דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקונפליקט מייצר אפקטיביות ארגונית - הייתכן? 

מאת    [ 06/12/2011 ]

מילים במאמר: 364   [ נצפה 2409 פעמים ]

הסיטואציה הבאה מוכרת בארגונים רבים - שני מנהלים בארגון  מתווכחים סביב נושא מסויים. כאשר הקונפליקט אינו מנוהל נכון, הוא מתחיל לפגוע במערכת היחסים ביניהם וישנה הסטה של הקונפליקט מהנושא סביבו דנים לאנשים עצמם. בשלב הזה ישנו סיכוי טוב שהקונפליקט יחלחל למחלקות שבפיקוחם. במצב זה, הצוותים הופכים למודעים ליריבות תחרות ומתחילים בגיבוי המנהלים שלהם. עד מהרה התקשורת ושיתוף הפעולה בין המחלקות הופך ליריבות אשר תגבה  מחירים כבדים מצד הארגון. יריבות זו אני מכנה - "מחנאות". זו אחת התופעות היקרות ביותר לארגון.

תרחיש זה מייצג סוג ספציפי של קונפליקט הרסני - הוא תמיד מוביל לפגיעה במהלך התקין של העבודה המשותפת ושל מימוש יעדי הארגון. זאת ע"י סיכול הריכוז והמיקוד של האנשים והסטת תשומת לב ואנרגיה מן הנושאים החשובים ביותר לארגון. סיטואציות מסוג זה יוצרות לקונפליקט "שם רע" – מנהלים ועובדים מסיקים מכך שהוא מזיק ויש להימנע ממנו- גם במחיר של החנקתו והתנהלות עם כעסים ותסכולים שאינם מתוקשרים.

אבל לא כל קונפליקט הוא הרסני - תחרויות על אג'נדות אישיות אינן בריאות, אבל קונפליקטים על רעיונות הינם חיוביים. למעשה, מנהלים מיומנים יעודדו במודע דיון המאופיין בחילוקי דעות, דיון על רעיונות, בעיות והחלטות חשובות. ככל שקיים סיכון גדול יותר בהחלטה מכריעה הרי זה חיוני יותר לעורר "קונפליקט בריא". ויכוחים וחילוקי דעות על רעיונות הם המובילים בסופו של דבר לחדשנות, ליצירתיות, ואף לאפקטיביות ארגונית על ידי סחיטת הרעיונות הטובים ביותר מכל משתתף.

כאשר הקונפליקט הלא בריא "זוקף את ראשו", מנהלים רבים לא מבינים שיש להם מגוון רחב של אפשרויות להתמודדות עם המצב. במקום זה, הם מניחים שיש להם שתי אפשרויות לכל היותר: למנוע את הקונפליקט או להתעמת עם אחד או יותר מהצדדים.

בדרך כלל תגובות אלו יקרו בתנאים מסוימים, לדוגמה, מנהל עשוי להחליט כי מוטב להתעלם מסכסוך אישי בין שני חברי הצוות במידה והוא מאמין שהבעיה תחלוף בסופו של דבר מבלי לגרום נזק מתמשך. אולם הנטייה של קונפליקטים אלו הינה להתגבר ולהקצין. במצבים מעין אלו קיימת חשיבות מכרעת לתהליך אשר יאפשר טיפול באי ההסכמות ובניה של תשתית תקשורת איתנה. תהליך מסוג זה מותאם לשלב בו נמצא הקונפליקט- למשל: תהליך גישור פנים ארגוני או תהליך בניית הסכמות. תהליכים אלו יאפשרו עצירת המחירים שהארגון משלם ומניעת המחירים העתידיים אשר נובעים מהיעדר שיתוף בידע, ניהול תהליכים כפולים, בזבוז זמן יקר של מנהלים, פגיעות באיכות ההחלטות, ירידה באפקטיביות וכו'.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב