דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על כאב ורפואה סינית 

מאת    [ 13/11/2007 ]

מילים במאמר: 2043   [ נצפה 2329 פעמים ]

תופעת הכאב ברפואה סינית
מוטי צ'חנובר L.Ac B.Sc
המרפאה לכאבי ראש ופנים, מחלקה נוירולוגית - ביה"ח איכילוב, ת"א
- acuclinicמרפאה לטיפול ברפואה סינית

מבוא
כולנו, בשלב זה אחר בחיינו , נסבול מכאב. כאב הוא תחושה לא נעימה העשויה להעיד על נזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות בגוף. הוא עלול לקרות כתוצאה מפציעה, תאונה, סרטן, דלקת כרונית, עומס של פעילות גופנית או אפילו עקב לחץ נפשי. כאב מתבטא בכל אזורי הגוף ומתבטא בכאב ראש וצוואר, כאבי בטן וגב, כאבי גפיים וכאב המוקרן מאיברים פנימיים. בלי קשר לסיבתו, כאב, משפיע על התפקוד היום יומי, במיוחד לחולים הסובלים מכאב כרוני. הכאב משמש כנורת אזהרה: זוהי דרכו הטבעית של הגוף להודיע שמשהו אינו כשורה. הגוף גם יודע להגביל את תנועתו של האיבר הפגוע על מנת למנוע נזק עתידי.
משפטים כגון "את/ה צריך ללמוד לחיות עם הכאב" או "הכול בראש שלך" הולכים ונעלמים לטובת שילוב טיפולי רפואה סינית במקביל לטפול רפואי קונבנציונאלי. בעשור האחרון יצא לדיקור הסיני מוניטין רב בטיפול בכאב ויותר רופאים מפנים את מטופליהם לטיפול בשיטה זו. טיפול בכאב באמצעות דיקור סיני (אקופונקטורה) מביא בטווח הזמן המיידי לשיכוך כאב או להפחתה של עוצמת הכאב ובטווח הארוך לשיפור היכולת להתמודד עם הכאב, הסדרת הרגשות, חיזוק רמת האנרגיה וכתוצאה מכך הקטנת השימוש במשככי כאבים.

כאב ברפואה סינית וברפואה קונבנציונאלית
הדרך שבה כאב נקלט ומועבר במערכת העצבים אינה ברורה לחלוטין אם כי הושגה התקדמות משמעותית במחקרים רבים1. אחד הממצאים החשובים הוא שהמערכת האחראית להעברת כאב אקוטי (חריף) שונה מהמערכת העצבית המופקדת על כאב כרוני (מתמשך). עוד הוכח כי לא קיימים קולטנים מיוחדים לכאב בגוף והעברת הכאב מתאפשרת באמצעות תאי עצב הקולטים מולקולות שפולטות רקמות פגועות. כאשר עורנו נחתך, הרקמה הפגועה מפרישה חומר המעודד גירוי עצבי מהעור לכוון עמוד השדרה. העברת המידע מתאפשרת באמצעות הכימיקל P המופרש באזור עמוד השדרה ומשם כלפי מעלה אל המוח. רק כאשר מגיע הסיגנל למוח מתבצע תרגום של אותו מסר עצבי והיא תחושת הכאב. מסיבה זו מעדיפים רופאים לחסום את העברת הכאב ע"י הזרקת משככי כאבים לעמוד השדרה ולמנוע את התקדמות הסיגנל למוח.

ההסבר לכאב ע"פ הרפואה הסינית שונה לגמרי ולפיו הגוף הינו איזון בין יין ויאנג ובין צ'י (אנרגיה) ודם. הצ'י והדם זורמים בגופנו בתעלות המוגדרות היטב ונקראות מרדיאנים, כאשר אין מספיק צ'י ודם או כאשר נוצרת חסימה של צ'י או דם באזור מסוים, מופר האיזון בין היין והיאנג המשפיע על תפקוד האיברים הפנימיים ונוצר כאב.
ישנה הבחנה בין ביטוי כאב אקוטי ובין כאב כרוני, בעוד כאב אקוטי מתאפיין בהופעת כאב מיידי, חריף ובמונחים מודרניים, זהו ביטוי לפציעה, זיהום, או מחלה, כאב כרוני הינו כאב מתמשך העשוי להופיע זמן רב לאחר הפציעה. כאב אקוטי מגיב טוב לטיפול והוא הולך ונעלם עם התקדמות הטיפול בעוד שזמן ההחלמה של כאב כרוני ארוך יותר. כאב כרוני הוא כאב שקשה לטפל או לרפא אותו לחלוטין והוא עלול לקרות גם אם אין כל עדות של נזק לרקמת הגוף. לעיתים אף לא קיים הסבר ברור לגבי סיבת הכאב לבד מתלונתו של הסובל.

מלבד נזק פיזי, ישנם סימפטומים נוספים הקשורים לכאב כגון מתח שרירי, התכווצות שרירים, נוקשות וחולשת שרירים. ידוע כי יש קשר בין כאב כרוני ובין רגשות עזים של תסכול, כעס ופחד המחריפים את הכאב ומקשים על טיפולו. מחלת הכאב הינו המחלה הנפוצה ביותר הגורמת סבל ונכות בעולם, בישראל ע"פ נתוני העמותה למאבק בכאב 46% מהאוכלוסייה סובלים מכאב כרוני1. כיום ידוע כבר כי כאב בכלל וכאב כרוני בפרט מפריעים לחיי היום יום, מגבילים את הפעילות ומורידים את איכות החיים מבחינה חברתית, נפשית וגופנית.

טיפול בכאב ברפואה סינית
תורת הרפואה הסינית מבוססת על ההנחה כי מרדיאנים שונים קשורים אנרגטית לאזורים ספציפיים או לאיברים פנימיים, הדיקור באמצעות מחטים זעירות מניע את הצ'י ומזרים את הדם לאזורים רלוונטיים ע"מ לאזן את היין והיאנג, כלומר לשכך כאב.
מכיוון שטיפול בנקודות דיקור הינו יעודי לבעיה ספציפית, הטיפול בכאב כרוני ואקוטי שונה לחלוטין, נקודות דיקור לכאב אקוטי עשויות להיות לא אפקטיביות ואפילו מנוגדות לטיפול בכאב כרוני. ע"מ לקצר את זמן ההחלמה מקובל לשלב צמחי מרפא סיניים במקביל לדיקור. צמחי מרפא סינים הניתנים בחליטה עם מים רותחים, יעילים לטיפול בכאבים שונים כגון נקעים וחבורות, שריטות, כאב לאחר ניתוח ועוד והם בעלי ערך מוסך לטיפול בבעיות הנלוות לכאב באופן ישיר או עקיף כגון דלקת, יתר לחץ דם12, אסטמה, זיהום, כיב קיבה ועוד.

לרפואה הסינית יתרון יחסי ע"פ הרפואה המודרנית בתחום מניעת הכאב לפני היווצרותו.
בעוד שטיפול תרופתי ייתן מענה לכאב מיידי אך לא ימנע את הכאב הבא אחריו, טיפול בדיקור ייתן מענה לכאב מיידי אך יכול למנוע את הישנות הכאב בעתיד.
מחקרים רבים קבעו כי סדרת טיפולים בדיקור סיני נתנה מענה מיידי לאנשים הסובלים מכאב ראש ומיגרנה ואף הפחיתה בלמעלה מ-50% את הישנות כאבי הראש והתקפי המיגרנה תוך הקטנת עוצמת הכאב2,3,4. טיפולים אלו הובילו לירידה במספר ימי המחלה, ירידה במספר ביקורי הרופא, הקטנת השימוש במשככי כאבי והביאו לעלייה באיכות החיים.
יתרון נוסף לשיטת הדיקור הסיני הוא בהתאמתה למגוון רחב של תסמונות כאב ממקורות שונים: מחקרים קובעים כי הדיקור יעיל לטיפול ומניעה של כאב גב תחתון13, כאבי כתף וצוואר14, כאבי ברכיים15, כאבי פרקים, שיכוך כאב לאחר טראומה או ניתוח16.
אלמנט נוסף המאפיין את שיטת הטיפול בדיקור הינו בטיחות הטיפול. על אף החשש מהטיפול עם מחטים כאשר המטפל מיומן הטיפול בטוח ביותר ולעיתים נדירות ישנן תופעות לוואי כגון כאב או עקצוץ מקומי החולף תוך מספר דקות. בסקירה בנושא בטיחות הדיקור שפורסמה במגזין היוקרתי British Medical Journal נמצא כי מתוך 30,000 טיפולי דיקור, נרשם שיעור נמוך של 42 איש (0.14%) שסבלו מתופעות לוואי קלות, שלא הצריכו טיפול רפואי וחלפו תוך פרק זמן קצר5.

אקופונקטורה ושיכוך כאב - מחקרים מודרניים
מאז שנות ה-70 שואלים רופאים, חוקרים ומטופלים את שאלת מליון הדולר: כיצד פועל הדיקור במונחים מדעיים ומהו המכניזם המדויק. נכון להיום, ישנם מספר תיאוריות העונות על שאלה זו.

1. התיאוריה של בקרת השער:
תפקיד מערכת העצבים התחושתית היא לדווח לנו מה קורה, וליתר דיוק, מהו השינוי המתרחש. אילו דווח לנו ברציפות על כל הקורה בסביבתנו היינו מוצפים במסרים אינסופיים כגון תחושת הבגדים על עורנו, השיער, המשקפיים, הלחץ משרוכי הנעליים ועוד. ברם, ברגע שחל שינוי כלשהו במידע כגון מגע כף יד, שריטה או מכה, מגיע דווח נמרץ למערכת העצבים. אחד המודלים המחקריים מתאר מערכת של "שערים" בעמוד השדרה שבאמצעותה יכול הגוף עצמו לעצור את העברת הכאב הלאה6. נוצרת אינטראקציה בין עמוד השדרה והמוח שרק לאחריה יוכל הכאב להגיע אל אזור התלמוס (איזור במוח דרכו עוברים כל הסיבים התחושתיים) ומשם להמשיך אל קליפת המוח ורק אז יתפרש המסר בתודעה ככאב. לפי מודל זה, הסיבים הסנסוריים המהירים, סיבים המעבירים תחושות של מגע, הם בעלי השפעה מעכבת על הכאב כלומר "סוגרים" את השער לכאב ואילו סיבים אחרים מעודדים העברת תחושת כאב ולמעשה "פותחים" את השער לכאב. יש בכך כדי להסביר מדוע שפשוף אצבע או ליקוקה מהווים תגובה שבאינסטינקט לדקירה ע"י סגירת השער לכאב באמצעות סיבים תחושתיים. יש כאן פעולה עצמית לשיכוך כאב.
האקופונקטורה פועלת בחלקה בדרך של סגירת שער6,7. כאמור, כאשר קיים כאב, הוא מועבר ע"י סיבי תחושתיים המגרים את השער ומעודדים העברת תחושת כאב למוח. החדרת מחטי הדיקור מביאה לסגירת השער לכאב והעברת הסיגנל לכאב המגיע מאזור פגוע אינו מתאפשר. תוצאה דומה מתקבלת ע"י טכניקות עיסוי שונות כגון שיאצו, מסאג' טווינא ועוד.

2. הפרשת משככי כאב טבעיים - אנדורפינים:
פריצת דרך מחקרית נעשתה בשנות ה-70 כאשר נמצא כי ישנה עלייה ברמות האנדורפינים בנוזל השדרה בעקבות לאחר דיקור סיני8 ממצאים שאושרו במחקרים נוספים9. האנדורפינים הינם חומרים אשר הגוף מפריש באופן טבעי ולהם יכולת שיכוך כאב. חומרים אלה דומים בתפקידם למורפין10 (משכך כאב רב עוצמה ממשפחת האופיאטים). לחומרים אלה בעלי יכולת להשפיע על אזורים ספציפיים במוח הגורמים לשיכוך תחושת הכאב במקביל להפחתת תגובת הגירוי לכאב המגיע מאזורי הגוף השונים. נכון להיום זו הגישה המקובלת ביותר המסבירה את פעילות הדיקור כשיטה לשיכוך כאב. ברם, ישנם מנגנונים פיזיולוגיים נוספים הפועלים שלא קשורים באופן ישיר לשיכוך תחושת הכאב. הדיקור יכול להגביר את זרימת הדם לשרירים מכווצים ובכך להוריד את רמת הכאב הנגרם מנוקשות שרירים זו. פעילות מקומית זו להורדת נפיחות מקומית ברקמת שריר (ע"י שיפור זרימת הדם אליה) תוך הרפיית השריר מקטינה את הלחץ המקומי על סיבי העצבים ובכך תורמת לשיכוך כאב6,7.

3. השפעה על ריכוז נוירו-טרנסמיטורים:
קשר נוסף נמצא בין האקופונקטורה ובין הפרשת וייצור חומרים במערכת העצבים המרכזית כגון נוירו-טרנסמיטורים (מתווכים כימיים), הורמונים ועוד. כאשר נמדד ריכוזו של הסרוטונין, מתווך כימי המשפיע על הרגישות לכאב, נצפו שינויים במקביל להתקדמות הטיפול באקופונקטורה7,11. ניתן לומר כי ככל שרמתו עולה, פעולת שיכוך הכאב מתגברת. אקופונקטורה ובמיוחד אלקטרו-אקופונקטורה מעלים את ריכוז הסרוטונין בדם הגורם להורדת רמת הרגישות לכאב (pain threshold). כאשר הזריקו לנבדקים נלוקסון, חומר אנטגוניסט לסרוטונין המנטרל את פעילותו, נצפתה ירידה מיידית ברמת שיכוך הכאב7,11. מלבד סרוטונין, מעורבים חומרים נוספים שריכוזם במוח ובמערכת העצבים משתנה בתגובה לדיקור כגון אצטיל-כולין, דופמין ונור-אדרנלין. השימוש באקופונקטורה מאפשר להשפיע על רמות משככי כאב טבעיים המופרשים בגופנו בשונה מטיפול באמצעות תרופות סינטטיות. שינוי רמות האנדורפינים ע"י טיפול בדיקור מאפשר למצות את פוטנציאל הריפוי העצמי של הגוף, להימנע משימוש מיותר במשככי כאבים, למנוע התמכרות ולהימנע מתופעות לוואי לא רצויות.

4. גורמים נפשיים ותרבותיים:
מצבו הנפשי של הסובל מכאב יש קשר הדוק למידת הכאב ממנו יסבול כמו גם ההקשר התרבותי. אחת ההנחות היא כי טכניקות הסחה, מדיטציה, ביו-פידבק או הסבר פשוט לגבי מהלך הטיפול ותוצאותיו עשויים להוריד את רמת הכאב ולהעלות את מידת שיתוף הפעולה כלפי הטיפול, ללא קשר לסוגו. אנשים המפתחים חרדה כלפי טיפול באקופונקטורה, נעשים חסרי שקט ועצבניים במהלכו וכתוצאה מכך מפתחים נוקשות שרירים כללית אשר באופן ישיר מקטינה את יעילות הטיפול. בסין לדוגמא, שם הדיקור מקובל מאוד בכל שכבות האוכלוסייה, שיתוף הפעולה עם המטפל טוב יותר, המטופל מרגיש רפוי במהלך הטיפול והאפקט הטיפולי טוב יותר.
עד לאחרונה, רווחה האמונה במיוחד אצל אנשי רפואה, כי הטיפול בדיקור הינו סוג של סוגסטיה (תהליך פסיכולוגי בו ניתן לשנות את רגשותיהם ודרכי החשיבה אל בני-אדם), היפנוזה או סוג של אפקט פלסבו (אינבו-טיפול דמה). מחקרים רבים מראים כי אין קשר בין יכולת להיות מושפע מהיפנוזה או רמת האמונה בטיפול ובין תוצאותיו. הטיפול המוצלח בדיקור במחלות שונות בבע"ח הוא אחד הטיעונים השומטים את הקרקע מההנחה שלטיפול בדיקור יש אפקט כלשהו של היפנוזה.


הרפואה הסינית הינה שיטה המסוגלת לטפל ולמנוע בסוגי כאב שונים. לשמחתי, שילוב הרפואה הסינית במסגרת קופות ובתי חולים הפך נפוץ עקב היענות הציבור לטיפול. למרות שניתן לשלב טיפול בדיקור וצמחי מרפא סיניים במקביל לטיפול רפואי סטנדרטי, רבים מלקוחותיי בוחרים להימנע מטיפול תרופתי או שמסיבות שונות גופם לא הגיב היטב לטיפול ובחרו ברפואה הסינית כחלופה יעילה, אחראית ובטוחה ע"מ לטפל בבעייתם.





על כותב המאמר: מוטי צ'חנובר B.Sc L.Ac
בוגר לימודי רפואה סינית במכללת רידמן, השתלם במחלקות שונות בבית חולים לרפואה סינית ובקליניקות פרטיות בצ'נגדו - סין. מרפאת acuclinic שבניהולו מתמחה בטיפול בכאב אקוטי וכרוני. עוסק בטיפול בכאב בבית חולים איכילוב - המחלקה הנוירולוגית, בעל ניסיון ייחודי בטיפול בכאבי ראש ומיגרנה. משמש כמורה לביוכימיה והדרכה קלינית במכללת רידמן. פעיל במתן הרצאות וכתיבת מאמרים מקצועיים. כבעל תואר בוגר (B.Sc) בביוכימיה (האוניברסיטה העברית) אני משלב את הידע במדעים עם שיטת הטיפול המסורתית ברפואה סינית.
אתר: www.acuclinic.co.il
דוא"ל: moti@acuclinic.co.il







מקורות:
1. http://www.fightingpain.co.il העמותה למאבק בכאב.
2. רפואה משלימה בטיפול במיגרנה - פולקלור או מדע - שחר לב-ארי, מוטי צ'חנובר, אמנון מוסק.
www.acuclinic.co.ilהוצאת אאורורה - פרסומים רפואיים, ינואר 2007.
3. Acupuncture for chronic headache in primary care: large, pragmatic, randomised trial. Vickers et-al. BMJ 2004;328:744 (27 March). http://www.ncbi.nlm.nih.gov
4. Effi cacy of acupuncture for the prophylaxis of migraine:
a multicentre randomised controlled clinical trial. Diener et-al. Lancet Neurol 2006; 5: 310?16. http://www.ncbi.nlm.nih.gov
5. Adverse events following acupuncture: prospective survey of 32 000 consultations with doctors and physiotherapists. Adrian White et-al.
BMJ 2001;323:485-486. http://www.bmj.com
6. על תופעת הכאב, ד"ר רפי קרסו. משרד הביטחון-ההוצאה לאור, 1992.
7. The Treatment of Pain with Chinese Herbs and Acupuncture, Sun Peilin. Churchill Livingstone, 2002. www.elsevierhealth.com
8. Increased cerebrospinal fluid levels of endorphins after electro-acupuncture. Sj¨olund, B., Terenius, L. & Eriksson, M. Acta Physiologica Scandinavica 1977; 100: 382?384.
9. Acupuncture research related to pain, drug addiction and nerve regeneration. In: Scientific Basis of Acupuncture. Eds B. Pomeranz and G. Stux. New York, Springer Verlag, 1989: pp. 35?52.
10. Basic & Clinical Pharmacology, G. Katzung, Lange, 8th edition.
11. Electro-acupuncture: Mechanisms and Clinical Application. G. Ulett, Ji-sheng Han. Biological Psychiatry, Volume 44, Issue 2, July 1998. www.ncbi.nlm.nih.gov
12. Randomized Trial of Acupuncture to Lower Blood Pressure. Frank A. Flachskampf, MD; Werner G. Daniel, MD , Circulation. 2007;115:3121-3129. American Heart Association. http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/115/24/3121
13. German Acupuncture Trials (GERAC) for chronic low back pain: randomized, multicenter, blinded, parallel-group trial with 3 groups. Haake M, M?ller HH, Molsberger A. Arch Intern Med. 2007 Oct 22;167(19):2072. www.ncbi.nlm.nih.gov
14. Acupuncture for neck disorders. Trinh KV, Graham N, Kay T; Cervical Overview Group. Cochrane Database Syst Rev. 2006 Jul 19;3:CD004870. http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD004870/frame.html
15. Effectiveness of acupuncture as adjunctive therapy in osteoarthritis of the knee: a randomized, controlled trial. Berman BM, Lao L, Hochberg MC. : Ann Intern Med. 2004 Dec 21;141(12):901-10. http://www.ncbi.nlm.nih.gov
16. Duke University Medical Center (2007, October 18). Acupuncture Reduces Pain, Need For Opioids After Surgery. ScienceDaily. Retrieved November 10, 2007, http://www.sciencefdaily.com



מוטי צ'חנוברL.Ac B.Sc
מטפל ברפואה סינית מתמחה בטיפול בכאב



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב