דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרפואה האלטרנטיבית כמענה לבעיות רפואיות 

מאת    [ 24/12/2011 ]

מילים במאמר: 641   [ נצפה 1722 פעמים ]

בקרב חלק מהמומחים, ובעיקר בקרב עולם המיינסטרים של הרפואה, נתפסת כמעין אוסף של אמונות טפלות.

הגישה הרפואית הקלאסית, כפי שמקובלת כבר מאות שנים, הינה ניסיון למצוא "תרופה" למחלות ולבעיות רפואיות שונות. תרופה ניתן לבחון באמצעים מדעיים – באמצעות ניסויים קליניים – ולכן, זו נתפסת כשיטה אובייקטיבית מוכחת.

 

ואולם, מחקרים שפורסמו לאחרונה, מציגים שכ-60% מהמחלות בעולם המערבי נובעות, באופן מפתיע – מתזונה. מדובר במחלות שנובעות לאו דווקא מחיידק אלים שתוקף את הגוף, אלא פשוט מהרגלי תזונה לקויים לאורך זמן.

חלק משמעותי לא פחות מהמחלות נובע גם מגורמים נפשיים ופסיכולוגיים, שגם בהקשר זה הרפואה הכירה מזמן בהשפעה של הנפש על הפיזיולוגיה.

 

מבחינה מהותית, הפתרון לבעיות כגון אלו לא יכול להיות תרופה. תרופה יכולה לסייע בהפסקת תסמיני המחלה, אךך היא איננה מתמודדת עם הגורמים למחלה.

בניגוד לרפואה, שיטות רבות ברפואה האלטרנטיבית מתייחסות לגוף האדם כמכלול, תוך התייחסות להיבטים כגון תזונה, פעילות גופנית, ההרגשה הכללית וכו'.

במאמר זה נסקור מספר דוגמאות לשיטות טיפול אלטרנטיבי שמסייעות למטופלים בפתרון בעיותיהם.

 

לא רק שרלטנות

 

בניגוד לרופאים, הרי שבעבר הלא רחוק, כל אחד יכל להכריז על עצמו כעל "מטפל אלטרנטיבי" במגוון רחב של שיטות.

באופן טבעי, בכל ענף שבו לא קיים כל פיקוח, חלק מהמטפלים יהיו שרלטנים. בשנים האחרונות, החלו מדינות המערב (ובכללן ישראל) להטיל פיקוח ולקבוע הכשרות וכללי עבודה מחייבים גם לתחום האלטרנטיבי.

במסגרת כך הוקמו אגודות מקצועיות למרבית ענפי הרפואה האלטרנטיבית (או המשלימה), ובכך תם העידן שבו כל שרלטן יכל להיכנס אליהן.

שרלטנים עדיין קיימים (כמו בכל תחום אחר), אך בענפים המפוקחים הם זניחים כיום.

 

    הנטורופתיה – שיטת הרפואה הטבעית

 

לאחרונה התבשרו אזרחי מדינת ישראל כי בבתי חולים, יעברו להגיש תזונה בריאה וטעימה. הדבר מהווה בשורה לחולים, שעד כה נמנעו רובם ככולם מהמזון המוגש. לא רק שתזונה עד כה לא הייתה טעימה – היא גם הייתה רוויית שמן ומרכיבים מטוגנים.

 

את מה שהבינו בתי החולים רק עתה, הובילה הנטורופתיה מזה למעלה מ-100 שנים.

הגישה הנטורופתית פותחה במאה ה-19 ע"י רופאים, שהבינו שרפואה איננה רק שימוש בתרופות ובניתוחים, אלא בעיקר שמירה לאורך זמן על בריאות והרגשה טובה של המטופלים.

 

המטפלים הנטורופתים פועלים לעידוד מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף, תוך דגש על תזונה נכונה, פעילות גופנית, רוגע נפשי, וכו'.

הרופאים, מתוך הרגל וגם מתוך דרישות המטופלים – כמעט ואינם מתייחסים לתזונה כחלק מהריפוי. האם תוכלו לדמיין רופא שהטיפול שהוא מציע למטופל הוא להרבות באכילת דגנים מלאים, ירקות ופעילות גופנית – והכל בתור ה"תרופה" למחלה?

מרופא אומנם לא נמפה לכך, אך ממטפל נטורופתי בהחלט כן.

 

רפלקסולוגיה – טיפול דרך כפות הרגליים

 

הרפלקסולוגיה היא בראש ובראשונה עיסוי נעים בכפות הרגליים. כף הרגל נושאת לאורך היום עומס רב, למעשה כל העומס של גוף האדם נישא לבסוף על כף הרגל.

השיטה הרפלקסולוגית מאמינה שאזורים בכף הרגל מתייחסים לאיברים שונים בגוף האדם, כך שניתן לטפל במחלות ובעיות רפואיות שונות דרך כף הרגל.

קיימת לגבי כך ביקורת מדעית, מכיוון שאין הוכחה מחקרית לייעילות הטיפול.

 

במסגרת הטיפול הרפלסקולוגי, יקבל המטופל עיסוי נעים ומרגיע, שיכניס אותו לחוייה שונה ומיוחדת. מעבר לכך, אסור לזלזל באפקט הפלציבו – אותו אפקט שגורם למטופלים רבים להירפא ממחלותיהם, רק מעצם כך שהם מאמינים שהטיפול יצליח. כלומר, אמונה יוצרת ריפוי.

איננו יודעים בוודאות מה גורם לשיפור בהרגשתם של המטופלים ברפלקסולוגיה. ייתכן שזה הקשר בין כף הרגל לבין איברי הגוף. ייתכן שזה הרוגע והטיפול הנעים. וייתכן שמדובר באפקט הפלציבו.

 

נרות הופי – שיטת הטיפול האינדיאנית

 

נרות הופי נקראים על שם שבט ההופי האינדיאני, שלגביו ישנן עדויות כי הוא השתמש בשיטה מזה מאות ואולי אלפי שנים. למעשה, קיימים גם מקורות מסין וממצריים העתיקה לשימוש בשיטה.

 

טיפול בנרות הופי כולל החדרה עדינה של נר ארוך וחלול לתוך פתח האוזן, והדלקתו בצד הרחוק מהאוזן. פעילות הבעירה של הנר, יחד עם מרכיבים מרפאים וארומתרפיים שנמצאים בתוך הנר, גורמים לפעולת יניקה, שמנקה את חלל האוזן משעריות שעווה ודלקות שהצטברו בו.

 

שיטת הטיפול עשויה לסייע למגוון של מחלות רפואיות – החל מדלקות חוזרות, בעיות שיווי משקל, צפצופים באוזניים ועוד – בעיות שהרפואה הקונבציונאלית מתקשה למצוא להן מזור.

הילה כץ הינה כותבת תוכן בתחום הבריאות, אורח החיים הבריא, תזונה נכונה ורפואה אלטרנטיבית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב