דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעות קשב וריכוז: השפעות ואבחון 

מאת    [ 21/01/2012 ]

מילים במאמר: 569   [ נצפה 1962 פעמים ]

על הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא מצב נוירולוגי, המשקף מזג ביולוגי בסיסי  של הילד, שאינו הולם את דרישות החברה ואת דרישותיו של בית הספר. ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עשויים להיות בעלי אספקטים של אימפולסיביות, הם מסוגלים פחות לקחת בחשבון תוצאות לטווח ארוך בהתנהלותם והם זקוקים לרמה גבוהה יותר של פידבק, על מנד לבצע מטלה. ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז עשויים לסבול ממשך ריכוז לתטטך קצר, נוטים להיסחף ולאבד עניין וכן הם נוטים להיות מוסחים יותר מאשר ילדים אחרים בני גילם.

הפרעת קשב היא תופעה שכיחה, המאפיינת בין חמשה לעשרה אחוזים מהאולוסיה. הפרעת קשב יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים. היא עלולה לתת ביטוי בבית הספר, בעבודה ביחסים בין אישיים, בפעילויות אחר הצהריים וביחסים החברתיים.

במהלך שנים רבות, ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז היו משמשים מוקד להאשמות רבות ביחס להתנהלותם הבית ספרית. אנשי חינוך היו מאשימים אותם בהעדר משמעת עצמית, בחוסר רצון ללמוד ובמוטיבציה נמוכה. הילדים הללו היו מתויגים כילדים מופרעים, בלתי ממושמעים ולעיתים אף כילדים אלימים. אולם, למן העשורים האחרונים של המאה העשרים, החלה להתמסד ההבנה שהתנהגותם של הילדים הללו נובעת מתוך קושי פנימי, המשפיע על התנהגותו של הילד. חלק ניכר מהילדים הללו הם בעלי פוטנציאל קוגניטיבי גבוה ובעלי מוטיבציה ללמוד ולהתפתח אולם, הם מתקשים לשבת בשקט ולמקד את תשומת ליבם כלפי חומר הלימוד. מעניין לציין כי פי שניים עד שלושה מהבנים מאובחנים כבעלי הפרעת קשב וריכוז ולוקחים ריטלין באופן קבוע מאשר בנות. 

תסמינים והתנהגות

ילדים היפר אקטיביים יראו על חוסר שקט מוטורי, הם יטו להרבות בפעולות של קימה, ישיבה וריצה, תוך פעלתנות מרובה. כאשר נתבונן על ילדים אלו בזמן השיעור, נשים לב שהם מזיזים את הרגליים שלהם באופן מתמיד כאשר הם ישובים בכיסא, לעיתים הם יראו על נטייה להתפטל ולנוע במקום ישיבתם, תוך רצון לקפוץ ולהתרוצץ. פעמים רבות אנו משמע שהם נוקשים בעפרון, מראים על התעסקות מתמדת בידיים ומדברים לעיתים קרובות עם השכנים שלהם לספסל הלימודים. כמו כן, לילדים היפראקטיביים תהיה נטייה לדיבור אינטנסיבי ולמעבר מפעילות אחת לפעילות אחרת בטווחי זמן קצרים, מבלי לסיים את כל הפעילות במלואה.

צבירת כשלונות וחוסר אונים נלמד

הקשיים הלימודיים וצבירת כשלונות עשויים לחזק אצל ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, תחושה של חוסר אונים נלמד ושל דמוי עצמי נמוך. הטיפול בריטלין עשוי לעזור לילד, אולם הוא אינו ממצא. גם הגילוי עצמו של ההפרעה והשימוש בריטלין הוא בעל ממד של תיוג עצמי וחברתי. הילד שלוקח את הכדור, עשוי לחוש ביתר שאת את היותו  'לא נורמלי' כילד הזקוק לכדורים על מנת להתנהג כראוי בבית הספר. לפיכך, השימוש בריטלין עבור ילד בעל הפרעות קשב וריכוז אינו מספק ואינו ממצא. על אף שהוא עשוי להקל משמעותית בהתמודדותו של הילד עם הפרעות הקשב, חוויית התיוג, האחרות והדימוי העצמי הנמוך עדיין נותרים בעינם.

אבחון הפרעות קשב וריכוז

יש מספר דרכים לאבחן קשיי קשב וריכוז: ניתן לבצע בדיקה נוירולוגית הבודקת את עקביות זמן התגובה של הנבדק ואת הטעויות שהוא עושה. הפרעת קשב עשויה לאפיין ילדים שהביצוע שלהם נמוך מהמצופה מבני גילם באחד או יותר מהמדדים הללו. על מנת לראות אם יש צורך בשימוש בתרופה מסוג רטלין או קנצרטה, יש לעשות את המבחן ראשית בלי התרופה ולאחר מכן, עם התרופה ולבדוק האם התרופה הביאה לשיפור בביצועי המבחן. אמצעי נוסף לאבחן הפרעות קשב וריכוז, מתבצע על ידי העברת שאלונים. השאלונים ממוענים עבור סביבתו של הילד והם מעלים שאלות הבוחנות מרכיבים של אימפולסיביות והיפר אקטיביות, כגון: לעתים קרובות ממולל בידיים וברגליים או מקפץ בכיסא; לעתים קרובות עוזב את כיסאו בכיתה, או במצבים אחרים בהם יש ציפייה שיישאר ישוב; לעתים קרובות חש קושי לשחק או להנות מפעילויות פנאי בשקט.

למאמרים נוספים אתם מוזמנים לבקר באתר של מיזם הורים ברשת.

אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו http://www.horimnet.co.il צוות הורים ברשת




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב