דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גירושין היא טראומה לכל החיים - כיצד ילדים להורים גרושים מתמודדים איתה? 

מאת    [ 17/11/2011 ]

מילים במאמר: 377   [ נצפה 6995 פעמים ]

גירושין היא טראומה לכל החיים - כיצד ילדים להורים גרושים מתמודדים איתה?  

 

 

טראומת הגירושין וחווית הנטישה

 

על פי כל המחקרים שנעשו, גירושין הם טראומה לכל החיים, והם עומדים במקום השני אחרי חוויית האובדן האולטימטיבית - מוות של קרוב משפחה או הורה.

 

עבור ילדים, גירושי הורים הם חווית הנטישה האולטימטיבית. זהו פירוק לא רק של התא המשפחתי, אלא של הבסיס והביטחון הרגשי. סוג של רעידת אדמה שפוגעת באופן ישיר בביטחון האישי של הילדים ובמיוחד בביטחון הזוגי של הילדים. 

 

 

 

הפחד מפרידה מעצב את הבחירה

 

הפחד של ילדים להורים גרושים מפרידה, מנטישה, מאובדן הבית - הוא זה שמעצב יותר מכל דבר אחר את הבחירות הזוגיות שהם יעשות כאשר הם יגדלו ויבשילו.

 

ילדים שגדלו בבית רגיל ויציב נוטים לבחור את בני הזוג שלהם ללא כל טראומה או עבר בעייתי. רובם יבחרו בני זוג על בסיס של "אהבה", "משיכה" והתאמה. אבל, אצל ילדים להורים גרושים שחוו על בשרם את טראומת הגירושין ואינם רוצים לשוב אליה שוב ולאבד את הזוגיות שלהם - הבחירה היא שונה, לעיתים מאולצת ומלאכותית משהו, בגלל הפחד, בגלל הכאב, בגלל החשש שהגירושין יחזרו שוב גם בזוגיות שלהם.  

 

 

 

בחירת בני זוג שאינם מתגרשים

 

ילדים להורים גרושים נוטים לבחור בבגרותם בני זוג שברמה הרגשית לא ינטשו אותם לעולם, לא יתגרשו ולא יפרקו את התא הזוגי ואת הנישואים. הם נוטים לבחור בני זוג שהם תעודת ביטוח להצלחה וליציבות זוגית.

 

זה אולי מסביר את העובדה שבסופו של דבר שיעור הגירושין בקרב ילדים להורים גרושים הוא גבוה ביחס לכלל האוכלוסיה, משום שילדים להורים גרושים בוחרים בני זוג לא בגלל הסיבות הנכונות אלא בצל הטראומה שהם עברו וחווית הנטישה שהם עברו. הם אולי עושים בחירה זוגית "בטוחה" אבל לא בהכרח בחירה זוגית נכונה. 

 

 

 

תעודת ביטוח, אבל גם תעודת כלא

 

כך יוצא, שבשל הטראומה - ילדים להורים גרושים חיים בביטחון מוגזם ולעיתים בסוג של בית כלא. מצד אחד, הם בוחרים בני זוג שבהם ניתן לבטוח שהם לא ינטשו אותם.

 

מצד שני, הבחירה בבני זוג רק בגלל היציבות והביטחון שהם מעניקים עלולה להתברר ברבות השנים כבחירה בעייתית, במיוחד כשהרצון לחיות, להינות, לשמוח ולאהוב מתגבר על הפחד מנטישה ועל הטראומה של הגירושין.

 

 

וטיפ לסיום: טראומת הגירושין פוגעת בילדים פעמיים - פעם אחת בעצם הגירושין עצמם ואובדן הביטחון, המשפחתיות והיציבות. פעם שנייה, בבחירות הזוגיות העתידיות של הילדים להורים גרושים, שרובן מבוסס על פחדים ולא על אהבה.

 

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב