דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תוכן הבקבוק משפיע על עתידנו 

מאת    [ 14/11/2007 ]

מילים במאמר: 587   [ נצפה 2704 פעמים ]

מחקר חדש שנערך לאחרונה באוניברסיטת טקסס בארה"ב בחן את הקשר בין השמנת יתר לבין רמות נמוכות של ברזל בקרב ילדי גן באמצעות ניתוח נתונים של כ 1,000 פעוטות (שלוש בדיקות דם לכל פעוט).תוצאות המחקר מורות כי תינוקות בעלי משקל עודף נמצאים בסיכון רב יותר למחסור בברזל. בנוסף המחקר מצביע על נטייה גדולה יותר לחוסר ברזל בקרב תינוקות היספאניים בהשוואה לתינוקות "לבנים" ו"שחורים".

עד כמה מחסור בברזל בקרב ילדים צעירים הינו משמעותי? מסתבר שמאד. הרגלי אכילה נכונים בקרב ילדים בגילאי 1-3 חשובים מאד להתפתחותם התקינה ומחסור בברזל, המתבטא בירידת רמת החמצן הנישא באמצעות הדם בגוף ועלול לגרום לאנמיה, יכול לגרום לעיכובים התפתחותיים גם בתחום הקוגנטיבי.

החוקרים גילו כי 20% מהפעוטות השמנים סבלו ממחסור בברזל, לעומת 7% מהפעוטות במשקל התקין. מומחים טוענים כי במקרים רבים הסיבה נעוצה בהרגלי אכילה קלוקלים שמקנים ההורים המאפשרים לפעוטות להרבות בשתיית חלב פרה ומיצים במקום לחשוף את הילדים למזונות עשירים בברזל כגון בשר, שעושית, ביצים, תרד ולחמים מעושרים.

החוקרים מאוניברסיטת טקסס סבורים כי תזונתם של תינוקות המואכלים על ידי בקבוקים מושתתת בעיקר על חלב ומיצים - מוצרים המכילים מעט ברזל, וההורים לא תמיד נותנים על כך את הדעת.או במילים אחרות: "תוכן הבקבוק של הקטנטנים משפיע על עתידם".

ממצאים נוספים שנתגלו במחקר:
? לפעוטות שהולכים לגן יש סיכוי נמוך ב 50% לסבול ממחסור בברזל בהשוואה לפעוטות שאינם נמצאים בגן ילדים.
? תינוקות היספאניים סובלים יותר מהשמנת בהשוואה לתינוקות "לבנים" או "שחורים", ויתכן כי זו הסיבה לנטייה הגדולה שלהם לסבול ממחסור בברזל. 12% מהפעוטות ההיספאנים סובלים ממחסור בברזל לעומת 6% מהתינוקות ה"לבנים" וה"שחורים".

מומחה למחלות דם בשיקגו טוען כי הממצאים משמשים כתזכורת לחשיבות הרבה לבדיקות לאבחון מחסור בברזל שמבצעים בילדות, וכי מדהים לגלות עד כמה קשה לאבחן אנמיה קלה ובינונית בקרב ילדים שיכולים ללקות באנמיה חמורה ועדיין לרוץ ולהשתולל במלוא המרץ.

המסר ברור: לא בכל הסיבות הגורמות לאנמיה אנחנו יכולים לשלוט, אבל בגורמים שכן נמצאים בשליטתנו, לדוגמה: משקל יתר, כדאי שנעשה את מירב המאמצים כדי שתזונת הילדים תהיה מאוזנת ותכיל את כל המרכיבים החיוניים לבריאותם.

מוניקה קרן דיאטנית בשיטת ד"ר לוי מוסיפה:

אנמיה, אפילו קלה, כתוצאה ממחסור בברזל עלולה לפגוע בכושר החשיבה וביכולת הגופנית של האדם. לרוב, ילדים הסובלים מאנמיה יהיו עייפים יותר, חסרי ריכוז ורגישים יותר לזיהומים ולהידבקות במחלות מאשר ילדים אחרים. הברזל אחראי על העברת החמצן לכל חלקי הגוף ומחזק את המערכת החיסונית. בקרב ילדים הסובלים מחוסר ברזל, ישנה שכיחות גדולה יותר בהפרעות קשב, ולכן יש חשיבות לאיזון הברזל בגופו של הילד. מחסור בברזל הנובע מליקוי בתזונה, עלול להשפיע גם על גדילתו של הילד.
המקורות הטובים ביותר לברזל הם ממזונות מהחי, מבשר (בקר, הודו, עוף ודגים). בשר בקר הוא מקור מצוין לברזל. למרות שבשר בקר נתפס כמזון שלילי בגלל שמכיל כמויות גדולות של שומן רווי וכולסטרול, הוא גם עשיר מאוד בברזל ובמינרלים אחרים. לכן מומלץ לשלב בתפריט השבועי של ילדים בשר בקר. בהודו יש יותר ברזל מאשר בעוף. תרד, ירקות, עלים ירוקים, קטניות ודגנים מלאים, מכילים כמות מסוימת של ברזל, אך ספיגתו של מינרל זה מן הצומח נמוכה.
ויטמין C מגביר את ספיגת הברזל מהמזון ולכן כדאי לשלב מזון המכיל ויטמין C (פרי הדר, פלפל אדום, עגבניה, קיווי) בארוחה המכילה ברזל.


כמו האוזן, גם החיך מתפתח עם הזמן, ולכן כדאי לחשוף את הילד למגוון טעמים ולהתמיד בכך, גם כשאינו מתלהב מהטעימות הראשונות


בשנים האחרונות החלו לחקור יותר ויותר את הקשר בין מחסור בברזל לקשיי למידה והפרעות התנהגות:
התברר שקיים איזור במוח בשם היפוקמפוס, שבזמן מחסור בברזל הוא נעשה רגיש יותר לפגיעה של וירוסים (כמו שכל מערכת החיסון נעשית יותר פגיעה). באיזור הזה נמצאות תכונות של ראייה מרחבית, יכולת ריכוז וזיכרון.
לאחר גיל שנה, הקפידו על מקורות ברזל בתזונת התינוק: בשרים (הודו עשיר יותר מעוף), איברים פנימיים (כבד), קטניות (שעועית לבנה, עדשים), חומוס וטחינה.
שיטת דר' לוי מתמחה בטיפול ייחודי בהרזיה ושינוי אורח החיים תוך איזון בין הגוף והנפש.
השיטה אשר פותחה ע"י ד''ר סילבינה מצקין-לוי, מומחית ברפואה פנימית, ויועצת תזונה וד''ר שלמה לוי מומחה בפסיכיאטריה, מאגדת תחת קורת גג אחת צוות רפואי הכולל מומחית לרפואה פנימית, פסיכיאטר מומחה, צוות פסיכולוגים, דיאטניות קליניות, מנחת פסיכודרמה, שף רופא ויועץ מומחה לפעילות גופנית.


לפרטים נוספים ולתיאום פגישת ייעוץ (ללא תשלום) 03-6764880 www.drlevy.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב