דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נישולו של האזרח הקטן ממשאבי הידע 

מאת    [ 05/12/2007 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 2199 פעמים ]

שוד הידע הגדול - קונספירציה או סכנה קיומית?
כוח נמדד בסרגל שבקצהו האחד מצוי כוח מוחלט ובקצהו השני אפס כוח. הקביעה ש: ידע = כוח, מובנת מאליה ומוכרת היטב בציבור. מכאן ברור שהעדר ידע = חולשה. כל אחד מאיתנו נתקל, באופן שוטף, במצבים שבהם יש צורך לקבל החלטה. בין אם מדובר בקשר עם נותני שירותים ובתי-עסק ובין אם מדובר בקשר עם רשות שלטונית. ככל שאנחנו מכירים טוב יותר את הנתונים, המהלכים והדרישות הרלבנטיות, תהליך גיבוש ההחלטה יהיה קל ויעיל יותר וההחלטה עצמה תהיה ממוקדת ואיכותית יותר.

האם יש גורמים כלשהם שיש להם עניין שציבור גדול ככל האפשר יידע פחות ככל האפשר? ודאי! למשל, כל מי שרוצה למכור לנו מוצר או שירות כלשהו. דוגמה? בבקשה. כאשר נותן שירות מציע לנו את שירותיו, הוא מספר על השירות רק מה שצריך (כולל, פעמים רבות, חצאי אמיתות ושקרים שלמים) כדי שהצעה תישמע הגיונית ואטרקטיבית, ונמנע מלספק פרטים שיעוררו התנגדות אצל הלקוח. כמה פעמים רכשנו מוצר / שירות סלולרי, נופש, בריאות, מוצר חשמלי וכו' וכו' וכשקיבלנו את המוצר / שירות, נוכחנו לדעת שקיים פער משמעותי בין מה שהובטח לנו ובין מה שסופק לנו?

דוגמה נוספת: בתי-עסק רבים מספקים ללקוחותיהם מוצרים פגומים, בידיעה ברורה שרוב הלקוחות אינם יודעים מהן זכויותיהם במקרה כזה, וגם אם הם כן יודעים, החוק והמציאות מערימים בפניהם קשיים של ממש בביטול העסקה או קבלת המוצר באיכות תקינה.

האם יש גורמים נוספים שיש להם עניין שציבור גדול ככל האפשר יידע פחות ככל האפשר? ודאי! כל מי שמנהל את חיינו, החל בראש הממשלה וכלה בדרג הניהול הזוטר של כל רשות שלטונית. עניינים שונים המובאים לפתחם של הנ"ל נענים בסיסמאות ריקות (בדרגים הבכירים) ובדחייה: לא ניתן, זה לא אצלנו, תבוא מחר וכד' (בדרגים הנמוכים).

איך מזהים את שוד הידע? את נישולו של האזרח הקטן ממשאבי הידע? את ריכוז הידע בידי ההון והשלטון? המכנה המשותף להון ולשלטון הוא שימוש בסיסמאות וסמלים קצרים וריקים. במקום מידע, מספקים לנו ובשפע, מסרים קליטים שכל מטרתם היא לעקוף את שיקול הדעת שלנו ולגרום לנו להגיב אליהם באופן ריגשי. תגובה ריגשית במצבים בהם נדרשת החלטה שקולה, תניב, בהכרח, החלטה שגויה.

על מנת לחזק ולקבע את דפוס התגובה הריגשי, השלטון נוקט בצעד רב עוצמה והרה אסון. הוא מנוון את מערכת החינוך וכפועל יוצא פוגע קשות בהשכלה של בוגרי המערכת. אנחנו עדים, בעשרים השנים האחרונות להידרדרות מתמשכת של הישגי התלמידים בכל מבחן בין-לאומי. מהמקומות הראשונים שהחזקנו בשלושים השנים הראשונות לקיום המדינה, צנחנו אל קצהו של השליש האחרון.

מה יכולה להיות הסיבה להתנהלות כזו שעל פניה נראית בלתי מתקבלת על הדעת. יש סיבה ואפילו כיבדת משקל. מי שהורגל לוותר על בדיקה מושכלת ולהגיב באופן רגשי, חדל להיות אדון לאינטרסים שלו וכך קל יותר לשלוט בו. זה הציבור שהצמד הון ושלטון רוצים לראות מתחתיהם. ציבור שאינו מסוגל להבין את חגיגת השחיתות וחלוקת המשאבים לקבוצה מצומצמת וסגורה של אלה שהידע בידיהם.

העניין פשוט. ככל שצד א' יודע יותר מצד ב', צד א' יכול "למרוח" את צד ב' באופן חופשי, ואנחנו תמיד צד ב'. הצד שנתון בסכנה קיומית הולכת וגדלה.
אני שמאי רכוש עצמאי המתמחה במערכות-ממוחשבות, מידע וציוד אלקטרוני. בעבר הייתי תוכניתן ומנתח מערכות. ביוני 2007 הקמתי ארגון צרכנים בשם "יחד זה כוח - ארגון צרכנים חברתי" שנועד לגבש קהילה צרכנית שעוצמתה נובעת מכמות חבריה והיותה מאורגנת ומבוססת על אמות מידה של צרכנות נבונה ואחריות חברתית.

תפיסת-העולם שלי מבוססת על אחריותו האישית והחברתית של הפרט ועל מקומה המרכזי של הקהילה בחייו ובקשריו עם המדינה. תפיסת-העולם הזו שלובה באופן עמוק בכל היבטיו של "יחד זה כוח".
http://www.yahad-ze-coah.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב