דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חרדה-anxiety 

מאת    [ 26/11/2011 ]

מילים במאמר: 761   [ נצפה 5018 פעמים ]


חרדה Anxiety :

 

בעבר התקפי חרדה ואו פאניקה היו מבולבלים בטעות עם אירועים של התקף לב בגלל הדימיון ביניהם, לימים כאשר נשים היו מגיעות לבית-החולים עם אותם התסמינים של התקף לב היו מתייחסים אליהן כמטופלות שעוברות התקף חרדה שזה יחלוף מעצמו ובנתיים הן לא היו מקבלות את הטיפול המתאים. התקף חרדה זו תסמונת פסיכולוגית אשר מקבלת ביטוי פיזיולוגי, למרות זאת לעומת התקף הלב, החרדה איננה מגיעה עקב בעיה פיזיולוגית היכולה לגרום להתקף לב אלא מגיעה ממקור נפשי, כמובן שלמרות סיבה זו אין להמעיט בכוחו של התקף החרדה כיוון שזו המצוקה הפסיכולוגית הקיצונית ביותר שאדם יכול לחוות.

 

סימפטומים של התקף חרדה, אם מתקיימים 4 סימפטומים מתוך הרשימה זהו התקף פאניקה:

התקף חרדה לרוב יהיה קצר כחצי שעה של פחד קיצוני עם הסימפטומים הבאים:


    • גלי חום/קור
    • הזעה.
    • פלפיטציות (הרגשה של דפיקות לב).
    • סחרחורות.
    • חוסר יציבות.
    • רעידות בגוף.
    • טכיקרדיה (דופק מהיר)
    • פחד משיגעון.
    • פחד למות.
    • בחילות/הקאות.
    • כאבי ראש.
    • תחושה שקשה לנשום.
    • תחושת מחנק.
    • גלובוס היסטריקוס (תחושה של גוש בגרון).
    • כאבים בחזה.
    • רצון לברוח.
    • סומק.

ועוד תסמינים...

 

סוגי חרדות:

הפרעת חרדה כללית: GAD-

מחשבות טורדניות שיכולות להופיע גם כחרדה, החשיבה הכפייתית לעיתים יכולה להוביל להתנהגות כפייתית. לרוב החרדה היא דאגה לעתיד, הם יתקשו "לחיות את הרגע".

 

חרדה חברתית:

לפי הסטטיסטיקות ההערכה היא מאחד מכל שלושה עשר אנשים בעולם סובלים מסוג זה של חרדה.

חרדה חברתית זו חרדה שמתאפיינת מפחד מביקורת או תחושת דחייה מאנשים אחרים, ישנו פחד שיובכו או יושפלו.סוג זה של חרדה בעייתי כיוון שהוא יכול לגרום לאי עשייה של פעולות הכי פשוטות עקב פחד זה. לרוב יווצר כאן מעין מעגל קסמים  כיוון שכל חרדה תגרור אחריה עוד חרדה.

 

אגרופוביה:

זוהי סוג של חרדה אשר לא מתואמת למציאות שלנו, כאן יהיה פחד חזק מאוד ממקומות פתוחים או ציבוריים. החרדה מגיעה מהפחד לחוות התפקי חרדה במקום לא מוכר או שהאדם לא יוכל לשלוט בסיטואציה.

 


בנוסף קיימים סוגים נוספים של חרדות, כל אחד מאיתנו יגיב אחרת למצבים, אצל אחד דבר אחר יכול לעורר מתח וחרדה רבה בעוד שאצל השני זה יעבור בקלות.

 

אטיולוגיה

כיום סבורים כי הנטייה לחרדה היא תורשתית ונובעת משיבוש במערכת המעבירים העצביים (נוירו-טרנסמיטורים) במוח. תפקידם העיקרי של המעבירים העצביים הללו הוא פיקוח על תפקודים רגשיים ומנטליים רבים וביניהם תחושת רעב, מצב רוח ועוד. באמצעות חומרים כימיים כגון אדרנלין או איזופרנאלין ניתן לגרום להתקף חרדה חמור בכל אדם  עדיין לא ברור מדוע אדם מסוים סובל מתסמונת חרדה כללית ואילו אדם אחר עם אותו סוג של שיבוש סובל דווקא מהיפוכונדריה או מכפיתיות. מחקרים גנטיים הולידו נתונים מוצקים המצביעים על תרומתו של רכיב גנטי אחד לפחות להתפתחותן של הפרעות חרדה. כמעט למחצית החולים הלוקים בהפרעת פאניקה יש לכל הפחות קרוב משפחה אחד הלוקה במחלה. חלק מהחוקרים סבורים, כי למאפיינים אישיותיים וסביבתיים יש השפעה על אופי התסמונת ממנה סובל החולה. סיבה אפשרית אחרת לחרדה קשורה ביכולתם של ילדים ללמוד תגובות פנימיות של חרדה באמצעות חיקוי תגובות החרדה של הוריהם (תיאורית הלמידה החברתית). נראה שהורים חששנים גורמים לילדיהם להיות חרדים עקב הגנת יתר שלהם מפני סכנות אפשריות או ע"י הגזמה של הסכנה. חרדות מוקדמות (מחודשי חייו הראשונים של הילוד) הן תוצר של חוסר האונים הרגשי של התינוק המקביל לחוסר האונים הגופני שלו. חוויות מוקדמות של פרידה הן דפוס של חוויה טראומטית שגורמת לחרדה אוטומטית, פרימיטיבית ובעלת עוצמה גבוהה. חשוב לציין שלא רק אירועים חיצוניים מעוררים חרדה, אלא גם משאלות, פנטזיות ומחשבות לא מודעות. כפי שצוין הסיבות לרוב גנטיות אך לאירועים מהילדות המוקדמת ולאירועים דרמטיים מחייו הבוגרים של האדם קיימת השפעה ויתכנו כמובן שילובים של גורמים אלה.

 

 

 

 

טיפול: 

הפרעות חרדה הן אמיתיות, רציניות, עם המון משקל וניתנות לטיפול.רבים סבורים שהפרעות חרדה מגיעות עקב גורמים פסיכולוגיים, סביבתיים וביולוגיים, לכן לעיתים דומות לתופעות פיזיולוגיות אחרות.טיפול מקצועי יכול לסייע למרבית האנשים, הצלחת הטיפול משתנה בין אדם לאדם.רוב האנשים אשר סובלים מחרדה אינם מאובחנים ולכן גם אינם מטופלים על-ידי אנשי מקצוע מתאימים, הסיבה העיקרית לכך היא שאלה אינם מזהים את הרגשותיהם והפחד והחשש שמעוררת הפסיכיאטריה.דיכאון וחרדה קשורים גם לשימוש בסמים וצריכת אלכוהול. נטילת סמים ואלכוהול היא לעיתים קרובות "טיפול עצמי" כושל לתסמונות אלה.

 טיפול קוגניטיבי / התנהגותי: זוהי תרפיה אקטיבית אשר כוללת יותר מאשר שיחות עם המטפל. המטרה כאן היא לשנות דפוסי חשיבה שלא מועילים ואפילו מזיקים למטופל. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי המטופל לומד בהדרגה לראות סיטואציות או בעיות הגורמות אצלו להפרעה בפרספקטיבה אחרת ולומד שיטות וטכניקות להרגעת החרדה. כאן המטופל מעורב באופן פעיל בתהליך החלמתו ובכך הוא מקבל תחושת שליטה על חייו.

טיפול תרופתי: תרופות נוגדות חרדה מיועדות להפיג את תחושת החרדה ולהביא לאיזון המעברים העצביים במוח, כדי למנוע התרחשות תסמונת ולסייע בחזרה לתפקוד.

 

הטיפול ברפואה הסינית, נותן מענה למטופלים אשר סובלים מהתקפי חרדה.הטיפול מביא את הגוף לאיזון הדרוש לו, מפיג את המתחים, לחצים, ממלא את החוסרים ומחזיר את הגוף למצבו המאוזן ובכך יכול להטיב אם לא לפתור את התקפי החרדה.

 

עדי לאון- מטפלת בכירה במגע


http://www.adileon-tcm.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב