דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך במקום תרופות הרגעה 

מאת    [ 19/01/2012 ]

מילים במאמר: 482   [ נצפה 1999 פעמים ]

חוסר יכולת להתרכז, להיות קשוב, טמפרמנט חם הגובל באכזריות - אלה הן תופעות שהפכו לשגרה אצל עוד ועוד ילדים. פעם ילדים כאלו היו יחידים, שמו אותם בפנימיות לחינוך מיוחד והבעיה הייתה נפתרת מאליה: רחוק מהעין רחוק מהלב, והחברה המשיכה לצעוד אל עבר "עתיד נאור" ללא ספקות. היום, להבדיל, כאשר הבעיה צמחה לממדים מאיימים (סטטיסטיקות מורות שמחוסר ריכוז והיפראקטיביות סובלים עד 20% מהילדים בגילאים 6-16), החליטו להכריז על ההיפראקטיביות כמחלה והנה כבר הופעלה בעוצמה המרבית מכונה המייצרת תכשירים שמדכאים, ולעיתים קרובות פשוט גורמים נכות לילדים הצעירים.   האמת היא, שהעלייה (או ה"היפר" - כפי שנהוג לקרוא לזה כיום) באקטיביות של הצעירים איננה היפראקטיביות כלל. זהו המצב הטבעי של הדור, שפרץ לשלב החדש של התפתחות הרצון לקבל הנאה. תופעה טיבעית שמוסברת בצורה מאוד פשוטה:
ביסוד כל הפעולות שלנו נמצא הרצון להרגיש בתוכנו מילוי נעים, שביטוי חלש שלו אנו מכנים הנאה, וחזק - תענוג. כל החיים באופן תת הכרתי, אף שלעיתים גם באופן הכרתי, אנו רצים אחר מילוי גדול כמה שיותר גדול (עם שאיפה למינימום מאמצים).
מבחינה זו, הדור הנוכחי אינו שונה במאומה מהדורות הקודמים. הוא נולד עם רצון גדול יותר, ולכן דוחה את המילויים שהיו בסדר בדור הקודם.

במילים פשוטות, הילדים של היום אינם מסוגלים לקבל הנאה ממה שסיפק את ההורים שלהם. יש להם רצון להתמלא בעל עוצמה גדולה יותר בהשוואה לזה של הדור הקודם, והוא שמכריח אותם להיות פעילים הרבה יותר בחיפוש. הם צריכים הכול, כאן ועכשיו. לבזבז שנים בשביל מטרות ארוכות טווח כלשהן - לא בשבילם! מכאן נובעים חוסר הסבלנות שלהם וחוסר הקשב. אלה פשוט מתגלים היום אצל הילדים ביתר עוצמה.

ככלל, מגמה זו של התפתחות הרצון הייתה טבועה תמיד בכל דור צעיר ביחס לדור שקדם לו. מעניין שאף פעם לא התעייפו ההורים להתפלא כמה שהדור הצעיר אינו דומה להם. "הו כן... אנחנו בגילכם היינו אחרים!" - אין אדם שלא שמע זאת לפחות פעם אחת מהמבוגרים. כך היה תמיד, כך קורה עכשיו, וכך יהיה. אך בכל זאת יש בדור הנוכחי משהו מיוחד, שמבדיל אותו באופן מהותי מכל הדורות קודמים.

הילדים בזמנינו, בעקשנות גדולה יותר ויותר, מחפשים איך לפתח בעצמם את דרגת "האדם"-רצון חדש שמתעורר בהם. המילוי של כסף, כבוד, ידע - אינו מספיק להם. ומכיוון שהדור המבוגר אינו יכול להגיש להם שום דבר אחר, הם מתגוננים מפניו בכל האמצעים שעומדים לרשותם. בינתיים זה קורה ללא הכרה, ונראה כהתגלות של מחלה, אבל מהר מאוד מתקרב הזמן שהשאלה אצלם תהיה מנוסחת במדויק, והם יבואו עם דרישה לענות עליה. היום נותר עוד זמן מה כדי להפסיק לעשות מהם "חולים" ולתת להם ריטלין ולהתחיל בחיפוש הגישה הנכונה הן לחינוך, הן להשכלה, ובכלל לחיים.

העיקרון הראשון והחשוב ביותר לכך הוא בניית סביבה, שבראשה עומדים ערכים של התחשבות הדדית. מדוע? כי האדם הוא תוצר של החברה.

כיום החיים שלנו מלאים דוגמאות של יחסי גומלין לא נכונים בין האדם לחברה, למשפחה וכן הלאה. דוגמאות אלה מולידות בשעתן, מקרי אלימות, מרמה וסטיות רבות אחרות.

בכדי לחנך את הדור הצעיר, לחיים טובים ומשגשגים בעולם שבו כל חלקיו קשורים זה לזה, עלינו לטפח בחברה ערכים נכונים שמותאמים לחוקי הטבע. ככל שנצליח בכך נתקדם לחיים באיכות אחרת, 

ללמוד את החוקים שאנחנו פועלים בתוכם




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב