דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מייצרי טירן-ראיון עם טירן פולק מנכל תנועת כהנא לשעבר 

מאת    [ 29/11/2007 ]

מילים במאמר: 2349   [ נצפה 7631 פעמים ]

טירן פולק מנכ"ל תנועת "כך" לשעבר, מתגורר בעיר בית שמש מזה כשלוש שנים. בראיון עימו הוא מתריע בפני הורים על תופעת נישואי נערות יהודיות לגברים מוסלמים המתעללים בהן פיזית, מונעים מהן לשוב ליהדותן וברוב המקרים מנצלים אותן לאינטרסים שלהם בטחומי המדינה והבטחון. "הסכנה לבטחון המדינה מהקשרים הללו חיה וממשית", מזהיר פולק, הפועל למעלה מעשרים שנה בנושא ומסייע לאותן נשים".

בימי השבעה על ליפז חימי ז"ל, נכח בבית המשפחה, צעיר חרדי בעל זקן ארוך, בסוף שנות השלושים לחייו. הוא ישב בצד ובעת שראה בכך צורך, התערב בשיחות ובראיונות בני המשפחה עם העיתונאים. מאוחר יותר נודע לי כי האיש הוא טירן פולק. השם היה מוכר לי מאוד שכן אחותי, עיתונאית בכירה בעיתון "ידיעות אחרונות", ראיינה בעבר את האיש ששימש כמנכ"ל תנועתו של הרב כהנא ז"ל, תנועת "כך".

הופתעתי לדעת שפולק מתגורר בעירנו ושעד עתה, רבים לא ידעו על כך ולו גם בשל פעילותו העניפה בתנועה, שעוררה מאז ומעוררת עד היום, הדים ומחלוקות למכביר ואף הוצאה אל מחוץ לחוק תחת ההגדרה של ארגון טרור. הטלפון שלו חסוי והיה לי היה קשה להשיגו.

הגעתי לבניין בו הוא מתגורר בשעה שקבענו. את קירות הביניין מעטרות כתובות גרפיטי למכביר: "יהודי לא מגרש יהודי", "ברוך גולשטיין הגבר", "ליפז- השם ינקום דמך", "לא נסלח, לא נשכח" ועוד. ישבנו בחצר הבניין ותוך כדי הריאיון, עברו במקום שכניו של טירן, רובם ככולם אנשים חילונים, מה שהפך, ממבט ראשון, את טירן לעוף מוזר בשטח. זה לא מפריע לו, נהפוך הוא, הוא מכבד כל יהודי. הוא בעצמו בעל תשובה וכך גם רעייתו מאיה, יחד הם מגדלים חמישה ילדים, בדרך של תורה ומצוות.

למרות שהכתבה נסובה סביב עברו בעיקר, לא התעלם פולק מההווה. הוא התייחס לנושא הנעדרים, החייל גלעד שליט ואליהו אשרי (הריאיון התקיים טרם מציאת הגופה). על כך העיר פולק: "במקום לפעול בעזה נגד תשתיות הטרור, מעדיפה הממשלה לתכנן עקירת יישובים נוספים".

טירן פולק נולד ב - 1967 בירושלים, בשכונת קריית יובל, באחד מימי מלחמת ששת הימים. אביו, שלחם תחת פיקודו של יצחק רבין ז"ל, אמר לחבריו שהוא מעניק לבנו את השם טירן על שם מיצרי טירן והוסיף לו את השם ישראל כי הוא האמין שאנשי רבין יחזירו את המיצרים למצרים. אימו של טירן, רצתה לקיים את ברית המילה של בנה בכותל המערבי, אך הימים כאמור, היו ימי מלחמה והצבא לא אישר זאת.

טירן הוא דור שמיני בארץ. שם משפחתו המקורי הוא פלק שמוצאה מהעיר חלב שבסוריה. הוא מספר שבזמנו, בתקופת שלטון מפא"י, המליצו לתושבי הארץ לעברת את שם משפחתם וכך לזכות במקומות עבודה טובים וכך לשם פלק נוספה האות ו' ש'שכנזה' את שם המשפחה.

בשנת 1983, בהיותו בן 16, למד טירן חשמלאות רכב ועבד במוסך של חברת "אגד". הימים היו ימי מלחמת "שלום הגליל". באחד מימי המלחמה, אירע הנורא מכל- טירן איבד את שתי אחיותיו בפיגוע בקו 12 בשדרות הרצל בירושלים. הן היו בסה"כ בנות 12 ו-14 במותן.
את הפיגוע ביצעו חמישה סטודנטים ערבים, תושבי חברון, רמלה והעיר העתיקה. שלושה ממבצעי הפיגוע עצורים והאחרים ברחו מהארץ לאמריקה ועד היום לא הוסגרו לישראל.

האם הרצח של אחיותיך ז"ל, דרבן אותך להצטרף לתנועת 'כך' בראשות הרב כהנא?
"בדיעבד, כן". הוא משיב בעצב.
הרב כהנא, איתו הלך טירן כברת דרך ארוכה, נולד בברוקלין שבארה"ב. הוא היה פעיל בתנועת ביתר ובני עקיבא, שימש כרבה של קהילת 'קווינס' בארה"ב וערך את השבועון היהודי "גו'איש פרס". בשנת 1974 ייסד כהנא את הליגה להגנה יהודית (JDL) ומאוחר יותר את תנועת "כך" בישראל. מטרת התנועה הייתה הפיכת מדינת ישראל למדינת הלכה, סילוק הערבים ושלילת זכויותיהם. בשלוש מערכות בחירות (השמינית, התשיעית והעשירית) ניסה הרב כהנא להתמודד ולא עבר את אחוז החסימה. בבחירות לכנסת ה-11 בשנת- 1984 זכתה הרשימה במנדט אחד וכהנא זכה למושב בכנסת.

פולק הצעיר הגיע לתנועה חדור מוטיבציה, התברג בה כפעיל מרכזי יחד עם ברוך מרזל ונועם פדרמן והפך למנכ"ל התנועה. פולק מספר, כי חברי התנועה, היו פעילים במשך כל ימות השנה במתכונת של תעמולת בחירות והסברה. הם ניהלו חוגי בית, עצרות עם, סיורים ברחבי הארץ והפיצו חומר כתוב רב על התנועה ומישנתה.

"הפופולאריות של הרב כהנא הלכה וגדלה", מספר פולק. "בזמן שלטון הרוטציה בין יצחק שמיר לשמעון פרס, הראו סקרים, כי לרב כהנא, יש סיכוי לזכות ב-13 מנדטים וזאת כשנה לפני סיום הרוטציה. עקב עליית הפופולאריות של הרב בקרב הציבור הישראלי, פנתה תנועת "שלום עכשיו" בעתירה לשינוי 'חוק יסוד: הכנסת' ובשנת- 1985 שונה חוק היסוד והוכר חוק הגזענות. לפני זה לא מנעו ממפלגות לרוץ לכנסת". בעקבות שינוי החוק, נפסלה התמודדות התנועה לכנסת ה-12 בגלל שבאחד מסעיפי מצעה נכתב כי יש להגביל נישואים בין יהודים לערבים".

טירן מספר, כיצד השפיעה עלייתו של הרב כהנא בסקרים על בכירי הממשלה. הוא זוכר שנכח בפגישה בין השרים שמעון פרס ומשה ניסים ובין הרב. השרים שאלו את הרב מה הם דרישותיו. הרב השיב כי אינו מעוניין להיות שר בממשלה ושיש לו שתי בקשות: לשחרר את עצורי המחתרת היהודית ולהחיל שירות לאומי על ערביי ישראל. ערבי ישראלי, לא משרת בצבא הוא ניגש היישר ללימודים באוניברסיטה ואף מקבל הנחה משמעותית בשכר הלימוד. סטודנט ישראלי צריך לעבור מבחן פסיכומטרי בציון גבוה מאוד, בעוד לסטודנט הערבי מוצב רף נמוך יותר וזאת במטרה כביכול ליצור אפליה מתקנת, מה בדיוק היא מתקנת? איני יודע. הבחור מסיים את לימודיו ומתחיל לעבוד. אחמד טיבי (ח"כ ערבי), עבד בביה"ח "שערי צדק" והיה מחובר לאירגון אש"ף ושם, בגלל שסרב לטפל בחולה יהודי, הוא פוטר מהעבודה. אנשים עם פוטנציאל חבלני יכולים לעבוד במדינה באופן חופשי".

כפעיל בתנועה הסתבכת עם החוק. הוגשו נגדך הרבה כתבי אישום?
הוא מחייך, ספק נבוך: "הוגשו נגדי 500 כתבי אישום! זה יכול להיות תיק אחד עם חמישה כתבי אישום", הוא מסביר. "לעיתים קרובות הוגשו נגדי כתבי אישום על דברים קטנים כמו, למשל, שהתהלכתי ללא תעודת זהות. מעצרים רבים היו על רקע של רדיפה פוליטית".

היית שותף להגנת כלי רכב בשטחים. כיצד פעלתם?
"היה לנו רכב שהיה כתוב עליו 'ליווי', ליווינו עם כלי נשק את היוצאים והבאים מהישובים, מנווה יעקוב בירושלים וגם באוטובוסים. כאשר נתקלנו במיידי אבנים הגבנו במקום. הערבים הכירו אותנו ופחדו להתעסק איתנו".

המשטרה התערבה? האם היו מקרים שהיא העלימה עין מפעילויות שלכם?
"המשטרה העלימה עין פעמים רבות. השוטרים בעצמם סבלו ממיידי האבנים שהיו משליכים גם עליהם אבנים וזאת ללא חשש. ההוראות לפתיחה באש מגבילות והשוטרים ידעו והבינו על מה אנחנו מגינים. רבים מהשוטרים ומאנשי הצבא היו מתומכיו של הרב כהנא".

בנוסף לפעילותך בתנועה, היית שדרן בתחנת רדיו פיראטית. איך הגעת לזה?
"בסוף כהונתו של יצחק שמיר כראש ממשלה, כשיעקב טרנר היה מפכ"ל המשטרה, אירעו פיגועים רבים. קיימנו הפגנות וחסימות כבישים, במטרה למנוע מערבים להיכנס לעיר ואז גם התחלנו לשדר ברדיו בירושלים. בנוסף, היתה לי תחנת רדיו פרטית בשם "קול הרמה". נעצרתי ונחקרתי פעמים רבות בנושא. המשטרה החרימה את ציוד השידור, שהוא ציוד יקר, והפסקתי לשדר".

בנובמבר 1990 נורה הרב כהנא למוות ע"י סעיד נוסייר, מוסלמי יליד מצרים, לאחר שהרצה במלון 'מאריוט' בניו יורק. לאחר הרצח, הקים בנו של כהנא, בנימין זאב, את התנועה "כהנא חי" כממשיכת דרכו של אביו. התנועה פעלה במקביל לתנועת "כך". בשנת 2002, נורה בנימין למוות יחד עם אישתו טליה בפיגוע ירי סמוך ליישוב עפרה.

פולק למד, בין היתר, בישיבת "הרעיון היהודי", ישיבה שהקים הרב כהנא בשכונת שמואל הנביא בירושלים, ישיבה שלה שלוחה ביישוב תפוח שבשומרון, יישוב הידוע כמעוז של תומכי כ"ך.

בעקבות הטבח במערת המכפלה (פורים 1994), אותו ביצע ד"ר ברוך גולדשטיין, בעברו מועמד תנועת כ"ך לכנסת, הוכרזה תנועת כ"ך כארגון טרור בישראל ובמקומות נוספים בעולם.
"הוכרזנו כארגון טרור הרבה לפני תנועת החמאס" אומר פולק "המציאות היא שאצלנו באוטובוסים תלויים שלטים: 'שים לב לחפץ חשוד', בעוד שבאום אל פאחם אין שלטים כאלו".

הכרת את ברוך גולשטיין ז"ל באופן אישי?
"כן, הכרתי אותו. הוא היה יהודי צדיק! עוד בחייו, אמהות היו מצביעות לעברו בעוברן עם ילדיהן ואומרות להם: "הלוואי שתגדלו ותהיו כמוהו". הוא היה איש חסד ענק שתרם לנערות ונשים במצוקה מכספו הפרטי שהרוויח מביקורי חולים".

בהחלטת בג"ץ, לאחר עתירה שהגיש ח"כ רן כהן (מרצ), נשלחה המשטרה להרוס מבנים באתר הקבר של ד"ר גולדשטיין ושאפיינו, לדעת כהן, אנדרטה לזכר מבצע טרור. היית שם יחד עם ברוך מרזל, נועם פדרמן ומיכאל בן חורין והובלתם מאבק עם עשרות אנשים נגד פגיעה באתר הקבר. מה אירע שם?
"רצינו לקבור אותו בבית הקברות העתיק בחברון. אך מפקדי צה"ל אסרו עלינו זאת מחשש לחילול הקבר ע"י הערבים. בדיעבד, ההחלטה לקברו בקרית ארבע גרמה לתופעה של 'עליה לרגל' לקברו. בסופו של דבר, אנשי המשטרה הרסו שם את הספסלים שניבנו, אך ארון הקודש, המכיל ספרי תהילים, הריצפה והברזיה, נשארו במקומם".

הדמות המזוהה כיום יותר מכל עם תנועת כ"ך היא דמותו של איתמר בן גביר. מה אתה יכול לספר עליו?
"איתמר הצטרף לתנועה לאחר רצח הרב כהנא. הכרנו כאשר באחד מטיקסי הזיכרון לזכר אחיותיי ז"ל שנהרגו בפיגוע, הובאתי לטקס ע"י המשטרה אסור באזיקים. איתמר ניגש שוחח עימי ולאחר מכן הצטרף לתנועה. כיום הוא משמש כדוברה"

ספר לי על תופעת נישואי נשים יהודיות לגברים מוסלמים. כיצד אתה פועל להוצאתן משטחי הרשות הפלסטינאית למשל, מה הם מימדי התופעה במספרים?

"מדובר מימדי ענק כ- 40 אלף נשים יהודיות נישאות לגברים ערבים!. התופעה החלה לתפוס תאוצה בזמנו של שר החינוך יצחק נבון והבא אחריו זבולון המר. בזמן שתנועת כהנא פעלה ביתר שאת נגד הערבים, השרים הללו החלו לארגן מפגשי יהודים- ערבים ועל הרקע הזה בנות היתפתו ליצור קשרים עם בחורים ערבים. הן היו בורחות מהבתים , מתאסלמות ונישאות לאותם גברים. כמעט תמיד הבחורות הללו מנוצלות ע"י הגברים הערבים להשגת אינטרסים אישיים שלהם בתחומי המדינה, כגון פריבילגיות שונות בארץ. לדוגמא בחור ערבי שיצא עם נערה יהודיה בת - 16 קנה רכב ורשם אותו על שמה. (הרכב נושא לוחית זיהוי ישראלית ומורשה לנסוע בתחומי המדינה). כשנולדים ילדים משותפים לבני זוג מעורב והילדים רשומים בתעודת הזהות של האב, הוא יכול להיכנס לארץ באופן חופשי והסכנה מנישואים אלה לביטחון המדינה חיה וממשית. היתה בחורה ישראלית בשם אנג'לה ששיתפה פעולה עם מחבל שביצע פיגוע בת"א. בחורה אחרת יצאה עם אחד מרוצחיו של הח"כ רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל."


הכרת את גנדי ז"ל?
"כן. היינו ידידים".
"הגברים הערבים" הוא ממשיך, "נשואים לנשים נוספות .במקרים רבים וכיביכול על רקע של "כבוד המשפחה" , הוא מכה את האישה היהודיה עד זוב דם וכמובן שזה גם בגלל עצם היותה יהודיה, על אף שהתאסלמה למענו...

היתה יהודיה שגרה עם מוסלמי בכפר וילדה לו שיבעה ילדים. הגבר היה נשוי לאישה נוספת עימה חי בדירתו המרווחת ואת האישה היהודיה וילדיה שיכן בצריף מפח. הוא התעלל בהם והרעיב אותם ובאחת הפעמים הוא שבר בקבוק שתיה מזכוכית החדיר את הבקבוק השבור לביטנה של האישה האומללה וסובב אותו בתוך גופה! .האישה היזדקקה למ"ס ניתוחים להחלמתה. הצלחתי להוציא את האישה וילדיה מהכפר ושיכנתי אותם באחד הישובים. בישוב ביקשו ממני שאתן להם לטפל במשפחה ללא התערבותי. בהמשך, האב הערבי פנה לחברת הכנסת דאז שולמית אלוני מ"מרץ" והיא מימנה עבורו עו"ד במטרה לנסות ולהשיג את העברת הילדים לחזקתו.

עד אז הם לא ידעו היכן הם מסתתרים. כתוצאה מפנייה של הישוב לתביעות שונות מהמדינה כמו דמי ביטוח לאומי עבור הילדים וכו.. נודע מקום מיסתורם לאב. הוא התחפש לגבר חרדי, ניכנס לישוב וחטף את אחד הילדים שהצלחנו להחזיר מאוחר יותר. האישה ואנשי הישוב התחננו בפני שולמית אלוני לבל תסייע בידי האב. אך היא סרבה וטענה שעדיף לילדים לחיות עם האב מאשר עם האם בישוב. שינאתה של שולמית אלוני כלפי היהדות תהומית עד כדי כך..,לעומת זאת בשיחה עם חה"כ יוסי שריד מ"מרץ", הוא הבטיח לנסות ולשכנע את אלוני והאב לוותר על תביעתו. עד היום הנושא בדיונים משפטיים.
האב מבקר את הילדים. חלקם נשלחו למוסדות חינוך. במיקרים רבים בהם אנו מעוניינים לעזור יש בעיה של מגבלות חוקיות והגבול על עבירה על החוק הוא דק".

מטבע הדברים האופן שבו פועל פולק להוצאת הנשים הללו הוא מידע חסוי. בחלק מהמיקרים הוא מספר על נשים שהתחפשו לעובדות סוציאליות ערביות ,נכנסו לשטחים והגיעו אל הנשים הזקוקות לעזרה. במקרים אחרים דווקא גברים ערבים סייעו בידו כשהעבירו לו מידע."היו מיקרים" הוא מספר, "של בחורות שפנו לקציני צבא ומסרו לידיהם פתקים, בפתק

ניכתב: "אני יהודיה, שנשואה לערבי מהכפר, אני נימצאת בצרה!, אנא עיזרו לי! " אותם קצינים, פנו אליי פעמים רבות וביקשו את התערבותי. צריך לטפל בנושאים הללו ברגישות ובזהירות מירבית.
לא אחת, אני פונה לגבר ערבי ושואל אותו אם הוא מוכן לתת לי את אחותו לאישה, הוא משיב ב "לא" מוחלט! ומוכן לעזור לי. היה מיקרה שבו הוצאתי ילד מנישואי תערובת של אישה בשם רעות שלום. שיכנתי את הילד בגוש קטיף. כשנולד ערכנו לו ברית מילה, זה היה במיקרה בבית שמש. האישה המשיכה להתגורר בכפר עם הגבר הערבי. באחד הימים היא נרצחה בכפר..., למזלנו, לפחות הצלנו את הילד. בתי המשפט בארץ במיקרה הטוב, מוסרים את הילדים לאם ומתירים לאב לבקר את ילדיו. במיקרים רבים האב מנצל את הביקורים ללמד ולחנך את הילד על בירכי האיסלאם ומסית אותו נגד העם היהודי".

בכמה מבנות העיר מדובר ביחס לתופעה?
"בעיר מדובר בעשרות בנות. חשוב להעביר להורי הילדים: כיום, בעידן בו המתירנות חוגגת, האלימות, הסמים והאלכוהול הפכו לדבר שבשיגרה, נוסף גם נושא ההתבוללות בנישואי התערובת הללו. אני מאמין שאף הורה לא מעוניין בכך שילדו ימיר את דתו וינשא לערבי.

החינוך לערכים מתחיל מהבית. לא לחינם ניקרא גיל הנוער - גיל הטיפש עשרה, זהו גיל שבו הוא נחשף לפיתויים רבים. בסופו של דבר, אם ההורים לא יפקחו עין, הם עלולים לשלם ביוקר בגלל טעות של רגע. ראוי שהנערות ישמרו על עצמן, תוך שימת קודים של מחסומים ושההורים ידעו היכן מבלים ילדיהם ולא יאפשרו להם לישון באופן חופשי מחוץ לבית. לדוגמא באבו גוש, יש המון בני נוער מהעיר שמבלים ומעשנים נרגילות עם חבר'ה ערבים. בשבוע שעבר נסעתי לי-ם, בשעת חצות, בתחנה של סופר "ברק" ראיתי בחורה ישראלית שירדה מהאוטובוס לאחר שהתנשקה עם אחד הנוסעים ונפרדה מימנו לשלום. הבחור היה ערבי וכך גם נהג האוטובוס. הם זיהו אותי ולא חסכתי מהם את דעתי בנושא".

יש המאשימים את ראש העיר בהתחרדותה של בית שמש. מה דעתך על כך? בית שמש מתחרדת?
"דני תומך בדני ולא יותר. אומרים: "אל תתוודע לרשות שמקרבים לו לאדם לפי שעה", דהיינו, לפי צרכיו. העיר לא מתחרדת, די בעיתונאי אחד שיכתוב זאת וכולם חוגגים.
ברמת בית שמש קיים גרעין מצומצם של נטורי קרתא, ביום העצמאות ראיתי את דגלי אשף שניתלו שם. התקשרתי למשטרה וביקשתי שיורידו אותם והם אמרו שהדבר מצער מאוד, אך אין להם כרגע כח אדם. פניתי למוקד העירייה ונענתי שהשטח המדובר אינו בתחום שיפוטם. בסוף דאגתי להורדת הדגלים. מי שמזדהה עם אירגוני אשף וחמאס אין לו מה לעשות בארץ".

ליווית את משפחת חימי ברצח ליפז ז"ל. מה דעתך על קביעת המשטרה שהרצח בוצע על רקע פלילי?
" הרצח בוצע על רקע לאומני - נטו! . במקורות בכירים ישנו מידע חסוי על הרקע של הרוצח והמקום שמימנו הגיע. משיקולים מדיניים, הוחלט שלא לחשוף את המידע עם הציבור".

עם כל פעילותך עד היום, אינך פוחד?
"לא. הקדוש ברוך הוא שומר עליי".

בראיון עימו הביע טירן פולק בין היתר את מורת רוחו כלפי תפקוד הממשלה ושר הביטחון בנוגע לחייל החטוף גלעד שליט והמתנחל אשרי אליהו - (עוד לפני מציאת גופתו) וטען כי במקום לפעול בעזה להחזרתם שר הביטחון שולח את צהל לחלק צווי פינוי למתנחלים.


הכתבה פורסמה ב"שופינג מקומי" - www.sun4.co.il






אודות הכותב:
אתי מולא עיתונאית פרילנסרית במקומון של בית שמש ומטה יהודה. מנהלת פורטל הגירושין של ישראל:
http://www.gglove.co.il
אימייל etimul@walla.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב