דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המרכיבים הבסיסיים לתפריט מזון בריא 

מאת    [ 16/11/2011 ]

מילים במאמר: 401   [ נצפה 3375 פעמים ]

הגדרות בסיסיות של רכיבי מזון מאפשרות לתכנן תפריט מושלם של מזון בריא. מלבד העובדה כי עולם התזונה מורכב מעשרות מושגים אשר חלקנו אינם מכירים, מודעות להבדלים בין רכיבי מזון יכולה לתרום  לתחושת בריאות וביטחון פיזי. תזונה נכונה יכולה להישמר עקב שילוב בין מרכיבי מזון שונים, או לחילופין באמצעות הקפדה על צריכת מספר רכיבי מזון ספציפיים. כדי להחליט איזו דרך היא העדיפה עבורנו ניתן להיעזר בייעוץ של אנשי מקצוע, או לקרוא מידע בנושא ברשת האינטרנט.

איזה סוג של שומן אתם צורכים?

בחיי השגרה רובנו אינו מודע לרכיבי המזון הנצרכים במסגרת תפריט התזונה האישי. מלבד מושגים בסיסיים כמו חלבונים, פחמימות, ירקות ופירות ישנם רכיבי מזון רבים אשר משפיעים על הבריאות שלנו. המודעות הגוברת בעולם לנושא של מזון בריא וכמובן שילובו עם תזונה נכונה הביא ליצירת עניין רב סביב רכיבי המזון הבסיסיים, ולכן כדאי לנסות ולהכיר את חלקם. המינרל הפופולארי ביותר אותו רובנו צורכים הוא הנתרן, הנמצא במרכיב טבעי במזון או כתוסף המלווה תהליך עיבוד. הנתרן הוא למעשה מלח, וצריכתו בכמויות קטנות חיונית לגוף. עם זאת, עודף נתרן יכול להביא למחלות לב וכלי דם, ולכן כדאי להקפיד על צריכה מבוקרת. גם לשומן הרווי הגבלות דומות: מדובר למעשה על שומן שבטמפרטורת החדר נמצא במצב מוצק, ומגיע ממזון מן החי כמו חמאה, מוצרי בשר, עוף וחלב. צריכה מוגברת של שומן רווי יכולה להביא לעלייה ברמת הכולסטרול, ולכן מזון בריא לרוב לא יכלול אותו. סוג אחר של שומן אותו כדאי להכיר הוא שומן טרנס, אשר נוצר בתהליך תעשייתי המשלב חמצן לצורך הקשייתו. שומן טרנס נמצא בכמויות גדולות במאפים ועוגות, ואינו מומלץ לאף תפריט מזון בריא.

סוכרים וסיבים

מבחינת סוכרים, יש להבחין בין חד סוכרים ודו סוכרים הנחשבים לסוכרים פשוטים המתווספים בצורה חיצונית למזון, ממקורות שאינם ירקות, פירות או חלב. צריכה מוגברת של סוכרים יכולה להביא להשמנה, פגיעה דנאטלית ומחלות כגון עששת. יחד עם זאת, צריכת סוכרים טבעיים במסגרת תפריט תזונה נכונה היא חלק חשוב בשמירה על הבריאות – אך במידה הנכונה וללא הפרזה. מושג אחר המלווה את הנושא של תזונה מודרנית הוא סיבים תזונתיים. כיום סגולותיהם של הסיבים ידועות היטב, ולכן חברות ייצור מזון רבות פועלות על מנת להוסיף סיבים תזונתיים למוצריהם. היתרון של הסיבים, מלבד העובדה שהם אינם מכילים קלוריות, הוא התכונות הדומות לפחמימות ותחושת השובע שהם מספקים. סיבים תזונתיים אינם מתעכלים על ידי האנזמים של מערכת העיכול, ולכן עוזרים גם בהסדרת יציאות, הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם ולעיתים גם הפחתת מחלות מעי גס וסרטן. לסיכום, הרכיבו לעצמכם תפריט מזון בריא הכולל את היסודות המרכזיים ושמרו על בריאותכם לאורך זמן.

 

יונתן נווה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב