דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ערוץ רדיו למתנחלים - סיפוח סמוי או העמקת הכיבוש? 

מאת    [ 20/11/2007 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 2438 פעמים ]

באחרונה פורסם שאלוף פיקוד המרכז חתם על מכרז שמשרד התקשורת התגאה בייזומו, לרדיו ייחודי לשימוש המתנחלים ביו"ש .
בגדה המערבית, שהיא מבחינה חוקית שטח כבוש ב"תפיסה לוחמתית", חל חוק הריבון האחרון בעידכונים שמתחייבים ובאים לשרת רק את הצרכים המשתנים של האוכלוסיה הילידית [Indigenous] קודם כל, וכוחות הביטחון . אבטחת אלה בכל חיקוק צו המפקד הצבאי בשטח- בעניינים שאינם צבא, היא הקריטריון היחיד למדידת חוקיותו הבינלאומית של הצו או חוק
הדין המנהגי והאמנות הבינלאומיות קובעות כי נציג הכובש, נכנס לנעלי הריבון כנאמן האוכלוסייה הפלסטינית.
כדי להימנע מלהחיל על המתנחלים את הדין הירדני או הצבאי - , החילו מתכנני דבר החקיקה-הצו - המיכרז את הדין הישראלי-ריבוני, בכל מקום בשטח הכבוש ולא רק בתחומי השטח המגודר של ההתנחלויות,.

יצרו אתון משפטית המורכבת ממערכות משפטיות שונות בתכלית ומקבילות כגון- "מכרז" לרדיו עברי לאזרחים ישראלים - בחסות מפקד צבאי בשטח כבוש בו האוכלוסיה הילידית דוברת ערבית, וזאת מתוקף זיכיון ריבוני-ישראלי - בשטח שאפילו לדעת כל הממשלות הימניות, אינו ולא צפוי להיות בריבונות ישראלית - כך ניסו מן הסתם לעקוף את אי-החוקיות.
למרות התחבולות, עלול המעשה להתקבל כמעין סיפוח חלקי , זאת משום שהוא מחיל דה-יורה ולא רק דה-פקטו את דין הכובש על השטח, ולא רק על המתיישבים.
המעשה נראה על פניו כבלתי-חוקי, מנוגד למשפט הבינלאומי , ומסבך את ישראל מבחינה מדינית ומשפטית- בהיבט חיצוני, וחוקתית מינהלית - פנימית. בניסיון להסביר, אמר בלשניקוב, היום מנכ"ל הכנסת , אז מנכ"ל משרד התקשורת תחת דליה איציק -כי הערוץ נועד לענות על "צורך של האוכלוסייה". ברור שלא התכוון לילידים הפלסטינים, שרק על צרכיהם אמור אלוף הפיקוד להיות אמון, על פי הדין הבינלאומי .

הממשלה ושרת התקשורת עשו כאן לחוכא ואיטלולא גם את עיקרון השיוויון בפני החוק, ברומסן את הוראות חוק הרשות השניה [שידורי רדיו] - האוסר מתן זיכיון למפלגה או ארגון פוליטי , זו היתממות לטעון ללגיטימיות המכרז בגין היותו אזורי גיאוגראפי, בהתעלמות מהעובדה שמדובר בשטחי מריבה, הנמצאים מחוץ ל"ארץ" עליה מדבר החוק של ישראל הריבונית. לא זו אלא זו, מדובר כאן בחבלי ארץ, שהשאיפה להכללתם בגבולות הריבוניים או מנגד - במדינה פלסטינית, מהווה את סלע-המחלוקת הפוליטית המהותית בישראל, זו החוצה ומפלגת את העם בצורה קיצונית. מתעלמים מכך שתושבי ההתנחלויות - קהל היעד לרדיו, מהווה מחנה/מיעוט פוליטי ימני, כמעט מונוליטי בסוגיה זו.
לא מדובר אם כן במרחב גיאוגראפי אקראי, אלא בערוץ בעל מאפיינים פוליטיים מובהקים - תחום שידור הרדיו, שפתו, תכניו והאוכלוסייה אליה הוא מכוון ואותה הוא מתעתד לשתף, הם בעלי זהות פוליטית ימנית חדה ומוחצנת. אישור לכך ניתן בפרסום כי יו"ר הרשות השניה תסייר בהתנחלויות לשמוע על ציפיות תושביהן מהשידורים. למי שדרושה לו ראייה לזהות הפוליטית הברורה של קהל המטרה , שייזכר בפעילות הפוליטית של "מועצה איזורית יש"ע", או ייכנס למיתחמי התגובות באינטרנט, שם מדברים על הולדתו של רדיו הימין במדינה, נוכח מיקומו הטכני הנוח לשידור לרחבי המדינה, של אזור יו"ש.
ניתן אף לתהות על תבונתה או יושרה הפוליטי של הממשלה - בנותנה כלי תקשורתי בעל פוטנציאל גדול מימדים ואיכויות, שלא ניתן להגזים ביעילותו - לאופוזיציה הימנית בלבד, לצרכי תעמולה והתארגנות פוליטית.
ולבסוף: את הלוליינות המשפטית והמוסרית, המנוגדת כאמור לאמנות בינלאומיות רבות שישראל חתומה עליהן ולמה שהוגדר כבר מזמן כדין מנהגי בינלאומי, מבצעים לטובת המתנחלים -במוצהר כאמור, אבל לא פחות מכך - כמשתמע מן התקשורת, לטובת עבריינים מורשעים בשידורים פיראטים - בעלי ומנהלי ערוץ 7 ז"ל, שמסיבות שאיש לא ממש חקר, כל מימסד המדינה, החל מהנשיא המגורש וכלה בשר המשפטים הקודם בכבודו ובעצמו, עשו יד אחת למען חנינה לקיצור תקופת ההתיישנות על הרשעתם, בניגוד מוחלט לעמדת הדרג המקצועי במשרד המשפטים

הערות אסמכתא:

1. יום רביעי, 15 בפברואר 2006, 16:20 מאת: ענת שתיוי, מערכת וואלה! , "מנכ"ל משרד התקשורת, אבי בלשניקוב, ביקש היום מהרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו כי בתוך 3 שבועות תצא במכרז להקמת תחנת רדיו אזורית מסחרית ראשונה ביהודה ושומרון" מאת: מחלקה ראשונה , בקשת משרד התקשורת: הרשות השנייה תוציא בקרוב מכרז להפעלת רדיו מסחרי באיו"ש
(ice) מאת: שירות אייס (ice) יום ד' 15.02.2006
[אתר הארץ , נדב שרגאי, 17ביוני 2007]

2. פסילת משתתף במכרז
42 . (א) ועדת מכרזים תפסול משתתף במכרז...............................
( 3) המשתתף במכרז הוא מפלגה או נציג או שלוח של מפלגה או של גוף אחר, שלדעת הועדה, עלולה להשתמש בשידורים לקידום המטרות המיוחדות של מפלגה או הגוף האמור.

3. ?..רישוי שידורי רדיו [תיקונים:התשנ"ד, התשנ"ט, התשס"ה (מס' 3)]
72 . (א) המועצה תעניק זכיונות להפעלת תחנות אזוריות לשידורי רדיו
אזוריים ותקבע בכללים, את חלוקת הארץ לאחד עשר אזורים לפחות, שבהם
יינתנו חמישה עשר לפחות, אך לא יותר מעשרים זכיונות לשידורי רדיו, הכל
כפי שתקבע המועצה מזמן לזמן; בקביעת האזורים ובמתן הזכיונות תפעל
המועצה במגמה לקיים שידורי רדיו אזוריים בכל רחבי הארץ, בהתחשב, בין
היתר, באפשרות להקצות תדרים, בתנאי התפשטות הגלים, בשיקולים כלכליים,
במיגוון סוגי השידורים ואופיים.

4. זכות להשתתף במכרז [תיקונים: התשנ"ב, התשנ"ג,התשנ"ד, התש"ס, התשס"ב (מס' 2), (מס' 3), התשס"ג]
41 . (א) במכרז רשאי להשתתף תאגיד שמתקיימים בו לפחות תנאים אלה,
ולא מתקיים בו האמור בסעיפים קטנים (ב), (ב 1) ו (?ג):
...................
( 2) הוא לא הורשע בעבירה שלדעת היועץ המשפטי לממשלה יש עמה קלון, ואם הוא תאגיד - מנהלו או אדם שהוא בעל ענין בתאגיד, לא הורשע כאמור;

עדה רבון היא עורכת דין הפעילה בוועדת התקשורת בלשכת עורכי הדין ותלמידת מחקר באונ' תל אביב הכותבת את התיזה שלה בתחום המישפט המינהלי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב