דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מניעת שחיקה בזוגיות 

מאת    [ 03/12/2007 ]

מילים במאמר: 751   [ נצפה 6401 פעמים ]

לשחיקה ישנן הרבה הגדרות , אחת ההגדרות המוצלחות היא: פער גדול ומתמשך בין המציאות לבין הציפיות שלי, ככל שהפער הזה גדל , כך גדלה השחיקה . יש מצבים שבן הזוג שלנו באופן זמני לא עומד בציפיות שלנו , זהו מצב טבעי אך אם זה מצב מתמשך ומתמיד אזי מתגבשת שחיקה . פעמים רבות אנו חווים שחיקה שלא קשורה באופן ישיר לזוגיות אלא לעצמנו , כלומר פער בין מה שאני רוצה להיות לבין מה שאני היום ,ככל שהפער הזה גדול כך השחיקה רבה יותר, גם אם השחיקה הינה עצמית עדיין היא משפיעה על הזוגיות. יחד עם זאת , אם אנו מרגישים טוב בזוגיות שלנו זה משפיע על התפיסה שלנו את עצמנו ביתר התחומים בחיינו ועשוי ולצמצם שחיקה עצמית.

לשחיקה ישנן השפעות גופניות כגון: עייפות מתמדת ,חוסר או עודף תאבון, כאבי ראש, כאבי בטן, כאבי גב. אצל הנשים הנטייה היא לכאבי בטן וכאבי ראש ואילו אצל גברים הנטייה היא לכאבי גב.

לשחיקה ישנן השפעות רגשיות: עצבות , הסתגרות, התבודדות, דימוי עצמי ירוד. אז איך בכל זאת מתמודדים עם שחיקה ומצמצמים את הפער בין הרצוי למצוי?

בכל הקשור לשחיקה בזוגיות , היחס שלנו למוסד הנישואין והמשפחה הינו מנבא משמעותי . אם אנו מתייחסים למוסד זה מלכתחילה כמשהו חיובי ובעל ערך , יש סיכוי רב שהשחיקה תהיה נמוכה יותר בחיי הנישואין .

כמו כן תקשורת טובה עם בן/בת הזוג ועם הסביבה הרחבה שלנו מקטינה את אפקט השחיקה בחיינו. חשוב לדבר עם בן/בת הזוג שלנו על נושאים נוספים מעבר לנושאים הקשורים לניהול שוטף של הבית והילדים , יש לשתף זה את זה בחוויות אישיות ורגשיות שקרו לנו במשך היום והשבוע , לשתף זה את זה בחלומות ופנטזיות. להקשיב ולהתעניין , באמת להתעניין בשלומו של בן/בת הזוג . להשתדל להביע הערכה זה לזה , אם משהו מפריע לנו לספר על כך לבן /בת הזוג ממקום של שיתוף ורצון לפתור את הבעייה ולא מתוך האשמה , אם יש כעס חשוב להביע אותו ולא לשמור בבטן , כמובן בצורה שלא תפגע באחר . טיפול בקצרים בתקשורת הזוגית עשויים לשפר פלאים את רמת הקרבה הזוגית , לשפר את איכות החיים ולהוריד את רמת השחיקה בחייכם , אם אתם מתקשים לעשות זאת לבד – פנו לייעוץ נישואין או סדנאות העשרה , חשוב לקבל ייעוץ בזמן , כלומר בעת שהיחסים בינכם טובים ודורשים חיזוק ותמיכה , לא לחכות ולדחות כי אז קצר קטן עלול להוביל לניתוק ואז כבר העבודה שלכם לשיפור ושיקום היחסים היא הרבה יותר קשה.

 דבר נוסף שיכול לעזור נגד שחיקה זה גיוון , חשוב לגוון לעצמנו את החיים. למשל לשנות מדי פעם את הריהוט בבית, לצאת לאכול בחוץ , לנסות לצאת למקומות חדשים- בלו זמן איכות יחד, תפתחו תחביבים משותפים וחדשים. לשנות מדי פעם את המראה החיצוני שלנו – תספורת שונה ,בגדים שונים (כולל בגדים תחתונים....) . לצאת לעיתים לסופי שבוע , אפילו ללילה אחד בלי הילדים. לגוון את חיי המין שלנו – לראות יחד סרטים אירוטיים, מסאג' זוגי, לנסות תנוחות חדשות , לעשות סקס גם מחוץ לחדר השינה, להוסיף אביזרי מין , חשוב לזכור שכל גיוון שכזה צריך להיות בהסכמת שני בני הזוג.

 כמו כן ,הערכה ותמיכה הדדית שבאה לידי ביטוי בהתנהגויות מטפחות עשויה להוריד את אפקט השחיקה בחיינו הזוגיים : מהי התנהגות מטפחת? התנהגויות מטפחות הן הויטמין הבסיסי של מערכות יחסים , מדובר על כל אותם מעשים קטנים של רגישות , נחמדות, ותשומת לב שמשדרים לבן / בת זוגנו : "את/ה חשוב/ה לי" ! דוגמות להתנהגויות מטפחות: - הכנת כוס קפה בבוקר או בערב - טלפון או SMS במהלך היום לשם התעניינות והבעת אהבה. - כרטיס ברכה בלי שום סיבה או אירוע מיוחד - כשבן/בת הזוג מקבלים אותנו בחום(חיבוק ,נשיקה) כשאנו חוזרים הבייתה - מסאז' לשרירים תפוסים - פרח והרשימה ארוכה.... עשו לכם טקס שבועי,בראשית כל שבוע אימרו אחד לשני אילו 5 התנהגויות מטפחות הייתם רוצים שבן/בת הזוג יבצעו עבורכם במהלך שבוע זה .

 כשמדברים על איך לשמור על האהבה ולהתמודד עם שחיקה צריך להתייחס למושג ה- BONDING , שמשמעותו - קשר או מגע גופני בפני עצמו שלא בהכרח תמיד יוביל ליחסי מין, אלא פשוט לגעת אחד בשני – לחבק ללטף ולנשק וכמה שיותר. אנחנו באופן טבעי מרגישים צורך לחבק ולנשק תינוקות או את ילדנו הקטנים , אולם כשמדובר בילדינו המתבגרים או בוגרים או בני הזוג שלנו , או הורינו לעיתים אנו יותר עצורים . מגע גופני הינו צורך אנושי , הצורך במגע אין לו גיל , בכל גיל אנו זקוקים למגע, אנשים שחווים בחייהם יותר מגע כך השחיקה בחייהם תהיה נמוכה יותר .

לסיכום , לשחיקה כאמור ישנם מספר הגדרות , אחת ההגדרות היא פער בין הרצוי למצוי , במאמר זה ניתנו מס' עיצות כיצד להקטין את הפער בכל הקשור לשחיקה בזוגיות , היו סבלנים וסלחנים כלפי עצמכם וכלפי בן הזוג וביחד נסו לשמור על הזוגיות ולצמצם את השחיקה בחייכם.

המאמר נכתב ע"י קתי ג'ורג'י-סמואל (MA) , מוסמכת בהנחיית קבוצות זוגות ונישואין. חברה באגודה הישראלית לטיפול במשפחה ולחינוך בחיי המשפחה. מטפלת בשיטת PAIRS ונציגת השיטה בישראל , זוהי שיטה פסיכולוגית- חינוכית המלמדת מיומנויות ליישום יומיומי לשיפור התקשורת הבין אישית . מנהלת את מרכז "כלים לאהבה" . 052/3562167 , ketygeorgy@walla.co.il , www.zugiyutova.com

המאמר נכתב ע"י קתי ג'ורג'י-סמואל (MA) , מוסמכת בהנחיית קבוצות זוגות ונישואין. חברה באגודה הישראלית לטיפול במשפחה ולחינוך בחיי המשפחה. מטפלת בשיטת PAIRS ונציגת השיטה בישראל , זוהי שיטה פסיכולוגית- חינוכית המלמדת מיומנויות ליישום יומיומי לשיפור התקשורת הבין אישית .
מנהלת את מרכז "כלים לאהבה" .
052/3562167 , ketygeorgy@walla.co.il , www.zugiyutova.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב