דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אם אין לך רעיון עסקי ואין לך מושג מאיפה להתחיל? אז מצבך טוב משחשבת! 

מאת    [ 26/12/2011 ]

מילים במאמר: 1012   [ נצפה 1582 פעמים ]

כדי לבחור ברעיון מנצח – עליך להבין את משולש ההצלחה

משולש ההצלחה מורכב מ: קלות מימוש, התאמה אישית ופוטנציאל.

 

קלות מימוש:

במשך השנים הארוכות כיזם, מנטור ולמלווה יזמים
להצלחה, נתקלתי בתופעה מוזרה: כששואלים יזם מתחיל על הרעיון שלו, הוא לרוב מתחיל
לתאר רעיון מורכב ליישום, זאת בעוד שאנשי עסקים מנוסים לרוב יתארו את המיזם הבא
שלהם כמיזם פשוט להבנה וליישום.

על יזמים בתחילת דרכם לזכור: ככל שיש לך פחות
ניסיון עסקי, חובה שהמיזם שלך יהיה פשוט ככל האפשר. ככל שהמיזם מורכב יותר, הוא דורש יותר
כסף, יותר שותפים, יש יותר צמתים שבהם הוא יכול ליפול ובסופו של דבר סיכויי
ההתממשות שלו מאוד נמוכים. לעומת זאת, כשאתה בוחר מיזם קל ליישום, עם מעט מאוד
צמתים, עם מעט מאוד חסמים עם זמן קצר לשוק. סיכויי ההצלחה שלך גבוהים פי כמה.

אז איך אנחנו בוחנים את קלות המימוש של המיזם?

מיעוט של צמתי החלטה: צומת החלטה הינה נקודת זמן
בחיי המיזם שבה החלטה של אדם או גוף אחר תכריע מהותית את סיכויי התממשותו. צומת
החלטה יכול להיות למשל: אישור של משרד הבריאות, חסות מגוף מסחרי, היתכנות
טכנולוגית, השקעה של אנג'ל (משקיע פרטי) ועוד. ככל שתוכנית הפעולה שלנו למימוש
המיזם תכיל יותר צמתי החלטה כך קטנים סיכויי המיזם להתממש. בנוסף, ככל שעלינו
להשקיע יותר מאמצים ו/או כספים עד שנגיע לאותם צמתי החלטה, כך גדל הסיכון שאנו
לוקחים על עצמנו בתהליך המימוש.

הבנה בתחום: כשאנו הולכים לראות הופעה של אמן,
משלמים מאה או מתאיים שקל לכרטיס ונכסים לאולם מלא מפה לפה, אנו עושים חישוב מהיר
בראש ומגיעים למסקנה שהאומן בטח "מרוויח המון כסף". ייתכן שזה נכון, אבל
עלינו להכיר בכך שאנו רואים רק חלק קטן מהתמונה. איננו רואים את הסיכון שלקח
האמרגן בתחילת הדרך, איננו מודעים לעלות שיווק ההופעה ולעבודתם של כל אותם אנשים,
מלבד האומן, המתפרנסים ממנה. לכן כיזם מתחיל, עליך להעדיף רעיון מתחום שאתה מכיר
היטב, כעובד, מנהל, ספק או לקוח. ככל שאנו מכירים טוב יותר את התחום, תוכנית
הפעולה שלנו למימוש המיזם תתאים יותר למציאות וניתקל בפחות קשיים, בעיות ומכשולים
שלא צפינו מראש.

זמן קצר והון קטן להשגת אבן דרך משמעותית:
כשאני בונה תוכנית למימוש המיזם, עם תלמידים בקורס שאני מעביר או עם יזמים המגיעים
אלי לייעוץ אישי, אני בונה איתם תוכנית להשגת אבן דרך משמעותית. מהי אבן דרך
משמעותית? זה תלוי במיזם, אולם אבן דרך משמעותית יכולה להיות למשל, לקוח ראשון או
הכנסה ראשונה. ליזמים מתחילים אני מייעץ שלא להיכנס למיזם שהתוכנית להשגת אבן הדרך
המשמעותית תיקח יותר משלושה חודשים, כמו כן אני מגדיר עם היזם את סכום הכסף שהוא
מוכן להוציא על מנת להגיע לאבן הדרך הזאת (לרוב: לא יותר מכמה אלפי שקלים) ואנו
מוודאים שעלות השגת אבן דרך לא תעבור את הסכום שהוגדר.

חשיבה יצירתית: כשאנו מתכננים את תוכנית
הפעולה למימוש המיזם, אנחנו משתמשים בכלים לחשיבה יצירתית על מנת לבנות תוכנית,
שתהיה כמה שיותר פשוטה למימוש. תוכנית כזו תכלול לרוב, השגת שיתוף פעולה מגורמים
או אנשים שיכולים לקדם את המיזם, תוך מענה על הצרכים שלהם. בין היתר אנו לומדים
ומתרגלים כיצד לפנות לאותם גורמים לשכנע אותם לשיתוף פעולה ולרתום אותם למטרתנו.
כמי שהקים בעצמו מיזם שעלות הקמתו הוערכה במליון עד שני מיליון שקלים, בכמה אלפי
שקלים וכמי שעזר לאחרים לעשות זאת, אני יודע שהדבר אפשרי.

פוטנציאל:

רוב היזמים מתחילים דווקא בקריטיון הזה:
"ליאור", הם אומרים לי בהתלהבות "יש לי את הרעיון הבא / רעיון ששווה מיליארדים
...". ואני אומר להם ולכם: אם זה המיזם הראשון שלכם, לכו על רעיון פשוט להבנה
ולמימוש.

יזמים בתחילת דרכם רואים רק את המיזם שבכוונתם להקים.
אולם כמי שהקים והיה מעורב בהקמתם של מספר מיזמים, אני יכול לספר לכם שהתהליך
היזמי אינו מסתיים בהקמה של עסק אחד. אינני ממליץ לאיש להסתמך על עסק אחד כמקור
פרנסה, אנחנו חיים בתקופה שבה העולם משתנה במהירות ולהסתמך על עסק אחד בתחום מסוים
זאת אסטרטגיה מאוד מסוכנת. לכן צריך לראות את המיזם הראשון ככזה: "מיזם
ראשון" ולא כמיזם אחרון.

בנוסף, בחלק מהמקרים קשה מאוד להעריך את
הפוטנציאל. קל יחסית להעריך עלויות והוצאות, אולם הערכת ההכנסות, במקרים רבים
(בעיקר כשמדובר בשירות ו/או מוצר שלא היו קימים קודם), אינה יותר מאשר ניחוש,
משאלת לב או הערכה גסה. כך למשל, לפני הופעתה של גוגל, איש לא שיער את כמות הכסף
שניתן להרוויח כתוצאה מהפעלתו של מנוע חיפוש חינמי.

מה כן צריך לדעת על פוטנציאל? צריך לקבוע רף אישי
של הסכום שאני מצפה להרוויח מהמיזם ולקחת בחשבון שקיים סיכוי גבוה שהפוטנציאל
ימומש רק בחלקו.

לסיכום, אם יש לך כמה רעיונות שלכולם פוטנציאל שגם
אם ימומש באופן חלקי בלבד יעבור את הסכום שהגדרת. הרי שאמליץ לך לעשות את הבחירה
בניהם תעשה לפי פשטות הרעיון וקלות המימוש.

התאמה אישית:

מלבד מקרים חריגים של אפשרות למימוש מהיר של
הזדמנות עסקית, הרי במידה ואתה מתכוון להקים עסק שיתקיים לאורך זמן, המלצתי הינה
לבחור במיזם שייעשה מתוך תשוקה. מיזם שאתה מתחבר אליו, שעושה לך טוב. מיזם שאתה
מאמין באמנה שלמה, שבעצם מימושו אתה עושה משהו טוב למען אחרים.

כל מיזם חייב לתת ערך לצרכנים הפוטנציאלים שלו.
עוד לפני שאתה מגיע לשלב של בחינת הרעיון לפי "משולש הכסף" שפיתחתי, אתה
חייב להאמין בלב שלם, שהמיזם שלך יעשה טוב וייתן ערך. אתה חייב להיות: ממוקד,
"מפוקס" ולדעת מה הבשורה שלך לעולם. הבשורה יכולה להיות בשורה גדולה כמו
"לעזור לאנשים לממש את הייעוד שלהם", אבל היא לא חייבת להיות בשורה
גדולה. "דומינו'ס פיצה" עשו עשרות אם לא מאות מיליונים מבשורה מאוד
פשוטה: " פיצה חמה בתוך שלושים דקות, או שתקבל את הכסף בחזרה" והבשורה
הזאת היתה מספיק משמעותית כדי שצרכנים ירימו טלפון ויזמינו מהם פיצה ולא מהמתחרים.

כך למשל, הסיבה שאני מלמד איך להקים מיזמים, היא
לא כדי לעשות כסף, זאת התוצאה, לא הסיבה. הסיבה היא שאני רואה שליחות במנוע מאנשים
לעשות טעויות בבחירת המיזם ו/או במימושו וזאת מאחר ולקריסת המיזם עלולות להיות
השלכות כבדות: הסתבכות בחובות כספיים ולא פחות גרוע תחושה של כישלון. אני שואב סיפוק
אדיר מלעזור לאנשים להגשים את היעדים והחלומות שלהם בדרך היזמית והסיפוק הזה עוזר
לי להמשיך בדרך הזאת, גם כאשר דברים לא מתממשים באופן שבו הייתי רוצה שהם יקרו.

תחושת השליחות וההנאה מהגשמת המייזם חיוניים בעיקר
אם זהו המיזם הראשון שלכם, כי זה ייתן לכם כח להתגבר על הקשיים והמכשולים שבהם
תיתקלו בזמן מימוש הרעיון.

ליאור עילם, לשעבר עיתונאי בעיתון הארץ ובהווה איש עסקים
ושותף במספר חברות, מדריך ומלווה יזמים. לקביעת פגישה ו/או בירור מידע על הסדנא או
הקורס הקרובים, צור קשר עכשיו לטלפון: 09-7680807 או למייל: eilam.lior@gmail.com
אתר: http://אישעסקים.co.il

ליאור עילם
09-7680807 | 052-4338663
איש/ת עסקים? גם את/ה יכול!
http://אישעסקים.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב