דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל העובדות על חילוף חומרים - חלק ב' 

מאת    [ 12/11/2011 ]

מילים במאמר: 365   [ נצפה 1780 פעמים ]

בפעם הקודמת התחלתי להתייחס למושג חילוף חומרים. כאמור חילוף חומרים אינו קשור לפעילות מערכת העיכול או לתדירות היציאות. ומשמעותו היא כמות הקלוריות היומית שהגוף "מבזבז" על פעילות שאינה תלויה בנו: פעילות המערכות הפנימיות (הלב, הכליות, הריאות, מערכת הדם ושאר האיברים הפנימיים). לנו כמעט ואין שליטה על ההוצאה הקלורית הזו של הגוף.

לגנטיקה יש השפעה על חילוף החומרים. אך קיימים גורמים נוספים בעלי השפעה על חילוף החומרים. כך, "שהגורל צפוי אך הרשות נתונה". במילים אחרות, ביחס לגנטיקה לא ניתן הרבה לעשות. אך ישנם גורמים אחרים עליהם יש ביכולתנו להשפיע מה הם גורמים אלו -

היחס בין מסת (כמות) השריר בגוף למסת השומן - רקמת השריר היא הרקמה הפעילה בגוף (הרקמה המבזבזת אנרגיה). רקמת השומן לעומתה, היא רקמה עצלה, שכמעט ואין לה תרומה לחילוף החומרים. לכן, ככל שכמות השריר בגוף גבוהה יותר , קצב חילוף החומרים גבוה יותר. איך תוכלו להגדיל את מסת השריר - כמובן, באמצעות פעילות גופנית. זו היא הדרך הבריאה היחידה באמצעותה ניתן להשפיע על חילוף החומרים. בניית שריר מצריכה פעילות של 3-5 פעמים בשבוע, ומומלץ לשלב בין עבודת כוח (עבודה כנגד התנגדות מכשירים ומשקולות) ועבודה אירובית.

עובדה אחרונה זו, מושפעת גם מהמין (אישה, גבר). באופן כללי גוף הגבר, מכיל כמות שריר גבוהה יותר ביחס לגוף האישה שבו דווקא מסת השומן גבוהה יותר. לכן, הגברים מטבעם נהנים מחילוף חומרים מהיר יותר ויכולים להרשות לעצמם לאכול בדיאטה כמויות מזון גדולות יותר, ובמקרה שלהם בכל זאת תתרחש ירידה מהירה יחסית במשקל.

בנוסף, חילוף החומרים מושפע מהגיל. מעל גיל עשרים ובכל עשור מתרחשת ירידה של כ-150 קלוריות בחילוף החומרים. כך, למשל, אדם שחילוף החומרים שלו עמד בגיל 20 על 2,000 קלוריות ביום. "יבזבז" רק 1700 קלוריות ביום בגיל 40. אצל נשים חלה ירידה משמעותית בחילוף החומרים בגיל המעבר. בשלב זה, גם אישה שמעולם לא התנסתה בדיאטה, נאלצת להפחית בכמויות המזון ואינה יכולה להרשות לעצמה לאכול אותם כמויות כמו בעבר. במילים אחרות, עם העלייה בגיל אנו אמורים לאכול פחות בהנחה שאנו מעוניינים לשמור על משקל קבוע.

גורם נוסף שיש לו השפעה על חילוף החומרים הוא שתיית קפה או עישון. כמובן, שאין בזאת כדי לעודד את השימוש בהם. אבל, עובדה זו מסבירה מדוע הפסקת עישון יש בה כדי לגרום לעליה במשקל, גם אם מקפידים להמשיך ולאכול אותן כמויות כמו בעבר. בפעם הבאה אתייחס לתהליך ההרזיה ולהשפעתו על חילוף החומרים.

דיאטנית קלינית - נעמי ברזילי תאני




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב