דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בחירת אדריכל 

מאת    [ 16/11/2011 ]

מילים במאמר: 611   [ נצפה 2311 פעמים ]

בחירת אדריכל

בחירת האדריכל היא הבחירה הראשונה ברצף של בחירות וקבלת החלטות בתהליך הבניה. האדריכל ילווה את לקוחו היזם, החל בבחירת האתר, דרך הכנה או בדיקת הפרוגרמה, יישומה התיכנוני, בחירת צבעים וחומרים, הכרעות בעיצוב הפנים ואף החלטות הקשורות לאנשי המקצוע והמבצעים השונים.

איך בוחרים אדריכל?

רוברט היוז, מבקר האומנות עטור הפרסים של עיתון ה TIME , הניו יורקי, כתב מאמר "כיצד תאמן את עצמך לבחון אומנות בעין ביקורתית." הדרכתו של המבקר הידוע היתה משכילה מאוד: לך לתערוכה המוצגת במוזיאון כל שבוע במשך תקופת הצגתה. בחר ודרג בכל ביקור את שלוש העבודות הניראות לך כטובות ביותר בתערוכה. רשום אותן. בתום תקופת התערוכה, מבטיח המבקר, תשוונה בחירותיך לבחירות המבקר של עיתון TIME!

זו גישה מועילה כהדרכה לקראת החלטות בתחומים שאיננו מתמצאים בהם. כמו בחירת אדריכל.

מה יחליף את תפקיד התערוכה במוזיאון או בגלריה כשמדובר באדריכלות? ומה הן אבני הבוחן בבחירת אדריכל?

ישנן תערוכות אדריכלות ובניה, אולם מניסיוני כאדריכלית, נוכחתי לדעת שרוב לקוחותי לא ימצאו בהן תועלת ולא עניין, בשלב  שלפני השלמת תהליך התיכנון והכניסה לשלב הבניה עצמו.זאת משום שהתערוכות ברובן מקדמות מוצרים שעדיין לא נעשה תהליך לימוד מקדים וחף מאינטרסים, לגביהם.

תהליך הלימוד המקדים נעשה בהדרכת האדריכל המתייחסת לפרוגרמה הייחודית ללקוחו. היא מותאמת לאופי הפרוייקט ולצרכי הלקוח, חלומותיו ורצונותיו. אלה נקודות בוחן שהאדריכל הקשוב , מאתר אותן ומיישם הן באדריכלות והן בהדרכה ובהנחיה . בתהליך ה"טיבעי" הלקוחות משלימים את שלב התיכנון עם ידע והתמצאות המכין אותם לשלב בחירת החומרים.

ספרים כמו "בתים יפים", אוספי תמונות מעבודות אדריכלים, בהם מוצגות עבודות מגוונות של אדריכלים שונים עבור לקוחות שונים. חוברות עיצוב פנים ואדריכלות, כגון בית ונוי, נישה, ומדורי עיצוב בעיתונים (גם הוירטואליים) עשויים לחבר אתכם לתחום ולייצר הכרות להבטים השונים של מדיה רחבה וכוללת זו. מקצוע האדריכלות הוא רחב ומקיף דיסיפלינות רבות בחיינו. אדריכל קשוב יבנה עם לקוחותיו (בין אם בפרוייקט מגורים כדירה או בית פרטי ובין אם למיזם מסדר גודל אחר), פרוגרמה וסידרי עדיפויות .

באלה יבוא לידי ביטוי דירוג הצרכים, הרצונות והחשיבות האובייקטיבית והסובייקטיבית שלהם.

תהליך התיכנון הוא רצף של החלטות שנסמכות על הגדרות ראשוניות אלה. ההחלטות הן הגורם המקשה על התהליך. הכנת רשימה מפורטת על פי סדרי עדיפויות, מקלה על חלוקת התקציב.

כאן אציין שסדרי עדיפויות ניתן לחזור ולשקול במהלך התיכנון. עם ההתקדמות בתהליך ייתכן מאוד שתיווצרנה תובנות מעמיקות לגבי החלטות מוקדמות וסידרת השיקולים שהביאו לקבלתן. החלטות אלה בהחלט אפשר לשנות ולייצר סדרי חשיבות והעדפות חדשים. מה שאין כן לגבי התקציב. יהיה זה בלתי אחראי ברוב המיקרים לשנות או לפרוץ מסגרת תקציבית. לכן ההחלטה הראשונה שיש לבצע ובה לדבוק, היא הגדרת גודל ההשקעה המתוכנן לפרוייקט , ולא לחרוג.

חריגה מעידה על גישה שגויה לפרוייקט מתוך העדר נתונים מספיקים וחוסר לימוד ראשוני של הבטי המיזם השונים. אם נוצר מצב כזה חייבים לדעתי לחזור לשלב ההתחלה מתוך גישה אחראית. אין להחליט בנמהרות ובחיפזון על הגדלת תקציב משום שזוהי רכבת דוהרת שקשה לעצור . כבר פגשתי מיזמים שכשלו או שהחליפו יזמים על רקע עלויות חריגות.

אין ספק שבחירת האדריכל האחד מכל האדריכלים, שיתאים את עצמו לתקציב עליו החלטתם היא המשימה הראשונה.

כימיה בין אישית היא גורם ראשון במעלה.

לאחר שתפגשו עם האדריכל תוכלו לבדוק עם עצמכם: האם נוח לשתף את האדריכל בפרק זה בחייכם? לדבר איתו. במידה כה רבה להחשף בפניו. האם הוא קשוב, ער לתגובותיכם, מודע לדקויות בהתנהלות שלכם, למי שאתם, למה שברצונכם להגשים.

יש מי שיבקשו לעצמם אדריכל אסרטיבי  שיוביל את התיכנון בדרך בוטחת בכדי להגשים את החלום של לקוחותיו. הוא יספק להם ידע מיקצועי באדריכלות, כישרון,דימיון ויצירתיות, שילוב פרגמטיזם ואומנותיות  כל היכולות האלה רתומים להקשבה אמיתית.

יש מי שיחפשו אדריכל עושה דברם שיספק סוג של שירותי שרטוט, ויש מי שיגידו לאדריכל לעשות כרצונו בהגדרת תקציב וצרכים כוללנית.

יש מי שיתאים להם אדריכל שיתכנן את בית החלומות הטרנדי, המדהים, יצירת אומנות בפני עצמה. הם כבר ימצאו את דרכם שם.

כל אחד ואופיו, מטרותיו ומה שמתאים לו.

דע את עצמך, ובהצלחה!

 

כאדריכלית אני פוגשת לקוחות רבים בשלב שונים של היוזמה לבניה חדשה או שיפור מבנה קיים. מניסיוני אשתף במאמרים שלי לטובת ציבור היזמים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב