דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זכיינות 

מאת    [ 12/12/2011 ]

מילים במאמר: 616   [ נצפה 3938 פעמים ]

זכיינות זהו תהליך שבו חברה מסוימת נותנת לזכיין זכות של תקופה מסוימת שבה הוא יוכל להשתמש בשיטות עסקיות תמורת תשלום כלשהו אותו ישקיע בחברה ו/או תמורת אחוז רווחי של תקופה מסוימת. אין ספק כי לשיטת הזכיינות ישנם יתרונות רבים ובולטים שיכולים להביא להצלחה של שני הצדדים המעורבים בכך: החברה והזכיין. אולם, לא מספיק להגיש הצעה על זכיינות, אלא כדאי לעשות שיקולים כלכליים הכוללים: אבחון עסקי ובדיקת כדאיות ולקבל ייעוץ שוטף מאנשי מקצוע מיומנים בתחום הזכיינות וההשקעות על מנת לדעת כי ההשקעה הינה נבונה.

במאמר הנ"ל נדון על זכיינות בכל המשמעויות:
• ראשית נבין מהי זכיינות 
• נציין טיפים יעילים אודות זכיינות
• נציין את יתרונות וחסרונות הזכיינות

מהי זכיינות:
זכיינות אשר התחילה במאה ה-19, נכנסה לתודעה העולמית מהר מאוד ותפסה תאוצה מאוד גדולה. למעשה, זכיינות הינה מערכת עסקית בין חברה מסוימת לבין הזכיין שמקבל לגיטימציה להשתמש בסימני המסחר של החברה לתקופה מסוימת תמורת אחוזים מרווח החברה או כתמורה לסכום שהוא משקיע בה. לפני כל צעד שכזה לעבר זכיינות כדאי לקבל ייעוץ מאנשי מקצוע מיומנים, לבצע אבחון עסקי ובדיקת כדאיות ועוד, אשר יעריכו אם המצב כדאי ומשתלם. 

טיפים יעילים לזכיינות
• ייעוץ – לפני תהליך זכיינות, חשוב לקבל ייעוץ מבעלי מקצוע מיומנים בתחום ובשביל להגיע למצב של ניהול סיכונים ומזעור סיכונים  בצורה נכונה. בכל עסק חדש או בשלב הקמת עסק שבו מבצעים בדיקת כדאיות וכמובן אבחון עסקי לעסק, כך גם חשוב לעשות בדיקות קפדניות לפני תהליך הזכיינות ולוודא כי אכן הוא כדאי ומשתלם.   
• התמקחות – שלב ההתמקחות, המשא ומתן, הינו שלב מאוד חשוב ומהותי שבו למעשה ייקבעו תנאי התשלום והמחיר אותו יצטרכו לשלם החברה והזכיין. חשוב להתכונן לשלב זה מראש ולדעת לדרוש תנאים נוחים לשני הצדדים. 
• בלעדיות – חשוב שלזכיין תהיה בלעדיות בכל האזור הקרוב לעסק, שכן מספר זכיינים יתחלקו ברווחים. על כן, חשוב שהזכיין ידרוש בלעדיות כבר בשלבי המשא ומתן הראשונים. 
• עריכת חוזה – עריכת חוזה זהו שלב חשוב מאוד בכל משא ומתן בין שני צדדים, כך גם בנוגע לזכיינות שבה חשוב שהחוזה יהיה מנוסח כמו שצריך וברמה המשפטית ההגונה. על כן, על הזכיין להסתייע בעו"ד אשר יעשה או יבדוק לו את החוזה הקיים. 
• תקופה הזכיינות – חשוב שתקופת הזכיינות תהיה ארוכה ולא קצרת טווח. על כן, על הזכיין להתעקש על חוזה שמאפשר תקופת זכיינות ארוכה ככל האפשר. 
• יצירת רושם – הרושם מאוד חשוב גם מבחינת הזכיין וגם מבחינת החברה. על כן, חשוב שהזכיין יתרשם באופן אישי מהחברה וממנהליה וכמו כן גם ישאיר רושם טוב עליהם.

יתרונות וחסרונות הזכיינות
• יתרונות – היתרונות של שיטת הזכיינות גדולים מאוד, שכן, זוהי נוסחה מוצלחת מאוד בעסקים שבה הזכיין לא צריך להקים עסק מהיסוד אלא משתמש בשיטות המסחר וסימני המסחר של חברה מוכרת ובעלת שם וכל מה שעליו לעשות הוא רק להתחיל להפעיל את העסק. אין ספק כי זכיינות חוסכת לזכיין כסף רב וזמן רב הכרוכים בפתחיה של עסק חדש. כמו כן, אין ספק כי שם של חברה מוכרת ימכור הרבה יותר משם של חברה חדשה ועל כן כשזכיין פותח את העסק כבר נמצאים אצלו קהל לקוחות רב בכיס ואינו צריך לפעול בדרך שיווקית גדולה כמו בעסק חדש. אין ספק כי זכיינות תביא למצב של הגדלת רווחים באופן מהיר יותר מאשר עסק חדש פרטי. 

• חסרונות – הזכיין אמנם זוכה להטבות ויתרונות גדולים, אך ישנם כמה חסרונות שעיקריהם הוא החיסרון בחוסר שליטה על העסק. דהיינו, זכיין אינו יכול לסרב לשינויים של העסק בכל דבר שהוא ולמעשה צריך לקבל כל בחלטה של החברה. כמו כן, יחסים בין חרבה לבין זכיינים יכולים לשנות פאזה לפתע ולהיות שנויים במחלוקות ובמקרים הללו עלולים להיוותר מכשולים רבים.

לסיכום: 
זכיינות זהו תהליך שבו אדם זוכה להשתמש בשם ובסימני מסחר של חברה קיימת תמורה לאחוז מסוים של העסק או השקעה כספית כלשהיא. אין ספק כי זכיינות נושאת בחובה יתרונות גדולים אך יחד עם זאת גם כמה חסרונות ועל כן, לפני כל צעד שכזה חשוב להיערך בהתאם ואף להתייעץ עם אנשי מקצוע מיומנים אשר יעניקו הכוונה, יעשו בדיקת כדאיות, יערכו אבחון עסקי ועוד.

 

אמיר ברמלי, מנכ"ל קבוצת רוביקון, מומחה להערכת סיכוני אשראי והשקעות. בקבוצה זו עסקים שונים בחלקם אחזקות מלאות ובחלקן אחזקות חלקיות. הקבוצה מתמחה בהשבחת חברות, ניהול עסקי מתקדם וחדירה לשווקים המאפשרים הזדמנות עסקית מבטיחה וריאלית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב