דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נכנסים לכוננות חורף - איך תשמרו על המשקל גם בעונת החורף ?-חלק א' 

מאת    [ 08/11/2007 ]

מילים במאמר: 416   [ נצפה 2260 פעמים ]

השבוע התחילה רשמית עונת החורף. הטמפרטורות בחוץ נמוכות, היום קצר ומטבע הדברים אנחנו פעילים פחות ומבלים יותר שעות בבית. כל אלו עשויים להשפיע על משקלנו ובמרבית המקרים לאו דווקא לטובה. בעונת החורף קל יותר להסתתר תחת מעטה הבגדים הארוכים ולא לשים לב לעודפים. אך עם בוא האביב, כשאנו משנים את המלתחה והבגדים הקצרים והחשופים יותר תופסים את מקומם של הבגדים הארוכים, אנו "מופתעים" לגלות את החותם שהותירה עונת החורף. בישבן, בירכיים סביב המותניים ובכל שאר המקומות המוכרים. ואז אנו מתחילים במאבק הבלתי פוסק בקילוגרמים המיותרים. בכתבה הבאה אנסה להסביר את הגורמים הפיזיולוגיים לתאבון מוגבר המוביל לעליה במשקל, המאפיינת דווקא את עונת החורף. מודעות לגורמים אלו, עשויה למנוע את אותה עליה במשקל .
חלק מבין האנשים מגדירים את עצמם כטיפוסים "קיציים", הנוטים לרעב ולדיכאון בחורף. אחרים דווקא משתייכים לטיפוסים "החורפיים". ראשית, חשוב שתהיו מודעים לסוג הטיפוס אליו אתם משתייכים.
חילופי העונות גורמים לשינויים גופניים ונפשיים. באילו שינויים מדובר ?
מוחנו מושפע משינויים ברמת חומר כימי המכונה "סרוטונין". לחומר זה תיתכן השפעה על מצב הרוח, על הזיכרון ועל השינה שלנו. אך אין די בכך. אפילו תחושות הרעב-שובע, כמו גם דרישת גופינו לפחמימות עשויים להיות מושפעים מהשינויים ברמת הסרוטונין. רמת סרוטונין נמוכה יכולה להיות אופיינית לעונת החורף בכלל ולשעות הערב בפרט. אז קיימת הנטייה למצב רוח מדוכדך ומורגש הצורך לאכול יותר פחמימות (בעיקר ממתקים). אכילת פחמימות תורמת להעלאת רמת הסרוטונין בגופינו. חומר כימי נוסף הוא המלטונין, המופרש בגוף בעיקר בשעות החשיכה. ירידה ברמתו עלולה להוביל להפרעות בשינה, דבר שיגרום לעייפות ולאכילה מוגברת. בעונת החורף כשהימים מתקצרים מתרחשים שינויים הורמונאליים המשפיעים על התיאבון ועל רמת חילוף החומרים בגופינו. כמות המלטונין המופרש מהמוח מושפעת באופן ישיר מכמות אור היום. המלטונין בעל השפעה מרדימה ואנו נתקלים בה בעיקר בתופעת הג'ט לג ?כשהשעות שונות מהשעות אליהן אנו רגילים. למלטונין יש השפעה גם על מצב הרוח ועל תחושת החיוניות במהלך היום. ככל ששעות האור מתקצרות כמות המלטונין המופרשת בגופינו עולה, ואנו חשים עייפים יותר, פחות חיוניים וקיימת השפעה גם על מצב הרוח ועל התיאבון. לכן, פיתרון טוב למצב מעין זה הוא פשוט - ללכת לישון. גורם נוסף המשפיע על רמת התיאבון שלנו הוא שינויים במזג האוויר - ככל שמזג האוויר מתקרר, הגוף זקוק לאנרגיה רבה יותר לצורך חימום - שמירה על חום גוף קבוע. במקרים רבים, הצורך המוגבר שלנו באכילה אינו מדויק ואנו אוכלים הרבה יותר מהדרוש לגופינו. שימוש במזון חם או מבושל יכול לעזור בחימום הגוף, מזון שאינו דורש אנרגיה רבה לצורך עיכול, כך שמרבית האנרגיה תוכל להיות מופנית לנתיבים אחרים בהם היא נדרשת. לעיתים, מזון רך אשר עבר תהליכי חימום עשוי אף הוא לעזור. גם שתייה חמה יכולה להיות פיתרון טוב.
דיאטנית קלינית - נעמי ברזילי תאני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב