דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית - חיוביות ומשמעות בדרך להגשמה עצמית והצלחה 

מאת    [ 11/12/2011 ]

מילים במאמר: 843   [ נצפה 3355 פעמים ]

מאז שאני זוכרת את עצמי אני אוהבת ללמוד ולדעת. עוד מילדות, אני זוכרת איך כל משימה שקיבלתי בבית הספר התקבלה בהתרגשות כסוג של אתגר שבסופו סיפוק והנאה. הייתי מחפשת הזדמנויות חדשות ללמידה, ניגשת לכל עבודה או מטלת בית מלאת מוטיבציה ואפילו הוספתי לתעודת הבגרות שלי 4 יח"ל של עבודת מחקר במדעי החברה, בהתנדבות וללא כל חובה כמובן, סתם כי... עניין אותי. אני אדם סקרן מטבעי וברגע שאני נחשפת לרעיון או תחום ידע חדש שמעניין אותי, אני חייבת לקרוא, לבחון, לחקור ולהעמיק בו. אתגרים לימודיים מושכים אותי, אני נהנית מתהליך הלמידה והחקירה, הוא מעורר בי התרגשות, התלהבות וסיפוק.

אז למה אני מספרת את זה? כמובן שאני לא באה, חס וחלילה, להתרברב או להשוויץ ביכולות הלמידה שלי. אני מספרת את זה כי למרות שזה נשמע מובן מאליו, טריוויאלי ושזור בצורה כל כך ברורה בסיפור חיי, אף פעם לא התייחסתי לנושא הלמידה כתחום מרכזי המהווה חוזקה אישית שלי ובטח לא שקלתי אותו כתחום שיהפוך לעיסוק ושקיים קשר בין הפיכתו לעיסוק לרמת האושר והסיפוק שלי. כל זאת על אף היותי אדם שואל וחוקר שמאוד מודע לעצמו ושעבר לא מעט תהליכים ובירורים פנימיים.

אל תחום האימון האישי הגעתי בעיצומה של פרשת דרכים ותחושה של "תקיעות" מקצועית. חשתי כי על אף העשייה החשובה בה עסקתי, אני עדיין נמצאת "ליד". תחושה של חוסר מימוש ומיצוי עצמי וכן חיפוש אחר משמעות ותכלית ליוו והעסיקו אותי רבות. במסגרת תהליך הכשרתי כמאמנת, עברתי בעצמי תהליך אימוני מעצים ביותר, אשר סייע לי בין היתר לקחת את האחריות על חיי ולצאת למסע חיפוש אחר חיים של משמעות, הגשמה והצלחה המתאימים והאופטימאליים ביותר עבורי. במהלך המסע, נחשפתי בין היתר לעולם המרתק של הפסיכולוגיה החיובית. לאחר למידה מעמיקה והתנסות בכלים ובתובנות שמציע התחום המדעי המלהיב (סקרנית, כבר אמרתי?), גיליתי כי השילוב בין מודל האימון ממוקד התוצאות לבין הטכניקות המובילות מעולם הפסיכולוגיה החיובית לפיתוח חוזקות, חיוביות ומשמעות, מהווה את השילוב המנצח והוא שאפשר לי למצוא את הדרך הטובה ביותר להגיע לתחושת מיצוי וסיפוק, לתפקוד ולחיים אופטימאליים ומאושרים הרבה יותר.

השילוב בין פסיכולוגיה חיובית לאימון אישי הינו שילוב אופטימאלי שהולך וצובר תאוצה בעולם. הידע המדעי, הטכניקות והכלים המבוססים מחקרית, מאפשרים להגיע לתוצאות הטובות ביותר והמתאימות ביותר עבור המתאמן. במסגרת תהליך אימון המשלב את עקרונות וממצאי הפסיכולוגיה החיובית, המתאמן מקבל הזדמנות מרגשת לבחון עד כמה הוא באמת חי את החיים שהוא רוצה ושמתאימים לו ועד כמה הוא באמת ממצה את מרב הפוטנציאל והיכולות הטמונים בו. לפני שאנחנו מגיעים לגיבוש חזון, מטרות, יעדים ותכנית פעולה, אנו שמים דגש על אפיון ופיתוח מרכיבים כמו חוזקות, תחושת החיוביות והאושר, משמעות ואופטימיות (אשר כמובן הוכחו מחקרית כתורמים ומשפיעים על שביעות רצון ורווחה, תפקוד אופטימאלי, שגשוג והצלחה), על מנת שנוכל להתבונן קדימה ולהציב את החזון והמטרות המתאימים, האופטימאליים והטובים ביותר האפשריים עבור המתאמן ואף לממשם.

חשוב לציין ולהבהיר, כי לא מדובר בתגלית מרעישה או בשינוי מהותי שהפסיכולוגיה החיובית מביאה לתחום האימון האישי וכי תהליך של אימון אישי בגישת הפסיכולוגיה החיובית דומה במובנים רבים לצורות אימון אישי אחרות. התפיסה כי המתאמן הוא בעל המשאבים והוא אקטיבי, העיסוק במערכת יחסים, קיומם של מסגרת אימון וחוזה מאמן-מתאמן, שמירה על כללי אתיקה, טכניקות שאילת שאלות פתוחות, עמוקות ועוצמתיות, העצמה, השגת יעדים וכו', כל אלה הם רק חלק מהעקרונות הבסיסיים המשותפים לכל תהליך אימון אישי באשר הוא.

אם כך, כיצד אימון המבוסס על עקרונות הפסיכולוגיה החיובית שונה מכל אימון אחר? ישנם מספר מרכיבים ועקרונות ייחודיים עליהם מבוסס אימון ברוח הפסיכולוגיה החיובית:

הנחת היסוד היא כי לאנשים יש דחף פנימי לצמוח, להשתנות, להתמודד ולהתגבר וכי ביכולותינו להשפיע באופן חיובי על תוצאות עתידיות.

אימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית הינו אימון ממוקד חוזקות. התמקדות בחוזקות הינה מרכזית ועוצמתית כמו ואף יותר מהתמקדות בחולשות על מנת להשיג הצלחה. לפיכך, חלק משמעותי מתהליך האימון מוקדש לזיהוי חוזקות ותכונות שתורמות להצלחה, פיתוחן ומציאת דרכי שימוש אפקטיביות. בכל סוגי אימון אחרים, מאמנים מאתרים נכסים, משאבים, ומקורות הצלחה נוספים בצורות כאלה ואחרות. במסגרת אימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית, נעשה שימוש באמצעים מתוחכמים וספציפיים לאיתור חוזקות: הערכות והתערבויות מתוקפות, שימוש בתיאוריות לגבי המקורות והתרומה של חוזקות וכן בשפה לזיהוי, פיתוח ושימוש בחוזקות.

חיוביות, אם בצורה של רגש או תקווה, הינה משאב עוצמתי לאפשר ולעודד שינוי והצלחה. בתהליך האימון אנו מתמקדים בחיובי, במה שעובד, מה שנכון וטוב ומה מוביל לתוצאות חיוביות והצלחה. אנו מדגישים את הרווח מרגשות חיוביים – מה גורם לרגשות חיוביים, מה ההשלכות, החשיבות והתוצאות שלהם, כיצד ומתי אפשר לעודד הופעתם וכו'. במסגרת תהליך האימון מושם דגש על חיוביות בכלל ורגש חיובי בפרט באמצעות שזירת טכניקות התערבות וממצאים מדעיים בנוגע ליתרונות הספציפיים של רגשות חיוביים, המגבלות של רגש חיובי והיחסים המורכבים בין רגשות חיוביים, הצבת מטרות ומוטיבציה.

אין התעלמות מהאספקטים השליליים. ההתמקדות ופיתוח האספקטים החיוביים בחיים נעשים תוך מודעות, מעקב וניהול של האספקטים השליליים (חולשות, חסמים), על מנת להגיע למתאמן השלם.

התערבויות וידע מדעיים מאפשרים ומעניקים לנו דרכים ייחודיות להבנת המתאמנים והאימון. במסגרת האימון נעשה שימוש בכלי הערכה ומדידה ובטכניקות והתערבויות אשר האפקטיביות והתרומה שלהם לתפקוד אופטימאלי מוכחת מחקרית.  

לסיכום,

הפסיכולוגיה החיובית כענף מדעי הולך ומתפתח, מהווה ממשק טבעי לתחום האימון ואף מציעה תשובה ודרך לחיזוק ההיבט המדעי והמחקרי שלו. הפסיכולוגיה החיובית מעשירה את המאמן בהתערבויות, תיאוריות וטכניקות רבות ערך המאפשרות קידום ושיפור של תהליכי האימון ובסופו של דבר גם את הצלחתו והישגיו של המתאמן. במאמר הבא בסדרה, אתאר בקצרה את אופי תהליך האימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית.  

חוסן - אימון אישי וניהולי ממוקד תוצאות בגישת הפסיכולוגיה החיובית.
הכותבת הינה מאמנת אישית וניהולית מוסמכת E/MCI מטעם איק"א וכן מומחית באימון בגישת הפסיכולוגיה החיובית (Positive Psychology Coach).




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב