דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוכלים לא מתים, רק מתחלפים 

מאת    [ 01/11/2011 ]

מילים במאמר: 803   [ נצפה 1659 פעמים ]

רוצים לדעת לפני כולם מתי מאחורי הקרן שמבטיחה לכם תשואה גבוהה מהמקובל לא מסתתר גאון פיננסי, אלא חבוי תרגיל העוקץ הבא? קראו את הטור שלפניכם

מה למדנו מהמשבר הפיננסי שתפס את כולנו מופתעים ובלתי מוכנים?

שהתחזיות הגרועות ביותר לקריסה מוחלטת של העולם הכלכלי לא יתקיימו בקרוב, שהמשבר הפיננסי של 2008 עדיין לא הסתיים, אבל הוא נמצא בשליטה ובטיפול.

זה הזמן לעריכת חשבון נפש. בעיקר, מה הם הלקחים מהמשבר הזה וכיצד נימנע מהפסדים במשברים הקרובים, שמין הסתם יבואו עלינו בשנים הבאות.

כיצד נגרמים שיאים ושפל בשוק ההון?
ובכן, אופיינו כבני אדם מכתיב את ההתרחשויות. תקופה מסויימת אנו באופוריה, רואים רק עליות ומקווים שהמצב יישאר כך לנצח לכן ממשיכים להשקיע. החמדנות והתאווה לעוד רווחים, מסנוורים אותנו ואיננו רואים את הסיכון הרב הכרוך בסוג התנהגות זה. בעת ירידת השווקים, כשהסיכון מתגלה כאמיתי ולא רק וירטואלי, ההמונים נכנסים ללחץ. הפחד מהווה גורם מניע וכולם מוכרים ללא הבחנה ומלבים את אש ההפסדים.

סימן דרך רב משמעות במשבר הנוכחי הוא פשיטת הרגל של קרנות מיידוף – נוכל ההשקעות הגדול בהיסטוריה. מובן שללא החמדנות של המשקיעים הוא לא יכול היה לפעול.

כיצד לזהות את ה"מיידופים" הבאים?
ריכזתי עבורכם חמישה גורמים פשוטים וברורים. כל מי שיתייחס בכבוד ובהיגיון לחמשת הפרמטרים הבאים יוכל להימנע מלשים כספו על "קרן הצבי" וליפול בגדול.


1. קרן המייצרת תשואות חיוביות עקביות, ללא תנודתיות, והתשואות הן חריגות בגודלן ללא מיתאם למתרחש בשווקים, חייבת להיות חשודה בעיניכם.

2. קופסאות שחורות: גם כשמטוס מתרסק לא תמיד מוצאים את הקופסה השחורה. על אחת כמה וכמה קרן אשר מנהליה מסתירים את הקופסה השחורה שלהם ("יש לנו נוסחת פלא"). או בעברית פשוטה: חוסר שקיפות. בדרך כלל חוסר שקיפות מסתיר אי סדרים. אל תשקיעו במה שאינכם רואים.

3. אין עשן בלי אש: 10 שנים לפני פשיטת הרגל של מיידוף החלו שמועות, תלונות ובדיקות של גורמים שונים בשוק ההון על התרחשויות תמוהות ובלתי סבירות בקרן, אך רבים השאירו את כספם במטרה להרוויח יותר ויותר ורבים אחרים יצאו במועד עם רווחים אסטרונומים.

4. הבטחות יש לקיים: אם גורם מבטיח לכם תשואות בלתי סבירות, חריגות בהרבה מעל מתחריו, והוא אינו נתון לפיקוח ממשלתי או אחר, נשאלת השאלה האם הוא קוסם? מה הוא יודע לעשות שמתחריו אינם יודעים?

5. האהבה היא עיוורת: לאהבת כסף יש מונח הקרוי "חמדנות", המסנוור ומעוור את הנגועים בו. תמיד פעלו על פי ההיגיון הבריא ולא עם הרגש (החמדנות) ובכך תנטרלו את הפיתוי "לעשות מכה". הרי לעולם לא נדע לצאת בזמן מהשוק לפני המפולת.

  פתגם סיני עתיק אומר

שלוט ברגשותיך
החבא את מאווייך
תן להגיון לפעול לבדו
התעלה על רגשותיהם של אויבך.



אלה חמש הטעויות הנפוצות בשעת משבר:
1. התאם את השקעותיך לצרכיך. לכל אחד מאיתנו רצונות וצרכים אחרים כמו טעם שונה ומידות גוף שונות.
ניתוח צרכים הוא הבסיס לכל סוגי ההשקעות במגזרים השונים: בבנקים, בחברות הביטוח, בבתי ההשקעות.

השקעות במגזר אחד חייבות להיות תואמות למגזר השני והשילוב של כל נכסיך הפיננסים הוא התמונה האמיתית. רק מניתוח צרכים מדוייק ניתן לבנות את התכנון הפיננסי/פנסיוני המתאים לצורכי המשפחה.

2. אופוריה, חמדנות. עליות בשווקים מסנוורות את ההיגיון. במצב זה אנו מונעים ע"י רגשות שאינם מתייחסים לסיכון. הרי לא תיתן לאדם שתוי לנהוג במכוניתך, כך אל תתפתה למנהלי השקעות המבטיחים תשואות מדהימות.

3. פחדנות. כיום, לאחר שחווינו את שיא השפל וניירות הערך עלו והחזירו חלק ניכר מהפסדינו, ברור שמי שברח בשפל הפסיד את התיקון (העליה) שאחריו.

המסקנה – הישאר בשוק מספיק זמן, אל תברח בירידות ואל תשקיע את כולך בעליות, שמור על איזון ועל היגיון בריא.

4. דבוק בהחלטותיך הראשונות. בנה את חלוקת הנכסים בהתאם לאופייך וליעדיך. אם החלטת שמתאים לך להשקיע במניות 20% מערך התיק ושוק המניות טיפס והכפיל את עצמו וחלקך במניות הגיע לכ-40% מהתיק, עליך לאזן מחדש ולמכור את החלק העודף של המניות. כך אתה נשאר בהקצאת הנכסים הראשונית, המתאימה ליעדיך ולאופייך.

5.
העיתוי או לעשות טיימינג לשוק. אל תנסה לנחש מתי השוק עולה או יורד. הניסיון נדון לכישלון מראש. אם בתי ההשקעות עם מחשבי על והאנליסטים לא יודעים לזהות את העיתוי העליות והירידות, כיצד אתה יכול?

כיצד לנטרל את ההטיה הרגשית הגורמת לנו הפסדים בהשקעותינו?

בתקופה שהייתי מתמחה, בדרך לקבלת רישיון ניהול תיקי השקעות, שאלתי פעם את מנכ"ל בית ההשקעות: "מי מנהל עבורך את השקעותיך האישיות?". תשובתו: "מעולם לא ניהלתי את השקעותיי בעצמי. תמיד נתתי למנהל השקעות אחר, שעליו אני סומך, לנהל את השקעותיי. פעם בחצי שנה אני מתעדכן, אך ההחלטה והשליטה אינה בידי. לכן, לאורך שנים אני מרוויח באופן אופטימלי."

תשובתו עוררה בי את התובנה שבבואנו לנהל את הכספים האישיים שלנו, עלינו לפנות לגורם חיצוני אובייקטיבי שינהל את הכספים שלנו.

וטיפ קטן לסיום: ניתן לנהל תיק השקעות שמעל מיליון ש"ח בעזרת 2 מנהלי תיקים, שאין ביניהם כל קשר, ובכך לשפר את מצב התיק, ללא תוספת עלות.

אמיר דרורי, M.B.A, מומחה לתכנון פיננסי, כלכלן, מורשה מטעם הרשות לני"ע. amird@pioneer-offshore.com

המידע בטור זה אינו מהווה יעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי

רק אם מענין אותך לתכנן נכון את השקעותיך, לחץ על הקישור ותקבל בחינם את הדו"ח המיוחד לבעלי הון, החושף את הדרכים להצליח בהשקעות בשוק ההון. לקבלת הדו"ח המיוחד – חינם – לחץ על הקישור:http://gemel.amir-drori.com/?page_id=129




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב