דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על תהליך האימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית 

מאת    [ 11/12/2011 ]

מילים במאמר: 679   [ נצפה 1789 פעמים ]

כפי שציינתי במאמר הקודם, תהליך האימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית אינו שונה בצורה משמעותית מכל תהליך אימון אישי באשר הוא. אולם, ישנם עקרונות ודגשים מרכזיים וחשובים אשר מקנים לאימון מסוג זה ייחודיות ואופטימאליות בכל הנוגע להצבת ומימוש מטרות ויעדי המתאמן ולבסוף להגעתו למצב ההצלחה וההגשמה העצמית הטובים והמתאימים לו ביותר.

הנושאים והתחומים המרכזיים המועלים בתהליך האימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית מגיעים מעולמו ועל פי בחירתו של המתאמן. תחומים רלוונטיים לעבודה יכולים להיות בניית וחיזוק מיומנויות, איזון חיי עבודה-משפחה, מציאת ופיתוח משמעות, השלמת פרויקט, התמודדות עם אתגר או השגת יעד ספציפי העומד על הפרק, הימצאות בפרשת דרכים, לפני החלטות ובחירות משמעותיות, הרצון להעמיק הסתכלות פנימית והיכרות עם חוזקות, יכולות ומוטיבציות ועוד. המאמן מהווה דמות תומכת ומלווה את המתאמן בדרך להשגת  יעדים, הצלחה ומשמעות בחייו. נושאים משמעותיים בתהליך יהיו חיוביות, אושר וחוזקות -  המשמשים כאמצעים לקידום ועידוד צמיחה והצלחה.

כמובן, שעל אף העובדה כי מדובר במדע ובממצאים וטכניקות מתוקפות, תהליך האימון אינו שבלוני ותבניתי. לאורך התהליך, המאמן מעריך ומתאים את הכלים והטכניקות ספציפית למתאמן ולנושא המרכזי באימון. טכניקה שעשויה להיות אפקטיבית ומועילה למתאמן מסוים, לא בהכרח תתאים באותו האופן למתאמן אחר וזאת למרות הבסיס המדעי שלה.

מתאמנים שעוברים תהליך אימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית, מצליחים להגיע לתובנות פנימיות עוצמתיות ומשמעותיות, להכיר לעומק את חוזקותיהם, במה הם טובים, מה משמעותי ועושה להם טוב, להגביר את החוויות והרגשות החיוביים בחייהם, להעלות את תחושת שביעות רצונם ורווחתם מהחיים בכלל ובתחומי חיים ספציפיים בפרט, להבין כיצד להציב לעצמם בצורה נכונה מטרות רלוונטיות ולהשיגן, לצעוד לעבר מימוש חזונם ולהגיע לתפקוד הטוב ביותר והאופטימאלי בכל תחום שרק יבחרו. 

זה המקום להבהיר כי אימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית אינו אימון לאושר! כשאנו מדברים על אימון לאושר, המשמעות היא שאנחנו מבטיחים רמות גבוהות ותמידיות של אושר וכי אושר הוא היעד והמטרה שלנו. אולם, (אי אפשר בלי כמה ממצאי מחקרים...) מחקרים מראים כי לאושר יש גבול מסוים, הוא מתרחש לרוב מבפנים כתחושה סובייקטיבית, ניתן להגדיל את טווח האושר מעט מאוד באמצעות גורמים חיצוניים והכי חשוב, כמו לכל דבר, גם אליו אנחנו מסתגלים.. אי אפשר לחוש כל הזמן רמת אושר גבוהה ויותר מכך, חשוב והכרחי לחוש גם את הרגשות השליליים.

בעיה נוספת היא שכשאנו מתייחסים לאימון כ"אימון לאושר", האג'נדה והמיקוד בתהליך האימון יוצאים מהמתאמן ונוצר מצב בו מובטחת מראש תוצאה מוגדרת אחת, המאמן בעצם קובע את מהלך האימון ואת הנושאים המרכזיים שיועלו, ולא המתאמן. בדיוק כמו שאף מאמן כושר לא יבטיח בתחילת תהליך אימון למתאמן כי הוא יהיה בריא בסוף האימון.

לכן, מדובר בהבטחה לא ריאלית, לא אחראית ואפילו לא אתית. התפיסה המרכזית היא כי אנו עובדים ומתפתחים לקראת האושר, לכיוון של אושר. אנו נחשפים במהלך האימון למחקרים ולממצאים בתחום, לטכניקות שונות להגברת חיוביות ורגשות חיוביים בחיינו, אנחנו מעודדים רמות אופטימליות של אושר (בכל זאת אושר נמצא קשור לניהול יותר טוב, בריאות, התמודדות, מע' יחסים, יצירתיות, הישרדות, תפקוד אופטימאלי בעבודה, פרודוקטיביות ועוד), פותחים דלתות למערך שלם וחדש של משאבים רגשיים. המשימה העיקרית הינה לסייע למתאמן בכל הנוגע לנושאים שחשובים לו. אין ספק כי האושר הוא חלק חשוב ביותר מהתהליך, אך הוא אינו מהווה יעד בפני עצמו אלא יהיה תוצר לוואי של כל התקדמות שיעשה המתאמן וישמש כמשאב עוצמתי והכרחי להשגת המטרות.

לסיכום...

הפסיכולוגיה החיובית מספקת סט של כלים ומיומנויות המבוססות על גוף ידע מחקרי מדעי שיוצר לכשעצמו ענף מובחן של אימון או שניתן להשתמש בו ככלי עזר בענפים הרגילים. החיבור בין מדע הפסיכולוגיה החיובית לעולם האימון האישי הוא חיבור טבעי, אפקטיבי וחשוב אשר מאפשר לחשוף את המתרחש בין קירות האקדמיה והמחקר ולהוציאו לנחלת הכלל. באמצעות תהליך של הפרייה הדדית,  שני תחומים אלה יכולים לפתח זה את זה ולסייע זה לזה ובכך לשפר ולהעשיר את תהליך האימון האישי ולהגביר את רמת התפקוד והשגשוג הרגשי בחברה. בעצם, הפסיכולוגיה החיובית באמצעות הכלים והממצאים המדעיים, מאפשרת לתחום האימון עצמו להגיע למימוש ולמיצוי הפוטנציאל שבו ולתוצאות הרבה יותר טובות.

האימון מתאים לכל אחד ואחת המחפשים דרך לשפר את איכות חייהם, את תחושת הרווחה שלהם וביצועיהם בתחומי החיים השונים, להעמיק את היכרותם עם עצמם ולהגביר את השימוש בחוזקותיהם, להציב ולממש חזון ומטרות מוגדרים, להשיג יעדים, להתמודד עם אתגר ספציפי ולמצוא משמעות ותכלית במקום העבודה, בבית ובחיים בכלל. וזכרו:

"אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול גם לבצע את זה... ואף פעם אל תשכח שכל הדבר הגדול הזה התחיל מעכבר!" (וולט דיסני)

חוסן - אימון אישי וניהולי ממוקד תוצאות בגישת הפסיכולוגיה החיובית.
הכותבת הינה מאמנת אישית וניהולית מוסמכת E/MCI מטעם איק"א וכן מומחית באימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית (Positive Psychology Coach).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב