דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו חדר נקי ומה הוא כולל במסגרתו? 

מאת    [ 15/11/2011 ]

מילים במאמר: 491   [ נצפה 4909 פעמים ]

המונח "חדר נקי", המוכר לנו מעולם התעשייה, מתכוון לאזור מיוחד במפעל עצמו או בחברה, בו נשמרת רמת ניקיון גבוהה במיוחד, ואף יותר מזו המקובלת בחדרי ניתוח. רמת ניקיונו של חדר זה, הנמדדת במספר החלקיקים לכל מטר מעוקב, הכרחית לצורך ייצורם של מוצרים אלקטרונים שונים או פיתוחים אחרים, שכל גרגר קטן של אבק עשוי לפגוע בהם ולשבש את ייצורם.

ולכן, כולל חדר נקי זה מערכות מיוחדות, המסננות את האוויר שבו, מורידות את רמת הלחות ומאפשרות בקרה על התנאים שבו, לצורך ייצורם של חלקים אלה.


כיצד מתנהל תהליך העבודה בחדר הנקי?

מכיוון שמדובר בחדר, השומר על תנאים מיוחדים וסטריליים ברמה הגבוהה ביותר, העובדים בחדר זה לובשים חליפות מיוחדות, העשויות מחומרים מיוחדים גם כן שאינם פולטים חלקיקים לחלל האוויר, העשויים לזהם אותו. בנוסף, מצוידים עובדים אלה במערכות נשימה מיוחדות. קירותיו של חדר נקי זה עשויים מחומרים מיוחדים גם כן, שבדומה לחליפות העובדים, אינם פולטים חלקיקים אל חלל האוויר וכל חלק בהם נקי במיוחד. השמירה על ניקיונו של החדר וההקפדה על כך הינם חלק בלתי נפרד מתהליך העבודה עצמו, תוך שימוש בחומרי ניקיון מיוחדים לצורך קבלת רמת הניקיון הגבוהה ביותר, והנדרשת לו לשם הפעילות השונה והתהליכים המתקיימים בו.


כיצד ניתן לשמור על תנאיו של החדר הנקי?

מכיוון שהחדר הנקי נדרש בתנאים מיוחדים, נעשה שימוש במוצרים, המאפשרים לקבל בו את התנאים הנדרשים. בוכנות, שסתומים וכדומה, הינם פתרונות מדף, אותם ניתן ליישם בחדרים נקיים. קיימים סוגים שונים של בוכנות אוויר, כשבחירתן נעשית בהתאם לתנאיו של החדר ודרישותיו. מוצרים נוספים, אותם תוכלו למצוא גם כן בחדר הנקי הם שסתומים מיוחדים, מסננים ווסתים, צמצמים, צנרת מיוחדת וכן מכשור מיוחד, כמו רגשי לחץ, מפסק לחץ דיגיטלי, מד וואקום ולחץ דיגיטלי ועוד. כל אלה מאפשרים לשמור על תנאיו המיוחדים של החדר הנקי על מנת לאפשר את הפעילות שבו. ניתן למצוא בארץ ובעולם חברות רבות, המייצרות פתרונות מתקדמים אלה, המתאימים במיוחד לחדר הנקי ומאפשרים לשמור על רמת הניקיון הגבוהה שבו. פתרונות אלה מיוצרים על ידי החברות המובילות, ומתאימים לצרכים שונים. הטכנולוגיה המתקדמת בשנים האחרונות והפיתוחים החדשים בשוק מאפשרים לכל מפעל או חברה, בין אם בתחום הרפואה, הכימיה, האלקטרוניקה ועוד, ליהנות מהמוצרים המתאימים ביותר עבורה, אותם ניתן לשלב במסגרת תהליך העבודה היומיומי בחדר הנקי ובאופן המקצועי והמתקדם ביותר.

היכן ניתן למצוא חדרים נקיים?

חדר נקי קיים במפעלים רבים, מפעלי היי טק שונים, האחראים לייצורם של רכיבים מסוגים שונים. גם במפעלי התרופות השונים בארץ ניתן למצוא חדר נקי וכן גם במפעלי התעשייה האווירית. חדר נקי קיים גם במכוני המחקר השונים בארץ, כמו במכון ויצמן למדע, באוניברסיטת תל אביב ובטכניון. בזכות תנאיו המיוחדים, מתאפשר תהליך ייצורם של הרכיבים השונים ובחינתם באופן הסטרילי ביותר, שהינו חלק בלתי נפרד מתהליך העבודה הנדרש במקומות אלה. כשמדובר על תעשיית התרופות, למשל, ניתן למצוא חדרים נקיים, הכוללים משטחים חלקים וללא חריצים, על מנת למנוע התיישבותם של חיידקים שונים בין חריצים אלה. שימוש בחומר מיוחד, סיליקון אנטי בקטריאלי, מאפשר לעשות זאת. בתעשיית הזכוכית, לעומת זאת, חדר נקי כולל רמת לחות נמוכה וטמפרטורה נמוכות ביותר, לצורך מניעת הידבקותן של שכבות הזכוכית זו לזו.

שלום, שמי אבנר כהן. עובד בתחום הביטוח, אוהב ספורט ונסיעה על סגווי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב