דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המערכת הקרדיווסקולרית 

מאת    [ 07/12/2007 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 11220 פעמים ]

המערכת הקרדיווסקולרית

שריר הלב הוא שריר משורטט ובניגוד לשרירי השלד הוא בלתי רצוני, בנוסף לכך בשריר הלב מספר רב של נימות ביחס למספר סיבי השריר. התאים בשריר עשירים במיטוכונדריות והמרכיבים האלסטיים רבים יותר. הלב פועל כמשאבה ומכאן שכל הסיבים חייבים להתכווץ יחד על מנת לאפשר התרוקנות יעילה.

מחזור פעולת הלב

מחזור פעולת הלב מורכב משני שלבים עיקריים: סיסטולה - זמן ההתכוצות בלב, והדיאסטולה - זמן ההרפיה/ מנוחה של הלב.במנוחה יש כ 60 - 80 מחזורים בדקה, כל מחזור מחלקים כאמור לשני שלבים, סיסטולה ודיאסטולה, כל שלב כזה מתחלק גם הוא לכמה חלקים.הסיסטולה החדרית מורכבת מהשלב האיזו נפחי ומשלב ההתרוקנות. הדיאסטולה החדרית מתחלקת לארבע חלקים ההרפיה האיזו נפחית, שלב המילוי המהיר, שלב המילוי האיטי ושלב ההתכווצות הפרוזדורית.

הלב מזרים את הדם מהחדרים אל המחזור הגדול היינו אל כל אברי הגוף ואל המחזור הקטן היינו אל הריאות. בכל פעימה הלב מעביר לעורק גדול נפח הקרוי נפח פעימה, ניתן לחשב את כמות הדם המועברת בדקה בעזרת נוסחה פשוטה נפח הפעימה * דופק = תפוקת הלב
(SV * HR = Q )

לתכונות ההמודינמיות של מחזור הדם הגדול והקטן השפעות ניכרות על תפקוד הלב. תפקידו העיקרי של הלב הוא להפוך את השינויים באנרגיה קיימת לאנרגיה מכנית כך שהדם יוכל לנוע במערכת הקרדיווסקולרית, נפח הדם הזורם בכל חלק שהוא של מחזור הדם צריך להשתוות לזה הזורם דרך חלק אחר הנפח בכל חלק אינו תלוי במימדים האנטומיים בלבד אלא גם בשינויים הדינמיים במערכת כולה. לדוגמא: מידת התרחבות והתכווצות כלי הדם.
ה AORTA- וכלי הדם הגדולים הופכים את פעולת הלב להמשכית ובכך מאפשרים הזרמת דם המשכית וללא הפסקה דרך העורקים והנימים, כלי הדם אלסטיים וניתנים להרחבה הלחץ הממוצע בכלי הדם נקבע ע"י כמות הדם המוזרמת ביחידת זמן מהלב וע"י ההתנגדות הסביבתית לזרימה.
כלי הדם הנימיים הם למעשה החלק החשוב ביותר של מחזור הדם היות שדרכם נעשה חילוף החומרים העיקרי בין הדם לרקמות, חילוף זה נעשה בשתי דרכים: פעפוע רגיל בהתאם למפלי הריכוזים השונים וסינון - הסינון קטן יחסית בהשוואה לפעפוע.המערכת הורידית אחראית על החזרת הדם אל הלב, דופן כלי הדם הורידיים דק בהרבה מזה של העורקים.

מערכת הקרדיווסקולרית היא מערכת סגורה שבה אותה כמות דם היוצאת מהחדרים בכל פעימה צריכה להגיע חזרה אל הלב באמצעות הורידים, במצב שיווי משקל ההחזרה הורידית שווה לתפוקת הלב.
בפעילות גופנית שבה נדרשת עליה בתפוקת הלב הפעילות הסימפטטית מאיצה בלב מצד אחד ומקשיחה את כלי הדם הורידיים מצד אחר, הקשחה זו מאפשרת קיום שיווי משקל חדש שבו הגברת ההחזרה הורידית מאפשרת את קיום התפוקה המוגברת של הלב.
התלות בין אורך סבי שריר הלב לעוצמת ההתכווצות מובעת ע"י חוק סטרלינג שהראה כי הלב מוציא אתת כל כמות הדם שיגיע אליו העלאת החזרה הורידית מביאה מייד להעלאת תפוקת הלב.
אבי לב - פיזיולוג ראשי ביחידה למניעת מחלות לב - המרכז הרפואי ת"א. תואר ראשון (B.Ed) בחינוך גופני מטעם המכללה בוינגייט ותואר שני (M.A) בשיקום חולי לב מטעם אוניברסיטת Leuven בבלגיה. בעל ניסיון רב בהעברת הרצאות ו/או סדנאות לגופים שונים ובניהם: חדרי כושר, מלון יערות הכרמל, חברת טבע, בתי החלמה ועוד ובמתן ייעוצים אישיים לאנשים פרטיים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב