דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בעד ונגד הירדמות עצמאית- תינוקות וילדים 

מאת    [ 20/11/2011 ]

מילים במאמר: 802   [ נצפה 4537 פעמים ]

בעיות שינה בקרב תינוקות וילדים הן בעיה נפוצה. בעיות אלו גורמות לקשיים רבים אצל ההורים; קושי בתפקוד היומיומי, חולשה עקב חוסר בשעות שינה ומתחים בזוגיות על מי ירדים, מתי ומה הדרך הנכונה לעשות זאת.

מהי בעיית שינה בעצם? בעיה היא מה שמפריע להורים, יש כאלה שמבחינתם, כאשר הילד קם ממיטתו ומצטרף אליהם זו חוויה נעימה שאינה פוגעת באיכות השינה שלהם אך מנגד, יש הורים שמצב זה מפריע ואינו נח. לאמא אחת שמניקה את תינוקה עד שנרדם בערב ובמהלך הלילה אין הדבר מפריע והיא אף רואה בכך דבר מופלא אך לאמא אחרת זוהי תלות המקשה עליה וגורמת לה לתחושת שעבוד ומקשה על ההתנהלות הרגילה ואף מגבילה אותה מאחר ועליה להיות תמיד זמינה לתינוק ללא אפשרות להתרחק לעתים. לחלק מההורים, ישיבה בחדר עם הילד עד שנרדם בלילה , אינה מפריעה כלל אבל אצל רבים אחרים מצב כזה אינו נסבל ולכן כששואלים אותי מהי בעצם בעיית שינה ואם קיימת בכלל, אני אומרת שאם זה מפריע ויש רצון להעלים אותה, זו בעיה ויש לטפל בה.

רוב השיטות הקיימות להקניית הרגלי שינה נכונים מכירות בכך שאופן ההירדמות משפיע על כל השאר. כלומר, אם תינוק או ילד, יודע להירדם בתחילת הערב באופן עצמאי ואינו תלוי בשום גורם שאינו יכול לספק לעצמו, סביר להניח שיישן טוב לאורך כל הלילה כי אם יתעורר בין מחזור שינה אחד לשני, ידע לשוב ולהירדם בכוחות עצמו ומבחינת ההורים ,זהו לילה רצוף.

מסיבה זו, רוב השיטות מלמדות איך להרגיל תינוקות וילדים להירדם באופן עצמאי, ללא תלות בגורמים כגון: נוכחות הורית, בקבוק, הנקה, עגלה, ידיים, נסיעה באוטו ועוד... מתוך אמונה כי ילד שיודע להירדם בכוחות עצמו, יישן טוב יותר וידע להרדים עצמו כאשר מתעורר. ( בלילה רגיל יש התעוררויות שמתרחשות במעברים בין מחזורי שינה ).

בשיטוטיי בפורומים וקבוצות למיניהן אני נתקלת בגישות ודעות שונות של אמהות בנוגע לכל רעיון ההירדמות העצמאית, האם יש בה צורך או לא. לדעתי ומה שאני טוענת תמיד זה שלכל אמא ולכל זוג הורים, מתאים משהו אחר, יש אמהות שאינן חושבות שתינוק צריך להירדם לבד, שכן צריך ואף נחמד להיות לצידו ושזה לא פוגם באיכות השינה שלהם. ואכן, אם העזרה בהירדמות נדרשת רק בתחילת הערב, בהשכבה הראשונית ולאחר מכן הילד ישן טוב במהלך כל הלילה זה אכן מצב נעים וטוב, אם אמהות נהנות מהרדמה על הידיים ולא מפריעה להן העובדה שיש התעוררויות רבות בהן נדרשת עזרתן, אשריהן. כל דבר שמתאים לאורח החיים ואינו מפריע הוא מצוין רק חשוב לדעת כי שינה קטועה בלילה עם התעוררויות רבות אינה רצויה מאחר ובשינה כל מערכות הגוף עוברות רענון, המח, הזיכרון, המערכת החיסונית ועוד. חשוב לי לציין במעמד זה כי קורה שתינוקות שקיבלו עזרה בהרדמה במשך תקופה מסוימת, פיתחו בעצמם הרגלי שינה נכונים ולאחר זמן מה כבר לא היו זקוקים לעזרה, זה קורה וחשוב לי תמיד להראות את שני צידי המטבע.

לכל אותם הורים שמתקשים להעביר לילה מלא התעוררויות והחזרות לשינה ולא רוצים שילדיהם יהיו תלויים בגורמים שונים להירדמות, מומלץ כן להתחיל ולהקנות הרגלי שינה נכונים. אין ספק שלהירדמות עצמאית יש יתרונות רבים, פעוט אשר מסוגל להירדם לבד מקבל הרבה בטחון, הוא מרגיש סיפוק מעצם העובדה שמסוגל לעשות משהו לבד. כמה כיף להשכיב ילד במיטה, לומר לילה טוב, לתת חיבוק ונשיקה ולצאת מהחדר? כמה מרגיע לדעת שהלילה לא יהיה מלא התעוררויות ושהפעם היחידה בה נקום היא בבוקר? להורים רבים זה נשמע חלום אך הדבר אפשרי בהחלט. שיטת "לילה טוב" באה ללמד את ההורים כיצד ללמד את התינוק ( מעל גיל 5 חודשים ) להירדם לבד לגמרי, ללא שום גורם חיצוני כאשר תמיד תהיה היענות לבכי. הלימוד נעשה באופן הדרגתי ולא חד מדי, הילד לומד את ההרגלים בתהליך שמותאם לו אישית במהלכו הוא מתיידד עם המיטה ולומד לבטוח בהוריו.

הירדמות עצמאית שכזו מאפשרת שינה רצופה החשובה מאד בפן הפיזיולוגי, כפי שציינתי קודם, בשינה רצופה ובעיקר בחלק הראשון הלילה מופרש הורמון הגדילה, יש הבשלה של המח, הזיכרון מתגבש, המערכת החיסונית מתחזקת ואף חילוף החומרים ולכן שינה רצופה ואיכותית חיונית מאד לילדים שלנו. אם הילדים שלנו תלויים בנו להירדמות ובעקבות כך מתעוררים פעמים רבות, כדאי לשקול מחדש את ההתנהלות ולאפשר להם הרגלים חדשים.

חשוב לדעת, כאשר אנחנו מקנים הרגלים חדשים אנחנו בשום אופן לא פוגעים בתינוקות ובילדים שלנו, להיפך. לא אחת שמעתי אמהות אשר אומרות כי התינוק זקוק לנו ואל לנו לתת לו להירדם לבד, יש לו צורך בחום ואהבה ואני אומרת, נכון, תנו כמה שיותר חום ואהבה אבל במהלך היום, אפשר ורצוי בערב לעשות טקס שינה קבוע לפני השינה במהלכו תהיו יחד, תשירו לתינוק, תחבקו ותנשקו, ספרו סיפור ושוחחו עם הילד, תרעיפו המון אהבה אבל הלילה נועד לשינה, לרענון וצבירת כוחות חדשים, גם לנו... תינוקות קטנים שלומדים להכיר את העולם ועוברים בין שלבי התפתחות רבים זקוקים מלבד החום להרבה כוח ואנרגיה ואת זה ניתן לקבל  בעזרת שינה טובה.

לסיכום, כל אחת מאיתנו מקבלת החלטה כיצד לחנך ואילו הרגלים להקנות. תמיד יהיו גישות ודעות שונות. אין דבר אחד נכון לכולם אבל כאשר מגיעים להחלטה כלשהי, יש לקחת בחשבון גורמים שונים ולדעת את כל העומד מאחוריהם. כל אחת תאמץ את מה שמתאים והיא מתחברת אליו וכך תפעל. והעיקר- הרבה בריאות ואהבה.

שירלי נימברגר יועצת שינה מוסמכת בשיטת לילה טוב
www.shirlayla.co.il 


www.facebook.com/shirlayla


0546-362330 0775351172




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב