איינגאר יוגה - מתחילים בעמידה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

איינגאר יוגה - מתחילים בעמידה 

מאת    [ 09/01/2012 ]
מילים במאמר: 2055   [ נצפה 2780 פעמים ]

 
 

תנוחות העמידה, כפי שיפורט בהמשך, מעניקות את הבסיס לתרגול כולו. הן מפתחות את האינטליגנציה של הגוף והתודעה; מעוררות את הגוף הפיזי ומשקיטות את המוח, משפרות את התפקוד של הגוף האורגאני והאיברים הפנימיים ומשפרות את הנשימה. תנוחות העמידה לכן הן גם הבסיס לתנוחות נוספות, ממשפחות התנוחות האחרות – כמו תנוחות ישיבה, כפיפות קדימה כפיפות לאחור ותנוחות הפוכות; והן גם מהוות בסיס לתרגול נכון ואפקטיבי של אברי היוגה הנוספים – כמו פרניאמה (תרגול נשימה, או שליטה בפראנה, כוח החיים), ריכוז עמוק ומדיטציה (דהארנה, דהיאנה, ובסופו של דבר סמהדי).

ישנן שיטות יוגה, בהן סדר לימוד התנוחות מחקה את התפתחות התינוק מרגע היוולדו. לכן, בשיטות אלה יתחילו מתנוחות של שכיבה על הגב, לאחר מכן ילמדו תנוחות של שכיבה על הבטן, משם יתקדמו לתנוחות ישיבה ובסופו של דבר, כשם שהתינוק לומד לעמוד וללכת בשלב האחרון, ילמדו תנוחות עמידה. יש הגיון בשיטה זו, אבל בכל זאת, על פי התפישה שלנו באיינגאר יוגה, חשוב להתחיל מתנוחות העמידה. 

בעבר, תנוחות העמידה לא היו מוכרות וידועות כפי שהן היום. בספרי יוגה ישנים יותר ניתן פעמים רבות למצוא רק תנוחות עמידה מעטות, למשל כמו גארודאסנה (תנוחת הנשר), טריקונאסאנה (המשולש) או טאדאסנה (תנוחת ההר – תנוחת המוצא של תנוחות העמידה). הספר "אור על היוגה" של ב.ק.ס. איינגאר, הוא ספר היוגה הראשון בו מגוון גדול של תנוחות עמידה.

תנוחות עמידה כדי לעורר, להפעיל וליצור דריכות פנימית

באחד מן הכתבים ההודיים הקלאסים, הקאטה-אופנישד נאמר:

 "עליך קודם כל לעמוד, עליך לעורר את עצמך".

(uttisthata prapya jagrata varan nibhodata 1.3.14; You have to first stand, you have to awaken yourself).

כשאנו רוצים להתחיל משהו חדש, קיימת utsah, התלהבות ושמחה. כך למשל, כשאנו מצטרפים לראשונה לשיעור יוגה. כשאנו רק מתחילים ללמוד ולתרגל ישנה התרגשות והתלהבות. מאוחר יותר, בשלבים הבאים, מופיעה עצלנות של הגוף. לעתים, אתם יודעים שעליכם לתרגל, אך הגוף אינו רוצה בכך. פעמים אחרות, הגוף אינו יכול לעשות את מה שאתם רוצים שהוא יעשה. לעתים הגוף עייף, עצל, דל וקשה להביאו להתחיל בתרגול. תנוחות העמידה באות לעזר במצבים אלה. מאחר וברגע שמתחילים לתרגל אותן, נוצרת תחושה של התרוממות פנימית, ואיתה מגיעה תחושה של אנרגיה מחודשת.

כשאנו מתחילים את התרגול בתנוחות העמידה, נוצרות ערנות ודריכות פנימית שאינן נוצרות למשל בתרגול של תנוחות ישיבה. ערנות זו פועלת כדי לגייס את התודעה אל התנוחה עצמה ולהרחיק ממנה את הדאגות, המתח והלחץ המלווים אותנו ביומיום. לולא התגייסות ודריכות אלה, התודעה שלנו נותרת מבולבלת ומפוזרת ואינה מאפשרת לנו להתמקד ולהתרכז בתרגול עצמו. תנוחות העמידה, יותר מתנוחות אחרות, עוזרות לנו בכך, על מנת שנהיה ערניים, דרוכים ונוכחים בכל תנוחה.

תנוחות עמידה: גוף פעיל ומוח שקט

עם התרגול, תיווצר תחושה של אינטליגנציה נמוכה, סוג של דלות או "טמטום". אתם תרגישו שאתם לא משתמשים במוח באופן פעיל. אם אבקש מכם לפתור בעיה או לכתוב דבר מה, אתם תחשבו שזוהי עבודה שדורשת פעולה של המוח. אנו רגילים היום לסוג לימוד, המאפיין את בתי הספר והאוניברסיטאות, שמאמץ מאד את המוח ומשאיר את הגוף פאסיבי ודל. לעומת זאת, כשאתם מתרגלים תנוחות עמידה, אתם לומדים לשמור על המוח נינוח ושקט ולהפוך את הגוף לאקטיבי.

בתרגול של תנוחות יוגה, בשונה ממאמץ אינטלקטואלי או מפעילות ספורטיבית, הגוף כולו נכנס לפעולה בזמן שהמוח נשאר שקט. נוצרת כך טרנספורמציה של האינטליגנציה מהמוח אל הגוף. זהו תהליך מרכזי וחשוב המאפיין את תרגול האסנות. בתהליך זה מעורבת  התודעה (המיינד).

נחישות ומשמעת באמצעות תנוחות עמידה

תרגול אסאנות אינו פשוט, כפי שהוא נדמה. אתם תצטרכו לגייס לשם כך משמעת ונחישות. גם אם הגוף גמיש ומאפשר ביצוע של התנוחות, שתי איכויות אלה צריכות להוות תשתית לתרגול. דרושה נחישות רבה לתרגול של תנוחות עמידה מאחר והן דורשות עבודה מאומצת.

תנוחות העמידה הן אינדיקציה טובה למצב הבריאות של המתרגל/ת והן רגישות למצב בו הגיע/ה לשיעור. קורה שאתם מגיעים לשיעור אחרי ארוחה כבדה מדי, בזמן סמוך מדי לשיעור או שתרגלתם ללא שהייתה קודם התרוקנות של המעיים. אתם מיד תחושו זאת בתנוחות העמידה – ייתכן שתרגישו מיד כאב בטן או בחילה. ייתכן וכאב הבטן יגיע יום למחרת. תנוחות העמידה יצרו בכם את הרגישות כך שתוכלו להבחין במצב הבריאותי והגופני בו הגעתם לתרגול.

לשם כך דרושה משמעת סביב הפרטים הקטנים (והחשובים) האלה – סוג האוכל, זמן הארוחה ביחס לתרגול, והתרוקנות סדירה של המעיים.

בתנוחות עמידה נוצרת היכרות קרובה עם הגוף וכך נוצרת קירבה גדולה שלכם אל גופכם. תנוחות העמידה מאפשרות לכל אחד ואחת טווח התמודדות גדול עם בעיות או עם מוגבלויות שונות. זאת מאחר וניתן לעשות תנוחות עמידה במגוון גדול של דרכים ווריאציות בדרך שבה עדיין תישמר המהות הפנימית של התנוחה – היכולת לעמוד (באמת), על הרגליים.

תנוחות עמידה: יותר חופש בגוף

ישנו חופש גדול יותר בגוף בתנוחות עמידה, ביחס למשל לתנוחות ישיבה, או ביחס למצב שבו אתם נמצאים במנוחה. נאמר ואני שואלת אתכם שאלה. אתם הופכים לערניים ומיד זוקפים את עמוד השדרה. כשהמוח הופך לערני גם עמוד השדרה הופך לערני. ערנות זו חשובה ולכן תנוחות העמידה הן מהותית לתרגול יוגה.  

תנוחות העמידה יוצרות קודם כל ערנות ומהירות. התנועות הכרוכות בהן מאלצות את הגוף לעבוד והופכות את המוח לשקט. הן דורשות אקטיביות של הגוף, באופן כזה שבו המוח אינו עסוק במחשבות באותו זמן. זה לא שהמוח אינו מעורב בתנוחות עמידה. אלא, הוא מעורב בביצוען בצורה ממושמעת. זה לא אפשרי לעשות טריקונאסנה ולחשוב על משהו אחר, הנמצא מחוץ לכם, באותו הזמן.

מעבר לכך, מתאפשר חופש תנועה גדול יותר בתנוחות עמידה. הגוף החיצוני – המפרקים, השרירים, העצמות – הופך לאקטיבי יותר. לא ניתן להשיג את אותה תנועתיות בכפיפות קדימה או בכפיפות לאחור. למשל, לא ניתן לפתוח ולהאריך את אחורי הברך, באורדהווה דאנוראסנה (תנוחת הגשר). ניתן לעשות זאת בתנוחות עמידה בהן עמוד השדרה משוחרר ויכול לשלוח מסר לברכיים, לירכיים, ולכפות הרגליים. מגוון התנועות הרחב האפשרי בתנוחות העמידה, הופך את התרגול של תנוחות האחרות לקל יותר.

בזמן תרגול תנוחות עמידה, אתם תרגישו שעמוד השדרה שלכם הופך לישר וזקוף, הפתיחה של בית החזה הופכת לקלה יתר, ואתם יכולים להתבונן במבנה האנטומי שלכם ובאזורים השונים של הגו ושל עמוד השדרה. מתוך התבוננות והבנה אלה, מתאפשר תיקון של המבנה האנטומי והשרירי של הגוף. זה קורה בזכות החופש התנועתי הקיים בתנוחות העמידה. כשהגוף האנטומי נמצא במקומו, גם הגוף האורגני "יושב" במקומו כראוי וכך משתפר תפקודם של האברים הפנימיים.

אז לקראת השנה החדשה – פרשו את המזרון וקדימה אל תנוחות העמידה!

ערכה: שרית ידיאל

מקורות:

Why do the beginners classes start with standing poses in Iyengar yoga?, Yoga Rahasya vol.18 no.4; 2011
מדוע באיינגאר יוגה מתחילים בתנוחות עמידה? מאת: ניבי עופר

http://www.yoga-center.co.il/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%91%D7%90%D7%99%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%90%D7%A8-%D7%99%D7%95%D7%92%D7%94-%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%A2%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94

 

תנוחות העמידה, כפי שיפורט בהמשך, מעניקות את הבסיס לתרגול כולו. הן מפתחות את האינטליגנציה של הגוף והתודעה; מעוררות את הגוף הפיזי ומשקיטות את המוח, משפרות את התפקוד של הגוף האורגאני והאיברים הפנימיים ומשפרות את הנשימה. תנוחות העמידה לכן הן גם הבסיס לתנוחות נוספות, ממשפחות התנוחות האחרות – כמו תנוחות ישיבה, כפיפות קדימה כפיפות לאחור ותנוחות הפוכות; והן גם מהוות בסיס לתרגול נכון ואפקטיבי של אברי היוגה הנוספים – כמו פרניאמה (תרגול נשימה, או שליטה בפראנה, כוח החיים), ריכוז עמוק ומדיטציה (דהארנה, דהיאנה, ובסופו של דבר סמהדי).

ישנן שיטות יוגה, בהן סדר לימוד התנוחות מחקה את התפתחות התינוק מרגע היוולדו. לכן, בשיטות אלה יתחילו מתנוחות של שכיבה על הגב, לאחר מכן ילמדו תנוחות של שכיבה על הבטן, משם יתקדמו לתנוחות ישיבה ובסופו של דבר, כשם שהתינוק לומד לעמוד וללכת בשלב האחרון, ילמדו תנוחות עמידה. יש הגיון בשיטה זו, אבל בכל זאת, על פי התפישה שלנו באיינגאר יוגה, חשוב להתחיל מתנוחות העמידה. 

בעבר, תנוחות העמידה לא היו מוכרות וידועות כפי שהן היום. בספרי יוגה ישנים יותר ניתן פעמים רבות למצוא רק תנוחות עמידה מעטות, למשל כמו גארודאסנה (תנוחת הנשר), טריקונאסאנה (המשולש) או טאדאסנה (תנוחת ההר – תנוחת המוצא של תנוחות העמידה). הספר "אור על היוגה" של ב.ק.ס. איינגאר, הוא ספר היוגה הראשון בו מגוון גדול של תנוחות עמידה.

תנוחות עמידה כדי לעורר, להפעיל וליצור דריכות פנימית

באחד מן הכתבים ההודיים הקלאסים, הקאטה-אופנישד נאמר:

 "עליך קודם כל לעמוד, עליך לעורר את עצמך".

 (uttisthata prapya jagrata varan nibhodata 1.3.14; You have to first stand, you have to awaken yourself).

כשאנו רוצים להתחיל משהו חדש, קיימת utsah, התלהבות ושמחה. כך למשל, כשאנו מצטרפים לראשונה לשיעור יוגה. כשאנו רק מתחילים ללמוד ולתרגל ישנה התרגשות והתלהבות. מאוחר יותר, בשלבים הבאים, מופיעה עצלנות של הגוף. לעתים, אתם יודעים שעליכם לתרגל, אך הגוף אינו רוצה בכך. פעמים אחרות, הגוף אינו יכול לעשות את מה שאתם רוצים שהוא יעשה. לעתים הגוף עייף, עצל, דל וקשה להביאו להתחיל בתרגול. תנוחות העמידה באות לעזר במצבים אלה. מאחר וברגע שמתחילים לתרגל אותן, נוצרת תחושה של התרוממות פנימית, ואיתה מגיעה תחושה של אנרגיה מחודשת.

כשאנו מתחילים את התרגול בתנוחות העמידה, נוצרות ערנות ודריכות פנימית שאינן נוצרות למשל בתרגול של תנוחות ישיבה. ערנות זו פועלת כדי לגייס את התודעה אל התנוחה עצמה ולהרחיק ממנה את הדאגות, המתח והלחץ המלווים אותנו ביומיום. לולא התגייסות ודריכות אלה, התודעה שלנו נותרת מבולבלת ומפוזרת ואינה מאפשרת לנו להתמקד ולהתרכז בתרגול עצמו. תנוחות העמידה, יותר מתנוחות אחרות, עוזרות לנו בכך, על מנת שנהיה ערניים, דרוכים ונוכחים בכל תנוחה.

תנוחות עמידה: גוף פעיל ומוח שקט

עם התרגול, תיווצר תחושה של אינטליגנציה נמוכה, סוג של דלות או "טמטום". אתם תרגישו שאתם לא משתמשים במוח באופן פעיל. אם אבקש מכם לפתור בעיה או לכתוב דבר מה, אתם תחשבו שזוהי עבודה שדורשת פעולה של המוח. אנו רגילים היום לסוג לימוד, המאפיין את בתי הספר והאוניברסיטאות, שמאמץ מאד את המוח ומשאיר את הגוף פאסיבי ודל. לעומת זאת, כשאתם מתרגלים תנוחות עמידה, אתם לומדים לשמור על המוח נינוח ושקט ולהפוך את הגוף לאקטיבי.

בתרגול של תנוחות יוגה, בשונה ממאמץ אינטלקטואלי או מפעילות ספורטיבית, הגוף כולו נכנס לפעולה בזמן שהמוח נשאר שקט. נוצרת כך טרנספורמציה של האינטליגנציה מהמוח אל הגוף. זהו תהליך מרכזי וחשוב המאפיין את תרגול האסנות. בתהליך זה מעורבת  התודעה (המיינד).

נחישות ומשמעת באמצעות תנוחות עמידה

תרגול אסאנות אינו פשוט, כפי שהוא נדמה. אתם תצטרכו לגייס לשם כך משמעת ונחישות. גם אם הגוף גמיש ומאפשר ביצוע של התנוחות, שתי איכויות אלה צריכות להוות תשתית לתרגול. דרושה נחישות רבה לתרגול של תנוחות עמידה מאחר והן דורשות עבודה מאומצת.

תנוחות העמידה הן אינדיקציה טובה למצב הבריאות של המתרגל/ת והן רגישות למצב בו הגיע/ה לשיעור. קורה שאתם מגיעים לשיעור אחרי ארוחה כבדה מדי, בזמן סמוך מדי לשיעור או שתרגלתם ללא שהייתה קודם התרוקנות של המעיים. אתם מיד תחושו זאת בתנוחות העמידה – ייתכן שתרגישו מיד כאב בטן או בחילה. ייתכן וכאב הבטן יגיע יום למחרת. תנוחות העמידה יצרו בכם את הרגישות כך שתוכלו להבחין במצב הבריאותי והגופני בו הגעתם לתרגול.

לשם כך דרושה משמעת סביב הפרטים הקטנים (והחשובים) האלה – סוג האוכל, זמן הארוחה ביחס לתרגול, והתרוקנות סדירה של המעיים.

בתנוחות עמידה נוצרת היכרות קרובה עם הגוף וכך נוצרת קירבה גדולה שלכם אל גופכם. תנוחות העמידה מאפשרות לכל אחד ואחת טווח התמודדות גדול עם בעיות או עם מוגבלויות שונות. זאת מאחר וניתן לעשות תנוחות עמידה במגוון גדול של דרכים ווריאציות בדרך שבה עדיין תישמר המהות הפנימית של התנוחה – היכולת לעמוד (באמת), על הרגליים.

תנוחות עמידה: יותר חופש בגוף

ישנו חופש גדול יותר בגוף בתנוחות עמידה, ביחס למשל לתנוחות ישיבה, או ביחס למצב שבו אתם נמצאים במנוחה. נאמר ואני שואלת אתכם שאלה. אתם הופכים לערניים ומיד זוקפים את עמוד השדרה. כשהמוח הופך לערני גם עמוד השדרה הופך לערני. ערנות זו חשובה ולכן תנוחות העמידה הן מהותית לתרגול יוגה.  

תנוחות העמידה יוצרות קודם כל ערנות ומהירות. התנועות הכרוכות בהן מאלצות את הגוף לעבוד והופכות את המוח לשקט. הן דורשות אקטיביות של הגוף, באופן כזה שבו המוח אינו עסוק במחשבות באותו זמן. זה לא שהמוח אינו מעורב בתנוחות עמידה. אלא, הוא מעורב בביצוען בצורה ממושמעת. זה לא אפשרי לעשות טריקונאסנה ולחשוב על משהו אחר, הנמצא מחוץ לכם, באותו הזמן.

מעבר לכך, מתאפשר חופש תנועה גדול יותר בתנוחות עמידה. הגוף החיצוני – המפרקים, השרירים, העצמות – הופך לאקטיבי יותר. לא ניתן להשיג את אותה תנועתיות בכפיפות קדימה או בכפיפות לאחור. למשל, לא ניתן לפתוח ולהאריך את אחורי הברך, באורדהווה דאנוראסנה (תנוחת הגשר). ניתן לעשות זאת בתנוחות עמידה בהן עמוד השדרה משוחרר ויכול לשלוח מסר לברכיים, לירכיים, ולכפות הרגליים. מגוון התנועות הרחב האפשרי בתנוחות העמידה, הופך את התרגול של תנוחות האחרות לקל יותר.

בזמן תרגול תנוחות עמידה, אתם תרגישו שעמוד השדרה שלכם הופך לישר וזקוף, הפתיחה של בית החזה הופכת לקלה יתר, ואתם יכולים להתבונן במבנה האנטומי שלכם ובאזורים השונים של הגו ושל עמוד השדרה. מתוך התבוננות והבנה אלה, מתאפשר תיקון של המבנה האנטומי והשרירי של הגוף. זה קורה בזכות החופש התנועתי הקיים בתנוחות העמידה. כשהגוף האנטומי נמצא במקומו, גם הגוף האורגני "יושב" במקומו כראוי וכך משתפר תפקודם של האברים הפנימיים.

אז לקראת השנה החדשה – פרשו את המזרון וקדימה אל תנוחות העמידה!

ערכה: שרית ידיאל

מקורות:

Why do the beginners classes start with standing poses in Iyengar yoga?, Yoga Rahasya vol.18 no.4; 2011
מדוע באיינגאר יוגה מתחילים בתנוחות עמידה? מאת: ניבי עופר

המרכז ליוגה הוא מרכז ללימוד, מחקר והוראת תרבות היוגה הפועל מזה עשר שנים בנוה צדק. הוא הוקם מתוך כוונה להוות מרכז ללימוד איינגאר יוגה על היבטיה השונים והרחבים. האתר מרכז מאמרים רבים על יוגה, ומכיל מידע על המרכז. המרכז ליוגה, נווה צדק, תל אביב יוגה | איינגאר יוגה | שיעורי יוגה

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב