דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לבחור בקורס פיתוח תוכנה לטלפונים ניידים? 

מאת    [ 26/01/2012 ]

מילים במאמר: 1017   [ נצפה 1933 פעמים ]

בתקופה האחרונה ניתן למצוא מודעות פרסומת רבות לקורסים אשר מכשירים את משתתפיהם לפיתוח תוכנה למכשירי טלפון ניידים. כיוון שקיימות פלטפורמות רבות (iPhone, Android,Windows Phone וכו') הפיתוח נעשה במגוון רחב של כלים ושפות תיכנות (הפיתוח לאנדרואיד נעשה בעיקרו ב-Java, הפיתוח לאייפון נעשה בעיקרו ב-ObjectiveC, הפיתוח ל-Windows Phone נעשה בעיקר ב-#C וכו'). יתר על כן, בשנים האחרונות הופיעו כלים רבים נוספים אשר מצד אחד מקלים על תהליך הפיתוח (Adobe Flash, Titanium וכו') בכך שהם מאפשרים תהליך פיתוח קל ופשוט אשר מאפשר למתכנת לפתח תכנית אחת אשר מסוגלת לרוץ על כל הפלטפורמות (Android, iPhone וכו') ומצד שני מטילות מגבלות על המפתח. בנוסף לכל האפשרויות הללו קיימת גם האפשרות להשתמש בטכנולוגיות web בתוך האפליקציה עצמה (אפשרות זו ידועה בשם Hybrid Application) ומכיוון שטכנולוגיות ה-web מתאימות לכל הפלטפורמות (iPhone, Android וכו') תהליך הפיתוח של הגרסאות לפלטפורמות השונות יותר מהיר וקל (כיוון שאותו חלק שעושה שימוש בטכנולוגיות web נותר למעשה ללא שינוי). ספריות (כגון PhoneGap) מאפשרות לקוד שכותבים ב-JavaScript (בחלק שפותח באמצעות טכנולוגיות web) להשתמש ביכולות של הטלפון (לגשת לספר טלפונים, להפעיל את החייגן וכו').

בהינתן המגוון הרב של הטכנולוגיות השונות ובהינתן שלעיתים מי שמתעניין בקורס כלל לא מכיר אותן מתעוררת בקרב אנשים רבים השאלה כיצד לבחור בקורס פיתוח תוכנה לטלפונים ניידים אשר יאפשר גם למצוא עבודה. בפוסט זה אני אנסה לסכם בנקודות את השיקולים העיקריים שלדעתי יש לקחת בחשבון.

תחום מקצועי מסויים
הרשו לי לגלות לכם סוד... רוב המשתתפים בקורסי התיכנות השונים לא מוצאים עבודה ובחברות רבות בכלל לא מתייחסים אליהם. הסיבה היא הרמה המקצועית הנמוכה שלהם. בקורסים רבים לא מלמדים לעומק שום תחום. אורזים ערב רב של תחומים בקורס אחד באופן אשר מקנה הבנה כללית בלבד. במקום להתמקד בתחום מסויים (פיתוח ב-objective c ל-iphone או פיתוח ב-Java ל-Android) ולהגיע לרמה גבוהה אשר תאפשר למשתתפי הקורס למצוא עבודה באותו תחום בוחרים לכסות מגוון עצום של תחומים במסגרת של קורס אחד. התוצאה היא שבאף אחד מהתחומים לא מגיעים לרמה גבוהה אשר סוללת את הדרך למציאת מקום העבודה הראשון. נכון להיום ניתן לזהות באמצעות סקירה של מודעות הדרושים את ארבעת התחומים הבאים: פיתוח ב-objective c ל-iphone/ipad/ipod, פיתוח ב-Java ל-Android, פיתוח ב-.NET ל-Windows Phone, פיתוח ב-++CC ל-Android ופיתוח ב-HTML5 לטלפונים ניידים (שם אחר ל-hybrid applications). אני ממליץ לבחור בקורס שמתמקד בתחום מסויים על מנת שתוכלו להגיע לרמה מקצועית גבוהה שתאפשר לכם למצוא עבודה.

לימוד שפת התיכנות הרלוונטית
כפי שלא ניתן ללמוד סיפרות מבלי ללמוד קרוא וכתוב כך לא ניתן ללמוד לפתח ל-iphone מבלי ללמוד באופן מסודר Objective C, לא ניתן ללמוד לפתח ל-Android מבלי ללמוד באופן מסודר Java ולא ניתן ללמוד לפתח ל-Windows Phone 7 מבלי ללמוד באופן מסודר פיתוח ב-.NET. חשוב לוודא שהקורס כולל הקצאה מסודרת של שעות לימוד לשפת התיכנות הרלוונטית. הלימוד של שפת התיכנות הרלוונטית יכול להיעשות תוך כדי פיתוח אפליקציות בסיסיות לפלטפורמה שאליה מכוונים (עדיף) או בנפרד.. אך הוא חייב להתקיים. יש לוודא זאת תוך צפייה ברשימת תת הנושאים בסילבוס.

שיחות עם סטודנטים
אני ממליץ בחום להתעקש על כך שיאפשרו לכם להיכנס לשיעור לדוגמא (עדיף שיעור בשלב מתקדם ככל האפשר של הקורס... ובכל מקרה, לא בתחילתו) כדי שתוכלו לשוחח עם הסטודנטים ולשמוע מה דעתם. בהרבה מכללות צצות בעיות תוך כדי ההתנהלות השוטפת של הקורסים. שיחה עם סטודנטים תאפשר לכם לקבל תמונה אמיתית יותר בנוגע לקורס שאליו אתם שוקלים להירשם.

מרצה מנוסה ומקצועי
במכללות רבות מנסים לחסוך באמצעות העסקתם של מרצים זולים (בדרך כלל סטודנטים ללא ידע מקצועי ברמה גבוהה וללא ניסיון מקצועי אמיתי). חשוב לוודא שהמרצה (יש לדרוש את פרטיו לפני שנרשמים) אכן בעל ניסיון בהדרכה (יש מגוון אתרים שבהם ניתן למצוא פרטים על מרצים.. http://speakermix.com הוא אחד מהם), בעל ניסיון מקצועי (דירשו לקבל את כתובת הבלוג של המרצה, חפשו עליו פרטים ב-linkdin...) ובעל ההסמכות המקצועיות הרלוונטיות (בתחומים רבים יש הסמכות מקצועיות ובחלק מהתחומים ניתן גם לוודא באמצעות ביקור באתר הרלוונטי שלמרצה אכן יש את ההסמכה המקצועית הרלוונטית... כך למשל, ב-PHP ניתן למצוא רשימה של כל מי שעבר את מבחן ההסמכה הרלוונטי של zend בכתובת http://www.zend.com/en/yellow-pages).

החזר כספי
התעקשו על כך שבמידה שאינכם מרוצים תוכלו לקבל את כספיכם חזרה וכי האפשרות הזו תעמוד לרשותכם במשך פרק זמן ארוך דיו (כגון החצי הראשון של הקורס). אל תסכימו לזיכויים (רוב הסיכויים שאם התאכזבתם מקורס אחד לא תרצו לחזור לקורסים אחרים). אין שום סיבה שמכללה שבטוחה במוצר שהיא מוכרת לא תסכים להתחייב להחזיר את הכסף (באופן יחסי) במקרה שהתלמיד מעוניין להפסיק את הקורס (בפרק זמן שמהווה 1/3 או אפילו 1/2 מתחילת הקורס).

חומרי הדרכה
במכללות רבות מנסים לחסוך באמצעות מתן ספר בתור חומר ההדרכה הרישמי של הקורס. ספר איננו תחליף למצגות וחוברות תירגול (soft copy או hard copy זה כבר לא משנה). פיתוח חומרי הדרכה (מצגות ותרגילים) ועידכונם באופן שוטף דורש משאבים רבים. לרוב המכללות אין את המשאבים הדרושים כדי לעשות זאת. דירשו לקבל לעיונכם את המצגות שבאמצעותן הקורס מועבר (אל תסתפקו בדוגמית למצגות של הנושא הראשון). מומלץ לקבל תשובה לשאלה הזו בשיחותכם עם הסטודנטים באותו מפגש לדוגמא שאליו הצטרפתם.

נושאים עדכניים
פיתוח תוכנה הוא תחום שמתעדכן באופן שוטף. חשוב לוודא (רצוי בעזרתו של חבר אשר עובד כמפתח) שרשימת הנושאים בסילבוס אכן עדכנית וכי נושאים חשובים ועדכניים אכן מופיעים בו (כך למשל, אם מציעים לכם קורס פיתוח ב-.net ומספקים לכם סילבוס שמכסה את הנושאים ב-.net גרסה 3.5 כאשר קיימת כבר למעלה מחצי שנה גירסה 4.0 רוב הסיכויים שהקורס איננו עדכני).

השוואת מחירים
קיימים גורמים רבים אשר מעבירים קורסי תיכנות. חלקם חברות מסחריות אשר פועלות למטרות ריווח וחלקם גופים ללא מטרות ריווח. מומלץ בחום לבצע השוואת מחירים מסודרת. אתם עשויים לגלות פערים של מאות אחוזים. חשוב לבדוק באופן יסודי את האפשרויות השונות, ובכל מקרה לא לבחור בקורס כי הוצע לכם מחיר נמוך באופן מיוחד. זו יכולה להיות סיבה נוספת לבחירתכם באותו קורס. אסור שזו תהיה הסיבה העיקרית.

תעודת סיום
צר לי לאכזב. המטרה איננה התעודה. תחום פיתוח התוכנה הוא תחום ייחודי. להבדיל מתחומים אחרים, כאשר חברות מחפשות עובדים הם רוצים 'קבלות' ליכולת המעשית. כאשר מחפשים עבודה ואין ניסיון מעשי יש צורך להציג פרוייקטים מעשיים אשר יהוו הוכחה ליכולת התיכנותית. המטרה בקורס לא צריכה להיות קבלת התעודה. המטרה צריכה להיות פיתוח פרוייקטונים מעשיים מתוחכמים ככל האפשר. הם אלה אשר יסללו את הדרך למקום העבודה הראשון. עם זאת, יש לא מעט מקומות עבודה שלתעודות המקצועיות שברשותכם יהיה ערך עבורם. ברוב המקרים, לתעודות שניתנות מטעם מוסדות לימוד אשר מכשירים לתארים אקדמיים יהיה ערך רב יותר מתעודות אשר ניתנות על ידי חברה מסחרית שפועלת למטרות ריווח. לתעודות מקצועיות אשר ניתנות כאשר עוברים מבחני הסמכה שנעשים תחת השגחה (כגון: PHP Zend Certified Engineer ו-MCPD של מיקרוסופט) יש בדרך כלל (תלוי בתעודה) ערך גבוה יותר כיוון שהדרך לקבלתן יותר קשה.

www.LifeMichael.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב