דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צוואה - על קצה המזלג 

מאת    [ 17/01/2012 ]

מילים במאמר: 384   [ נצפה 2093 פעמים ]

למותו של אדם, השלכות מרובות. מה דינן של התחייבויות המנוח במותו? מה גורלם של הליכים משפטיים שהיה צד להם? מה יעלה בגורל זכויותיו במקום עבודתו? מה דין קצבאותיו? האם יורשיו יכולים להשפיע על התשובות לשאלות?. מתברר שהדברים אינם פשוטים. אמנם המחוקק חוקק את חוק הירושה המסדיר את עקרונות הפעולה בנושאים אלה, אך עדיין נותרו בו הוראות רבות הדורשות פרשנות, במיוחד נוכח השתנות כללי הפרשנות עם השנים. 

היקף ההתדיינויות המשפטיות בנושאי ירושה רב. ככלל עשוי עניינו של כל אדם להגיע לבית המשפט, אם דרך בקשת צו ירושה ואם דרך בקשה לצו קיום צוואה. אחוז הערעורים המוגשים לבית המשפט בנושאים אלה גבוה יחסית, דבר הנובע משינויי גישות והתאמתם למציאות חיים משתנה, ומכך שבמקרים רבים עסקינן בסכומי כסף גדולים שגורלם נחתך בהליכים אלו. 

עריכת צוואה משפיעה על אופן חלוקת רכוש צבור. הרי אין אדם עושה עסקה יחידה בכלל הרכוש הצבור לזכותו עלי אדמות, אלא במותו. צוואה היא המסמך המשפטי בו יכול האדם לצוות על אופן ניהול רכושו, אף אם אינו רב, בדרך הנראית לו הטובה והמתאימה ביותר. החוק מגן על מסמך הצוואה. המסמך זה יהיה תקף ויושם במלואו, אף אם אינו תואם את תפיסת עולמו ו/או ערכיו של הקורא אותה. צוואה הינה המסגרת לבטא רצון אדם בצורה חד משמעית, בצורה שתמנע חלוקה בלתי מתאימה, וגם תמנע את המריבות המאוחרות בין הנהנים, כתוצאה ממנה.

כלל ידוע הוא שבמות אדם עובר עזבונו ליורשיו. נראה פשוט? - אז לא. הבעלות בעיזבונו של מנוח הינה ערטילאית. העיזבון אינו אישיות משפטית מוגדרת אלא מסה של זכויות וחובות. זהות היורשים וחלקם בעיזבון לא ידועה, שכן כל אלה יקבעו רק אחרי סיומם של הליכים פרוצדוראליים, עם מתן צו ירושה (בהעדר ציווי מפורש) או צו קיום צוואה (בהימצא מסמך צוואה). הוראות חוק ספציפיות מוציאות מכלל העיזבון זכויות נכבדות העומדות לזכות מנוח עוד לפני התגבשותו (פיצויי פיטורין, זכויות לפי חוזה ביטוח וכיוב'.

אז מה עושים? - מקדישים לעניין מחשבה. מתכננים. מתייעצים לפני ביצוע. אין אלו מילים גסות. אם אנו מקדישים שעות בהשוואה בין מסלולי תשלום שונים בחברות הסלולאריות בכדי לחסוך כמה עשרות שקלים בחודש, על אחת כמה וכמה, שומה על כל אדם להרהר מה יעשה בכלל רכושו בתום אריכות ימיו.

אין האמור לעיל מהווה המלצה, ייעוץ משפטי ו/או חוות דעת משפטית מכל סוג שהוא. המידע במאמר זה אינו מתיימר להיות מדויק ו/או ממצה ו/או מקיף ו/או עדכני, והינו כללי ואינפורמטיבי בלבד. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

הכותב הינו שותף במשרד עורכי הדין לשם - פריד - ליבוביץ. המשרד עוסק בתחום האזרחי מסחרי, תוך התמחות בליטיגציה אזרחית ומסחרית, משפט מסחרי וחברות, הי-טק, טכנולוגיה ומקרקעין.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב