דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדוע ילדים שונאים את בית-הספר? 

מאת    [ 14/12/2011 ]

מילים במאמר: 737   [ נצפה 3781 פעמים ]

בתור ילדה, היו פעמים שבהן תיעבתי את בית-הספר. נתתי כל מיני הסברים למה אני לא אוהבת אותו. "המורה מכשפה". "המבחן טיפשי". "האוטובוס של ההסעות מסריח".


אבל לא היה לי שום מושג שאלה פשוט היו סימפטומים של מחדל חינוכי שנמשך כבר כמה מאות שנים.


מדוע ילדים שונאים את בית-הספר?


הם שונאים אותו כי מענישים אותם כשהם מדברים.


התשובה לכך הופיעה במאמר על תקשורת מאת איש החינוך ל. רון האברד:"ילדים קטנים יושבים להם בכיתה והמורה מנסה ללמד אותם משהו, והיא מענישה אותם בכל פעם שהם מדברים. מעניין, נכון? מדוע ילדים מתחילים לשנוא את בית-הספר? אנשים כל הזמן קוטעים את התקשורות שלהם בבית-הספר".



ברוב בתי-הספר, לא משנה עד כמה התקשורת חשובה עבור ילד, ברגע שהפעמון מצלצל, "אף מילה". ואומנם, אחרי הפעם הראשונה שבה השעו אותי כי "דיברתי בכיתה", הרגשתי כאילו הייתי צריכה לשים פקק בפה בכל פעם שרציתי לומר משהו לתלמיד אחר. זה גם הפחית את הנכונות שלי להשתתף בכיתה או לענות על שאלותיה של המורה.



האם בית-הספר לא צריך לבנות את התקשורת של הילדים? האם לא יהיה טוב יותר ללמד תלמידים את ההגדרה של תקשורת וליצור עבורם הזדמנויות לתקשר זה עם זה?



מה שמורים ומנהלים של בתי-ספר צריכים להבין זה שתקשורת היא גם קבלת הרעיונות של אחר (זרימה פנימה) וגם העברת הרעיונות שלך (זרימה החוצה). אם מונעים מתלמיד להזרים החוצה חלק כלשהו של תקשורת, היכולת שלו לבטא (ליזום, להתחיל, ליצור) רעיונות חדשים תתחיל לדעוך.



כאשר יוסי הקטן נמצא בגן ילדים, לדוגמה, אימא שואלת "מה עשית בבית-הספר היום?" יוסי מדבר כמו קצין משטרה, כשהוא מתאר באוזניה צעד אחר צעד את היום שלו. עד שהוא מגיע לבית-הספר התיכון, השאלה הזאת מעוררת את התשובה "כלום" או "לא משנה". יותר מדי שנים של קליטת נתונים ממורים ומספרים יכולים להותיר את הילדים חסרי יכולת לנהל שיחה שוטפת.



זאת בדיוק הסיבה שבגללה התעלמות מהחלק של הזרמת תקשורת החוצה היא כזה מחדל. התבונן בזה בקפידה. האם אתה רואה איך זה עלול לדכא את הרצון של הילד לתקשר, ולדכא את הדמיון שלו?



כשאנשים לא מסוגלים עוד להתחיל ולנהל שיחות מעניינות וערות, הם נעשים תלויים בהשפעות חיצוניות שייתנו להם משהו לדבר עליו – סרטים, משחקי וידיאו, כותרות העיתונים, מזג האוויר, תאונות וכו'. אולי בגלל זה הרכילות הרדודה נמצאת בכל מקום.



על מנת לתקן את המצב, בתי-ספר חייבים להציע סביבה ידידותית שבה מעודדים תלמידים לאזן את הזרימה פנימה עם כמות שווה של זרימה החוצה. יש לשים דגש על הגברת היכולת שלהם לתקשר בצורה אפקטיבית, ולהראות להם את הקשר בין המיומנות הזאת להישרדות שלהם.



זה ייצור הבדל גדול אם בית-הספר היה פורום לביטוי רעיונות יצירתיים על שיפור הקיום; אם הוא היה מקום מפלט שבו אפשר לנהל דיונים מלומדים על הטיפול בבעיות הרבות של החיים.



עם תפאורה שכזו, לא תהיה עוד שנאה כלפי בית-הספר.


מאמר מאת קרלין מקורמיק, זכויות יוצרים 2010. כל הזכויות שמורות, Education: On Being Behind.


© 2010 Applied Scholastics Online Academy. כל הזכויות שמורות.Applied Scholastics Online Academy מקבל תלמידים מכל גזע, צבע, לאום או קבוצה אתנית. Applied Scholastics OnlineAcademy מוסמך להשתמש בשירותים החינוכיים של Applied ScholasticsTM. Applied Scholastics והסמל של Applied Scholastics עם הספר הפתוח הם סימנים מסחריים וסימני שירות בבעלות Association for Better Living and Education International ונמצאים בשימוש באישורו.




מאמר זה תורגם לעברית על ידי 'תבונה'.


תבונה הינה הנציגה הישראלית של הארגון העולמי ללמידה יישומית Applied Scholastics Int.



תבונה - חינוך חדש בישראל


מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734


אי-מייל: info@tvuna-online.co.il


www.tvuna-online.co.il  


 


קרולין מקורמיק היא יועצת חינוכית של הארגון העולמי ללמידה יישומית - Applied Scholastics International, ושותפה ב- Applied Scholastics Online Academy. ארגונים אלו פועלים למען עולם ללא אנאלפבתיות ועם סטנדרטים גבוהים של חינוך והשכלה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב