01/2012 ]

מילים במאמר: 878   [ נצפה 3444 פעמים ]

ריטלין: קוקאין לילדים

כיצד הפך ריטלין לסם רחוב נפוץ המכונה "קוקאין לילדים" - מדוע נערים מתמכרים לריטלין ומהן הסכנות הטמונות בכך ?

מהו ריטלין ?
ריטלין הוא השם המסחרי של מתילפנידאט, חומר המדורג בישראל ובעולם כסם מסוכן בפיקוח וכחומר נרקוטי - באותה קטגוריה כמו תרופות נרקוטיות כדוגמת המורפין. נערים משתמשים בו בגלל השפעתו הממריצה.
ביוני 2005, מנהל המזון והתרופות האמריקאי פרסם אזהרות כי ריטלין וסמים הנגזרים ממנו עלולים לגרום להזיות, מחשבות אובדניות, התנהגות פסיכוטית והתנהגות אלימה.

היכן ניתן למצוא אותו ?
לרוע המזל ריטלין ותרופות אחרות להיפראקטיביות ניתן למצוא כמעט בכל מקום. במידה ואתה תלמיד או סטודנט, סביר להניח שיש לך מלאי גדול בהישג יד - שכן "סוחרי הסמים" הם חבריך ללימודים הלהוטים לעשות רווח קל על חשבונך. זה כל כך פשוט - "חבר" שלך לוקח מעט גלולות מהמרשם של אחיו ומוכר אותן. או תלמיד אחר מתחזה לבעל "קשיי ריכוז", מקבל מרשם בעצמו ומוכר את הגלולות. כך הסם מחולק כמו ממתק.

איך מתחילה התמכרות לריטלין
תלמיד מפגר מעט בלימודיו. בחינה מתקרבת והוא צריך להתכונן לקראתה. הוא צריך להישאר ער עד מאוחר כדי שיהיה לו איזשהו סיכוי להצליח במבחן. קפה מכניס אותו למתח, אבל רבים מחבריו משתמשים בגלולות האלה כדי לקבל את האנרגיה הנוספת שהם צריכים. למה לא? כמה שקלים; גלולה אחת; לילה שלם של לימודים; הרגשה של "התמקדות".
יכול להיות ששם זה מתחיל, אך בדרך כלל זה לא מסתיים שם. "ישנם תלמידים שלוקחים ומסניפים אותו כמו קוקאין לספיגה מהירה. זה מחזיק אותך ערני במשך שעות", העיד אחד התלמידים.
ובדיוק כמו קוקאין או כל סם מרץ אחר, אותה הרגשה נחמדה של "הרגשה בשמים" באופן בלתי נמנע תביא אחריה "התמוטטות", הרגשת עייפות, דיכאון וירידה בערנות. וכמובן שהמשתמש יודע שניתן להקל על הרגשת "ההתמוטטות" בעזרת "העזרה" של גלולת ריטלין נוספת שמחזירה אותו שוב על רגליו. וכך זה נמשך.
אחר כך ייתכן שהוא ייקח מנות גדולות יותר, או יסניף כדי להיות בסוטול חזק יותר. במנות ברמות כאלה, ריטלין יכול להוביל לעוויתות, כאבי ראש והזיות. אותו חומר חזק דמוי אמפטמין יכול אפילו לגרום למוות.

כיצד נראה ריטלין ?
ריטלין מגיע בצורת גלולות קטנות, כשהמילה "Ciba" (שם היצרן) מוטבעת עליהן. משתמשים טוחנים את הטבליות לאבקה ומסניפים אותה. הסם אף מסיס במים, לכן קל להמירו לנוזל שניתן להזריק.

קוקאין של עניים
ההשוואה בין ריטלין וקוקאין אינה רק סיסמה. מבחינה כימית ריטלין דומה לקוקאין. כשהוא מוזרק כנוזל, הוא יוצר את אותו "ניעור" שהמכורים משתוקקים לו כל כך.
בשנת 2000, "מינהל אכיפת הסמים" בארה"ב (DEA) חשף מחקרים שנעשו על חיות ועל בני אדם שניתן להם קוקאין וריטלין. הנבחנים לא יכלו להבחין ביניהם! בסיכום שנעשה ע"י ה- DEA צוינה המסקנה: "החומרים יצרו השפעות שהינן כמעט זהות".

מוות מריטלין

מינון גדול של ריטלין גורם לסימפטומים דומים לאלה של שימוש בסמי מרץ אחרים, הכוללים רעד, עוויתות שרירים, פרנויה, ותחושה של זחילת חרקים או תולעים מתחת לעור.
נער בן 17, לאחר שהסניף כדורי ריטלין כתושים וכתוצאה מכך נשאר ער למשך מספר ימים, נהיה פסיכוטי, רצח את הוריו ופצע אנושות את אחיו ואחותו עם גרזן. נער בן 14, אשר טופל בריטלין מגיל 7, הכה למוות ילד אחר עם אלת בייסבול.
ריטלין עלול לגרום לתוקפנות, לפסיכוזה ולפעימות לב לא סדירות שעלולות להוביל למוות.

ריטלין מוביל לסמים אחרים

בגלל הסיבולת שהגוף מפתח, שימוש בריטלין עלול להוביל את המשתמשים לצרוך סמים חזקים יותר כדי להגיע לאותו ה-"היי". כאשר ההשפעות מתחילות לפוג, המשתמש עלול לעבור לסמים חזקים יותר כדי להיפטר מאותם המצבים הבלתי רצויים שדחפו אותו להשתמש בסם מלכתחילה.

מחקר שנעשה על 500 תלמידים במשך תקופה של עשרים שנים גילה כי לאלה שהשתמשו בריטלין ובסמים דומים, יש סבירות גבוהה הרבה יותר שישתמשו בקוקאין ובממריצים אחרים מאוחר יותר בחייהם.

ההשפעות המזיקות של סמי מרץ במרשם

ריטלין, חומר דמוי אמפטמין, גורם לאותן השפעות על הגוף כמו צורות אחרות של ספיד - איבוד תיאבון, נדודי שינה, פעימות לב מואצות. השימוש בתרופות אלו שנעשה במינונים גבוהים, במיוחד דרך הזרקה או הסנפה, גורם לעומס גדול על הגוף. המאמץ שמופעל על הלב עלול להיות קטלני.
קחו את המקרה של נער - שעשה שימוש בריטלין לאורך זמן - אשר התמוטט במהלך רכיבה על סקייטבורד ומת כתוצאה מהתקף לב.
לזריקת ריטלין קיימת השפעה נוראית נוספת על הגוף. אמנם המרכיב הכימי, מתילפנידאט, התמוסס לגמרי במים, אך יחד עם זאת הטבליות מכילות חלקיקים קטנים אשר אינם מסיסים. חומרים מוצקים אלו חוסמים כלי דם קטנים, כאשר הם מוזרקים למחזור הדם, וגורמים לנזק רציני לריאות ולעיניים.
חוץ מפגיעה פיזית, ישנם גם מצבים רגשיים חמורים שנגרמים כתוצאה אפילו משימוש לטווח קצר בתרופה זו. זה לא דבר נדיר לסבול מהזיות ומהתנהגות פסיכוטית.
חוקר בטקסס גילה כי שימוש בריטלין עלול להגדיל את הסיכון לחלות בסרטן. במחקר זה נתגלה שאחד מתוך שניים-עשר ילדים, שמטופלים במתילפנידאט, חווה שינויים גנטיים חריגים אשר ניתן לקשר בינם לבין סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן.
השפעות לטווח קצר:
? איבוד התיאבון
? קצב דפיקות לב גבוה, עליית לחץ הדם וטמפרטורת הגוף.
? התרחבות האישונים
? דפוסי שינה משתנים
? בחילה
? התנהגות משונה, לא יציבה ולפעמים אלימה.
? הזיות, היפראקטיביות, אי שקט.
? פחד ופסיכוזה
? עוויתות, התקפים ומוות ממינונים גבוהים.
השפעות ארוכות-טווח
? נזק קבוע לכלי הדם של הלב והמוח, לחץ דם גבוה שמוביל להתקפי-לב, שבץ ומוות.
? נזק לכבד, לכליות ולריאות.
? במקרה של הסנפה, הרס רקמות באף.
? במקרה של עישון, בעיות נשימה.
? במקרה של הזרקה, מחלות מידבקות ופצעים מוגלתיים.
? תת תזונה, ירידה במשקל.
? בעיות התמצאות, אפתיה, אפיסת כוחות.
? תלות פסיכולוגית חזקה
? פסיכוזה
? דיכאון
? נזק מוחי כולל שבץ והתקפי אפילפסיה (מחלת הנפילה)


המאמר מתבסס על חוברת ההסברה האמת על שימוש לרעה בריטלין מאת הארגון לעולם ללא סמים.


בברכה מקרב לב, לקבלת תגובה נייד: 3350928 052 יהודה קורן סגן יו"ר עמותה טלפון:5660699 03 פקס: 5663750 03 דוא"ל: href="mailto:cchr.il.comm@gmail.comcchr.il.comm@gmail.com">">cchr.il.comm@gmail.com: http://www.cchr.org.il יהודה קורן מייל: yodak8@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב