דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תעשו חשבון פשוט 

מאת    [ 31/10/2011 ]

מילים במאמר: 870   [ נצפה 1781 פעמים ]

מהפילוסופיה הסינית עצמת הרכות נמדדת בחוזק בקצוות. הרחק ראות והשקעותיך ישתבחו. נטע את עציך על קרקע דשנה והונך יניב. אפשר למחשבותיך להוביל ותרבע את סיכוייך ליבול הוני.


כל מה שצריך לדעת כדי לנהל את הכסף בתבונה

מהפילוסופיה הסינית עצמת הרכות נמדדת בחוזק בקצוות. הרחק ראות והשקעותיך ישתבחו. נטע את עציך על קרקע דשנה והונך יניב. אפשר למחשבותיך להוביל ותרבע את סיכוייך ליבול הוני.

רוצה לנהל את כספך בלי לחזור על טעויות שכיחות? ראשית עליך להתחיל בסדר ראשוני בתחום ולענות על שלוש שאלות מרכזיות:

א. ה"מחסן" - היכן כספך נמצא?
ב. הניהול או הייעוץ- מיהו הגורם המקצועי העוזר לך להתנהל בשוק?
ג. מדיניות- מהי מדיניות ההשקעות?

המחסן האולטימטיבי

המקום להחזיק ניירות ערך הוא אצל חבר בורסה. חבר בורסה הוא אחד מ-30 החברות המרכיבות את הבעלות על הבורסה לניירות ערך בתל-אביב. לכל החברים זכויות ומעמד חוקי שווה. ישנן מספר קבוצות עיקריות של חברי בורסה: בנקים ישראליים, בתי השקעות ישראליים, תאגידי ביטוח ובנקים בחו"ל.

ניתן לפתוח חשבון ניירות ערך בבנק, בבית ההשקעות או אצל כל חבר בורסה אחר. החשבון הוא ה"מחסן" של כספך, "מחסן" בו אתה מנהל את השקעותיך. ראוי לציין כי אין קשר בין ה"מחסן" ובין אופן וצורת הניהול של כספך. לדוגמה, אתה יכול להחזיק חשבון ניירות ערך בבנק ומנהל חיצוני לבנק, בעל רישיון לניהול תיקי השקעות שינהל את כספך.

מצד שני, ניתן לפתוח חשבון ניירות ערך בבית ההשקעות המוגדר כחבר בורסה (לא כל בתי ההשקעות הם חברי בורסה) ולבחור מנהל חיצוני מבית השקעות אחר שינהל את החשבון. זאת אומרת בית השקעות אחד מהווה את ה"מחסן" של כספך ובית השקעות שני הוא המנהל את כספך בתוך ה"מחסן".

איך בוחרים את המחסן?

1. פתיחת חשבון ניירות ערך בבנק
יתרון: כספך בחשבון ניירות ערך משמש כחלק מהביטחונות (האובליגו) שהבנק מבקש עבור ניהול האשראי שלך (משיכת יתר, כרטיסי אשראי, הלוואות).
חסרונות: דמי הניהול והעמלות שהבנק גובה הם בדרך כלל גבוהים. מנהל השקעות חיצוני לבנק (מנהל תיקים) לא ינהל את השקעותיך בבנק אם הסכום הכולל נמוך מ- 350 אלף שקל.

2. פתיחת חשבון ניירות ערך בבית השקעות
יתרונות: חשבון ניירות ערך בבית השקעות הוא בעל מעמד וזכויות חוקיות שוות לחשבון ניירות ערך בבנק. היתרון העיקרי הוא שאין דמי ניהול והעמלות נמוכות מהבנקים. החיסכון הוא משמעותי לאורך שנים, שכן אחוז 1 של חיסכון שנתי בהוצאות פירושו כ-50% לאורך 40 שנה.

כן החשבון לא מופיע באובליגו (מאזן ההתחייבויות שלך) של הבנק, אינו משועבד ואינו נגיש לבנק בכל צורה שהיא, פרט לפסיקה של בית משפט. זו דרך טובה לנהל כסף בדיסקרטיות רחוק מעיניהם של אחרים (שותפים, גרושים, ילדים ומוסדות שונים).

חיסרון: כספך בבית ההשקעות אינו מהווה בטוחות לאשראי בנקאי. במידה והינך זקוק לביטחונות עבור אשראי, הבנק הוא המקום לניהול כספך.

טיפ: אני ממליץ ללקוחותיי לנהל בבנק רק את הסכום הדרוש לביטחונות ואת יתרת ההון לנהל בבית השקעות.

מי מנהל את הכסף?

נבחין בין שני בעלי מקצוע שונים: יועץ השקעות ומנהל השקעות. יועץ השקעות הוא ברוב המקרים הבנקאי שלך ותפקידו לייעץ לך (יש גם יועצים פרטיים תמורת תשלום). היועץ הוא אובייקטיבי, רואה לנגד עיניו את כל המוצרים בשוק ההון ונותן את עצתו לפי מיטב הבנתו.

החיסרון טמון בהגדרתו - הוא יועץ ולא מנהל. אתה המנהל של כספך ועד שלא תפנה ליועץ ותבקש את עצתו, אין מתפקידו לעזור לך ולבצע עבורך השקעות. גם אם יש הזדמנויות או סכנות בתיק שלך הניהול נשאר בידיך.
פעמים רבות אני שומע מלקוחות תלונות על יועצי הבנקים, שלא פעלו בזמן המשבר לשמור על תיק ניירות הערך, או להיפך, בזמן עליות לא המליצו לרכוש מניות צמיחה. לתלונות אלה אין בסיס כי ליועץ השקעות אין סמכות ורישיון לניהול תיקי השקעות.

מנהל השקעות, מנגד, מקבל את הזכות החוקית לפעול במקומך (ייפוי כוח) והוא יכול לרכוש ולמכור ניירות ערך (מניות ואגרות חוב). הוא בעל הסמכות הבלעדית ואינך יכול להתערב בשיקוליו. כל שביכולתך לעשות הוא להעניק או לשלול ממנו את הסמכות. מנהל ההשקעות בעל רישיון מטעם הרשות לניירות ערך או בית השקעות, משמע, הוא עבר מבחנים ותקופת התמחות ארוכה.

לנהל את המנהל: הוראות הפעלה למנהל ההשקעות

לאחר שהוחלט היכן הכסף שלנו יצבור נכסים ומי ינהל אותו, יש להגדיר מספר פרמטרים:

1. מהי מדיניות ההשקעה המתאימה עבורנו (סולידי, שימור הון, גידול הון)?
2. מהו טווח ההשקעה?
3. מהי רמת הסיכון הרצויה?
4. מהו אופי התיק: תיק להכנסה שוטפת או תיק עם מדיניות משתנה?
5. באלו מכשירים פיננסיים להשתמש? ישנם מכשירים המוגדרים כמסוכנים (חוזים עתידיים, קרנות גידור, אופציות סחורות, מט"ח וסטרקצ’רים) וישנם כאלה שאינם מסוכנים.
6. מהם אחוזי החלוקה בין אגרות החוב והמניות ומהו הדירוג שלהם?
7. האם ניתן אישור להשקעה בחו"ל?
כל סעיף הוא משמעותי. יש לוודא שאין סתירה בין הקריטריונים ושהם משלימים אחד את השני ותואמים את אופיינו וצרכינו.

לסיכום, בנית תיק השקעות הינה מעשה מורכב הדורש ניסיון ומקצוענות בו כל גורם משפיע על התוצאות ועל החשבון הסופי.

טיפ:
אם ברשותכם תיק השקעות בשווי מעל מליון שקל, כדאי לפצל אותו בין שני מנהלים שונים. כך מפזרים את ההשקעה, מקטינים את הסיכון והתנודות הכוללות. כן ניתן להשוות בין הביצועים של המנהלים, להגביר תשואות ולהקטין את דמי הניהול בכל תיק באמצעות תחרות בין השניים. פיצול מעניק את כל היתרונות ללא תוספת עלות.

אמיר דרורי, M.B.A, מומחה לתכנון פיננסי, כלכלן, מורשה מטעם הרשות לניירות ערך.

המידע בכתבה זו אינו מהווה יעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים, אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף לחוק

רק אם מענין אותך לתכנן נכון את השקעותיך, לחץ על הקישור ותקבל בחינם את הדו"ח המיוחד לבעלי הון, החושף את הדרכים להצליח בהשקעות בשוק ההון. לקבלת הדו"ח המיוחד – חינם – לחץ על הקישור:http://gemel.amir-drori.com/?page_id=129




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב