דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלי תודעה כתמיכה ביציאה ממצבי הצפה ומועקה 

מאת    [ 30/11/2011 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 2187 פעמים ]

יותר ויותר אנשים מודעים, ערים למתרחש בתוכם, מסתובבים בינינו – השאלה שעולה האם איכות חייהם בהכרח טובה יותר, האם הם מאושרים יותר?

זהו שלא.

הסיבה לכך אינה נעוצה ברמת המודעות שלהם אלא בקושי לנוע רגשית, במצבים של הצפה (עצב, דאגה, כעס, ייאוש...) אל מצב של רגיעה.

בעוד שהמצב התודעתי, המצב המודע הוא מצב בו אנו יכולים להתבונן על תופעות פנימיות וחיצוניות מנקודת מבט נוכחת. כלומר במצב תודעתי בו תשומת הלב שלנו מסוגלת לנוע בקלות בין מחשבות שונות, בין מצבים שונים ואפילו לשים לב שמתחיל להופיע רגש  בין עם הוא שמחה לבין אם הוא עצב או כעס. מהרגע שהרגש מתחיל להציף את העולם הפנימי, יכולת התנועה למצב תודעתי שונה הולכת ופוחתת, הולכת ונעשית כבדה יותר ויותר. תחושה של כבדות מתפשטת בגוף, לעיתים מורגשת בגוף מועקה ותשומת הלב נודדת שוב ושוב, כמו מחוג שעון מקולקל, אל אותה מועקה. ככל שמשך תחושה זו מתארך סיכוי סביר שהרגשות יתעצמו, כיוון שמתחיל להצטרף ייאוש  שמגביר את תחושת המועקה ויוצר סוג של "כדור שלג" רגשי.

ככל שחולף הזמן הקושי לצאת מאותו "כדור השלג" גדל (כמו מכונית שמתחפרת עוד ועוד בבוץ).

אך היכולת לצאת מה"בוץ", מאותה מועקה היא יכולת נרכשת!

קיימים כלי תודעה רבים שמאפשרים להעתיק את תשומת הלב מה"בוץ" הממכר, מאותו עיסוק וחיטוט פנימי. כל ניסיון להעתקת תשומת הלב מאותה מועקה, מחזק בתוך המרחב הפנימי עוגן ליציאה.

אחת הדרכים הבסיסיות ליציאה מה"בוץ" היא למצוא מקום נוח / שקט, אחר מהשגרה בה נמצאים, ופשוט לנשום ולנסות להיות עם תשומת הלב שוב ושוב בתהליך הנשימה.

דמיון מונחה והתמקדות מאפשרים לחזור ולייצר נקודת מבט נוכחת, לשוב ולחזור לתפקוד ללא אותה מועקה בעזרת דימויים, סמלים ומקומות בתודעה ובגוף שיהוו מפלט מוגן ובטוח ליציאה מאותה מועקה.

בדמיון מונחה נפנה פנימה עם השאלה מה יהיה עבורי דימוי למקום בטוח / רגוע / מנחם / שמח... ונחכה לדימוי שיסמל את התחושה אליה אנו שואפים, תרגיל כזה ניתן לעשות לבד.

אפשרות נוספת היא ליצור דימוי למועקה וליצור איתו דיאלוג, שמטרתו להבין את הרגש שעולה ממקום אחר, אמפתי יותר, רך ואולי אפילו מקבל, עבודה כזו תעשה בשעת מפגש טיפולי.

בהתמקדות נחפש בגוף תחושה או מקום  ולו הקטן ביותר, שבהם נחוש רגיעה, נינוחות בטחון וניתן לתשומת הלב לנוח שם כמה זמן שיתאפשר, נשים לב לתחושות שם ולמה שקורה לשאר הגוף כשתשומת הלב שם.

אפשרות נוספת שההתמקדות מביאה, לפנות אל המועקה ממקום מקשיב, סבלני ואמפטי ולבדוק מה היא צריכה כרגע. בדיקה זו מאפשרת הרבה פעמים הקלה רגשית וגופנית כאחד.

 עשייה כזו מחברת למשאב שמאפשר לנוע מאזור המועקה הרגשית לאזור התודעה הרכה יותר ונינוחה יותר. תרגול של משאבים בונה עם הזמן, בו זמנית ארגז כלים המאפשר בעת הצורך לחלץ אותנו מה"בוץ" וכן נוכחות אמפטית כלפני המתרחש בעולם הפנימי שמאפשרת חוסן ומקצרת ומקטינה משמעותית את הסבל שמביאה המועקה

 

מייסדת שותפה של 'דרך חיבור' ומובילה היום את תחום הדמיון המונחה בארץ. נסיון של 8 שנים בטיפול פרטני והנחיית קבוצות ומטפלים במסגרות שונות ומפתחת פרוטוקולים לעבודה עם קבוצות ויחידים בדמיון מונחה. מנחת התמקדות מוסמכת מטעם המרכז הבינלאומי בארה"ב, לקחה חלק בתוכנית הסמכת מנחי התמקדות בארץ. לעבודתה מביאה ידע מפסיכותרפיה ממוקדת גוף, גשטאלט, קונסטלציות משפחתיות   וכן פירות של תהליך חניכה רוחני עמוק בן כ-7 שנים אצל רונית גלפו. בעלת תואר אקדמי בכלכלה ומדעי המחשב, בהתמחות בפיתוח מערכות וניהול פרויקטים, בהם עסקה 28 שנה. ובנימה אישית: הסיפור האנושי מרתק אותי יותר מכל דבר בין עם זה במפגש אישי או במפגש קבוצתי. כל אדם מביא איתו אוצר של חוויות כאלו ואחרות שחרטו וגלפו את מי שהוא היום. אני שמחה ללוות אדם במסעו לעבר מימוש רצונו, להכיר, ללמד וללמוד יחד איתו, את המשאבים שעומדים לרשותו, למפות את ההרגלים שמעכבים, למצוא את המשמעות לקיומם, להקשיב לעולם הפנימי ממקום אמפאטי, לאפשר לזוויות ראיה חדשות להופיע ולתת לכוחות השינוי והריפוי הקיימים בתוכו לפלס את הדרך החוצה ולהוביל למימוש.  מפגשים אישיים נערכים בגבעתיים. 052-8085787




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב