דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת השבוע פרשת וישלח 

מאת    [ 06/12/2011 ]

מילים במאמר: 681   [ נצפה 1885 פעמים ]

רעיון על פרשת השבוע - פרשת "וישלח"  אחת הנקודות בפרשתנו היא פגישתו של יעקב עם אחיו עשו.

לאחר שיעקב עזב את בית לבן בדרכו לארץ כנען, מספרת לנו התורה: "וישלח יעקב מלאכים אל עשו אחיו" (בראשית לב, ד) ויעקב מצווה אותם למסור "לעשו כה אמר עבדך יעקב עם לבן גרתי" (בראשית לב, ה).

את הפסוק "עם לבן גרתי" מסביר רש"י וכותב: "ותרי"ג מצוות שמרתי" - כלומר למרות שגרתי עם לבן הרשע, שמרתי את כל ציוויי התורה ולא למדתי ממעשיו הרעים (פרש"י בראשית לב, ה).

אומר הרבי מלך המשיח, שדברי רש"י מעלים מספר שאלות וטעונים הסבר:

1. כיצד המילה גרתי שפירושה הפשוט הוא גר = זר, מסתדרת עם ההסבר של רש"י שהולך על תרי"ג המצוות?

2. בשביל מה בכלל יעקב צריך להודיע לעשו על כך שהוא שמר את התרי"ג מצוות גם אצל לבן?

3. מה ההוראה אלינו מכל הסיפור הזה? 

השאלות יתבארו לפי הסברת הפסוק: "עם לבן גרתי" - שכל הדברים שהיו ל-"לבן הארמי" (בראשית לא, כ), כגון "שור וחמור צאן ועבד ושפחה"(בראשית לב, ו) ושאר החפצים הגשמיים של העולם, כולם היו זרים ליעקב ומרוחקים ממנו. כי בצורת ההסתכלות של יעקב, הדברים החשובים הם: הנשמה, התורה, המצוות ושאר ענייני הקדושה.

וכן אנו מוצאים גם בהמשך פרשתנו כאשר התורה מספרת לנו שיעקב בנה "לו בית" (בראשית לג, יז) -  לעצמו ולמשפחתו, הוא בנה והכין דירת קבע כדי שיוכלו ללמוד תורה ולקיים מצוות ללא הפרעות. ואילו "ולמקנהו עשה סכות" - בשביל כל שאר ענייני העולם, בנה סוכות - דבר ארעי.

לפי זה מובן הקשר בין הפירוש הפשוט - גרתי מלשון של גרות = זרות לבין דרשתו של רש"י - תרי"ג (המצוות). שכן, מתוך ההרגשה שענייני העולם זרים, מתאפשרת שמירה מדוקדקת יותר של התורה והמצוות מבלי שענייני העולם יוכלו להפריע

נוסף לזה, כאשר הגשמיות נחשבת לגבי האדם בבחינת 'גירות', הרי לא רק שאין היא מפריעה, אלא שהרוחניות אף משפיעה בגשמיות עד כדי כך שהגשמיות עצמה הופכת לעניינים רוחניים וקדושים. וזהו הסבר הפסוק: "ויהי לי שור וחמור צאן ועבד ושפחה" שהדברים הגשמיים אצל יעקב אבינו עלו לדרגה של 'לי' - 'רוחניות' והם נחשבו כשייכים ליעקב עצמו והיו ענינו העיקרי

במדרש (ב"ר עה, ו) מוסבר הפסוק: "ויהי לי שור וחמור צאן ועבד ושפחה" בתור רמז על הגאולה - 'חמור' זה מלך המשיח שנאמר "עני ורכב על חמור" (זכריה ט, ט).

מסביר הרבי מלך המשיח: ביאת המשיח תלויה בעבודת הבירורים, כלומר, על ידי שכל יהודי יברר ויזכך את גופו ונפשו הבהמית - שהם חלקו בעולם וינצל אותם לקדושה, הרי הוא ימשיך את הגילויים שיהיו לעתיד לבוא

לפי המדרש מתחדד הקשר בין הפסוקים "עם לבן גרתי" ל-"ויהי לי שור וחמור", משום שלגבי יעקב היו הדברים הגשמיים בבחינת 'גירות' ושימשו 'כלים' לאלוקות כי הוא מצדו היה מוכן לקבלת פני משיח.

ולכן שלח יעקב מלאכים לעשו, כדי להודיעו שהבירורים המוטלים עליו (על יעקב) בוצעו במלואם, וממילא הרי הוא מוכן לקבלת פני משיח. זאת עשה מתוך הנחה שגם עשו במצב דומה וגם מצדו יש אפשרות שהגאולה תבוא

על זה באה תשובת המלאכים "באנו אל-אחיך, אל-עשו" (בראשית לב, ז) - כלומר נשלחנו על ידך לעשו, במחשבה שהוא כמוך מוכן לגאולה. אבל הוא שרוי עדיין במצב של קודם הבירור ותיקון עצמו {ואין מה לדבר בכלל על בני ביתו ואנשיו} ולכן כרגע אין הגאולה אפשרית.

ההוראה הנובעת מכל זה: על יהודי לדעת שגם אם לא נראה לו שעולם סביבו מוכן שתבוא הגאולה {כי נראה שבירורם טרם הושלם}, הרי הוא מחויב להכין את עצמו, בני ביתו וכל הקשור אליו כמו יעקב שהכין את כל ענייניו אפילו "צאן ועבד ושפחה". וההכנה היא הידיעה הברורה אשר כל העולם הזה ומלואו אינם אלא דבר זמני וכלשון הפסוק "גר אנכי בארץ" (תהילים קיט, יט).

כל חייו של יהודי בעולם הזה "ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורת שמונים שנה" (תהלים צ, י) וגם כאלו שזכו ליותר "והיו ימיו מאה ועשרים שנה" (בראשית ו, ג), כולם הם זמניים וכאשר מתייחסים לדברים בצורה זמנית, הרי אין הגשמיות מהווה הפרעה לרוחניות אלא רק יכולה לעזור, כמו יעקב שהשתמש בדברי העולם - "שור וחמור צאן ועבד ושפחה" לקדושה

וכאשר אדם מכין את עצמו, בני ביתו ואת כל עניינו לגאולה - הרי הוא משפיע בכך על העולם כולו ומזרז את הגאולה.

 

(ליקוטי שיחות חלק א' פרשתנו)

                                                                                                                                    גוט שעבס

                                                                                          מוגש ע"י אתר judaica4u לאתר שלנו לחץ כאן .

  

 


החנות שלי הינה חנות יוקרתית אשר מובילה את תחום ה"יודאיקה ותשמישי הקדושה" בישראל מזה שנים רבות. החנות משווקת מוצרים ומותגים מהחברות המובילות בתחום בארץ ובעולם.
אצלנו תמצא את כל הדרוש לך כדי להינות משימוש כל מוצרי היודאיקה , החל מסידור ועד תפילין ומזוזות .אצלנו לא יקרה מצב שבו לקוח עזב את החנות כשאינו מרוצה. תפיסת העולם של החנות שלנו אומרת מתן שירות אישי, מהיר, מקצועי ואמין לכלל קהל לקוחותינו.
 כניסה לאתר -http://www.judaica4u.co.il/.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב