דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך נמצא משחקים חינוכיים לילדים ברשת? 

מאת    [ 08/12/2011 ]

מילים במאמר: 511   [ נצפה 2209 פעמים ]

משחקים חינוכיים לילדים הם תחום רחב מאוד ברשת האינטרנט וגם מחוצה לה. אתרי המשחקים לילדים מתרבים מיום ליום אך קשה לדעת מהו המקום הטוב ביותר בשביל ילדינו ומה מגדיר בכלל  האם משחק ילדים הוא חינוכי או לא? בנושא זה ניתן למצוא מספר דיעות נפוצות וננסה לעמוד על טיבן.

משחק חינוכי הוא משחק שמחכים את הילד שלי

זוהי הדיעה הראשונה. על פי דיעה זו ניתן לומר שמשחקי טריוויה או תפזורת לילדים הם משחקים חינוכיים. ואכן רצוי מאוד שהילדים שלנו יהנו מתהליך הלמידה שלהם ועל ידי משחק הילד גם מעביר את זמנו בנעימים וגם רוכש השכלה וסביר להניח שגם יתפתח אצלו הרצון לשחק שוב וזה נהדר שכן בכך הוא גם יהנה וגם ילמד דברים חדשים ויהיה אדם פעלתן ושמח.

אמנם כאן אנו נכנסים לשאלה מהו חינוך. האם חינוך הוא הקניית ידיעות? אם כן - בהחלט נאמר שזהו משחק חינוכי. אך נראה לי שצריך להבדיל בין חינוך ובין לימוד. על רגל אחת נוכל לומר שלימוד מטרתו היא הקניית ידע, שפה, כישורים טכניים וכו' ואילו חינוך מטרתו היא לגדל את הילד להיות אדם טוב יותר, מוסרי יותר, מתחשב יותר ועוד. אם כן אפשר לומר שמשחק כמו טריוויה הוא משחק לימודי שגם מפתח את האישיות של הילד (כפי שכל מפגש בחיים מעצב את אישיות הילד).

משחק חינוכי מפתח את כישורי הילד

לפי דיעה זו משחקי חשיבה כמו סודוקו, ארבע בשורה ושחמט הם משחקים חינוכיים שכן הם מפתחים את כישורי החשיבה של הילד. יתרה מכך ישנם גם משחקים המפתחים את המוטוריקה של הילד, דבר הנדרש ברמות שונות ובגילאים שונים - מדפי צביעה ופלסטלינה ועד לקוביה הונגרית המשלבת בין פיתוח המוטוריקה, ראייה מרחבית וכושר תכנון. חשוב לשים לב שמשחקי מחשב יכולים לתרום רבות לפיתוח כושר התכנון והחשיבה של הילד אך אין באפשרותם לפתח את המוטוריקה העדינה. לכן חשוב מאוד לעודד את הילדים לצבוע ולצייר בעצמם מעבר לזמן המוקדש למחשב.

משחק חינוכי צריך לפתח את אישיות הילד ולשפר את ההתנהגות והמידות שלו

כפי שוודאי ניחשת אני אוחז בדיעה זו. אכן חינוך מטרתו היא לפתח את אישיות הילד הכוללת בתוכה גם את סך הידיעות שלו וגם את כישורי החשיבה והכישורים הטכניים. אך יותר מכל, משחק חינוכי צריך לשפר את המידות של הילד ובעקבות כך גם את ההתנהגות שלו. כיצד? ובכן היריעה היא ארוכה מאוד. אבל אם נציין רק כמה נקודות ראשוניות: הצבת מודלים ראויים לחיקוי ומתן שאיפות ראויות. לפעמים קל יותר להבין מתוך התמונה ההפכית: משחק בו מקבלים נקודות על הכאה או דריסה של אנשים ודאי אינו משחק חינוכי. וברזולוציה דקה יותר: גם ההבעה על פניו של גיבור המשחק משפיעה על אישיות הילד. משחק בו הבעת הפנים של הגיבור היא שלווה ובטוחה, או נמרצת לעבר מטרה טובה מעודדת גם את הילד להיות כזה (כמובן ברמת התת-מודע) ואילו הבעת פנים קשוחה או כעוסה של גיבור המשחק גם היא מותירה את רישומה על נפשו העדינה של הילד אותו להיות כזה. (הערת הכותב: למעשה אפילו השורה האחרונה שכתבתי בוודאי מותירה רישום על נפש הקורא, אך לעיתים המטרה מחייבת להיפגש גם עם הצדדים הללו כדי לדעת להישמר מפניהם.)

למסקנה - חשוב מאוד לכוון את ילדינו אל משחקים חינוכיים המפתחים את כישוריהם וידיעותיהם ולשמור שגם הסביבה והפרטים הקטנים יהיו כאלה שמותירים רישום חיובי על הנפש.

 

הכותב הינו יועץ תוכן ומקדם אתרים בערוץ מאיר לילדים, ערוץ הילדים של מכון מאיר, אתר חינוכי המפיק משחקים חינוכיים לילדים וסרטים לצפייה ישירה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב