דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לנצח בשוק ההון? 

מאת    [ 31/10/2011 ]

מילים במאמר: 979   [ נצפה 1994 פעמים ]

כל בית השקעות בונה תיק השקעות בסכום של מליון שקל (תיק וירטואלי) ובסיום תקופת התחרות, הנמשכת חצי שנה, בודקים מי השיג את התשואה הגבוהה ביותר והוא מוכתר כמנצח של התחרות. בסיכום התחרות "תיק הקוף", שמייצג דמות וירטואלית שאינה מבינה דבר בהשקעות, מוצא עצמו במקום מכובד בשלישיה המנצחת.


חושבים שהמצליחנים שיודעים מתי למכור ולקנות מניות הם המרוויחים האמיתיים בשוק ההון? חישבו שוב

רוצה לנצח את האויב הגדול של המשקיע בשוק ההון? הידעת , כי רק אלו היודעים בוודאות את העתיד ינצחו אותו? האם אתה מכיר אחד מהם? ובכן, הנביאים האחרונים מופיעים בתנ"ך, אך למרות שכולנו יודעים זאת רבים חושבים שניתנה להם יכולת הנבואה.

התוצאה היא שרבים מנסים לנחש את המגמות בשוקי ההון: מתי המניות תעלנה או תרדנה, מתי להיכנס לשוק (לקנות) ומתי לצאת (למכור)? לניחוש הזה קוראים בשפה המקצועית: "תזמון השוק". מה לדעתכם התוצאה של ניסיונות אלו? מי הם המרוויחים?

האם אלו המנסים ל"תזמן" את השוק אכן מרוויחים?
דבר אחד ודאי: המרוויחים הם הברוקרים. הם מבצעים את פעולות הקניה והמכירה של ניירות הערך עבורנו, נהנים מעמלות שמנות וממלאים את כיסיהם בשקלים מחלומותיהם של מתזמני השוק למיניהם.

בנוסף לעמלות הרבות הוכח כי ככל שמבצעים יותר פעולות עולה באופן סטטיסטי מספר הטעויות, אשר גורמות לירידה בתשואת התיק. ההוכחה המעשית מוצגת יום-יום בעיתונות, ועל כך בהמשך.

לפניכם סודו של המשקיע הוותיק בעולם ושיטתו לנצח בהשקעות: רבים זוכרים את התחרויות, הנערכות מעל דפי העיתונים בין בתי ההשקעות השונים. כל בית השקעות בונה תיק השקעות בסכום של מליון שקל (תיק וירטואלי) ובסיום תקופת התחרות, הנמשכת חצי שנה, בודקים מי השיג את התשואה הגבוהה ביותר והוא מוכתר כמנצח של התחרות.

מערכת העיתון גם היא משתתפת בתחרות ובונה תיק השקעות הנקרא "תיק הקוף". "הקוף" מייצג דמות וירטואלית שאינה מבינה דבר בהשקעות. התיק של "הקוף" נבנה על פי מדיניות הקצאת נכסים נכונה והקוף אינו מבצע כל פעולות של קניה ומכירה של ניירות ערך במשך חודשי התחרות. לעומתו בתי ההשקעות בוחרים באופן מושכל מניות ואגרות חוב, קונים ומוכרים, תוך שימוש בידע של אנליסטים מתוחכמים, נעזרים במערכות מחשב רבות עוצמה וניסיון רב של מנהלי ההשקעות.

ומי לדעתכם מנצח בתחרות? בסופו של יום, בסיכום התחרות "תיק הקוף" מוצא עצמו במקום מכובד בשלישיה המנצחת. הסיבה להישגו של ה"קוף" נובעת מהעובדה ש"הקוף" אינו מבצע פעולות ובכך חוסך בעמלות וממעט בטעויות, משקיע פעם אחת בהקצאת הנכסים בתחילת הפעילות של התיק ולאורך תקופת התחרות מלווה ומעדכן את התיק. שינויים בהקצאה הנכסים (תיק הקוף) מתבצעים רק בעת שינויים משמעותיים בשוקי ההון.

והנה הוכחה ממשית: בעיתון דה-מרקר מתקיימת תחרות כזאת מזה שלוש שנים בין בית ההשקעות של אלטשולר שחם לבין תיק ה"קוף", המיוצג ע"י מדד המניות המוביל של הבורסה בת"א .

ומי לדעתכם מנצח? בית השקעות עתיר המוניטין או המדד?

כיום התשואה בין שני המתמודדים היא די דומה (אלטשולר- 26.2% והמדד- 24.1% )
באופן כללי הייתי אומר שהתוצאה היא תיקו, אך עם הסתייגות, מכיוון שבעיתון אנו רואים את ההישגים ללא כל עמלות. אם נחשב את הוצאות ניהול התיק נגלה שה"קוף" (המדד) ניצח בגדול.

כיצד המצליחים בונים את תיק הקוף? המונח "הקצאת נכסים" מתייחס לאופן בו המשקיע מחלק את השקעותיו בין סוגי מכשירים פיננסיים שונים דוגמת מניות, אגרות חוב, פק"מ והשקעות אלטרנטיביות.

מחקרים רבים מנסים לאתר את הגורמים המשפיעים ביותר על ביצועי תיקי השקעות. במחקר מקיף שנערך לאורך 40 רבעונים נבחנו ביצועיהם של 91 תיקי השקעות של קרנות הפנסיה הגדולות בארה"ב. מהמחקר עלה כי 93.6% מההבדלים בתשואות נבעו מהחלטה על הקצאת נכסים (Asset Allocation) ורק 2.5% מיוחסים לבחירת מניות ספציפיות ו- 1.5% מיוחסים לתזמון שוק (מתי לקנות ולמכור).

למרות המחלוקות על תוצאות המחקר רוב המבקרים מסכימים כי הקצאת נכסים מסבירה 90% מהתנודתיות בתשואה של תיק השקעות.

את הקצאת הנכסים קובעים על פי הפרופיל האישי שלנו (מי אנחנו ?) והאופי שלנו (מחשבותינו, היחס שלנו כלפי סיכון?). אלו קובעים את מדיניות ההשקעות שלנו, ממנה נחליט על הקצאת הנכסים.

בפועל, נקצה את סכום ההשקעה בין אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב של חברות (קונצרניות), מניות מובילות, מניות לפי ענפים, נקצה חלק מכספנו למט"ח וחלקו לניירות ערך זרים, ניירות ערך פרטניים בבורסה, באמצעות קרנות נאמנות או בעזרת תעודות סל.

סוד הניהול של הקצאת הנכסים


לאחר שביצענו את הקצאת הנכסים חשוב לשמור על ההקצאה לאורך כל חיי התיק.
מילת המפתח היא ליווי - להיות עם היד על הדופק. פעם ברבעון יש לבדוק האם ההקצאה חורגת מהמדיניות שהתווינו בתחילת הפעילות בתיק ולערוך את השינויים וההתאמות הנדרשים.

אדגים זאת בעזרת תיק של אחד מלקוחותיי, איש עסקים מהרצליה בן 47: כשהחלטנו על מדיניות ההשקעה המתאימה עבורו הקצינו 30% מהתיק לרכישת מניות. בשנה האחרונה שוק המניות עלה ביותר מ-50% ושווי ערך מניותיו, מכלל התיק, עבר את ההקצאה הראשונית עליה החלטנו והגיע לכ-40% מכלל התיק.

בעת הבחינה הרבעונית של התיק ומכיוון שהפרופיל האישי ומדיניות ההשקעה לא השתנו, הסתבר שיש צורך לעדכן את אחוז המניות ולהוריד את אחזקת המניות בתיק לרמה הראשונית שהוסכם עליה
.
מדובר בפועלה הגיונית: במקרה הפוך, כאשר המניה בתיק יורדת מ-30% ל-15%, פירוש הדבר שערך המניות בשוק ירד. כעת מחירן של המניות בשוק זול יותר וזה בדיוק הזמן לרכוש מניות ולהשלים את האיזון בתיק ההשקעות.

מהי תרומתו של המתכנן פיננסי או איך אני קשור לעניין? ישנם תיקים מורכבים המפוצלים בין מספר בתי השקעות בארץ ובחו"ל. כחלק מעבודתי, בבנייה ובבדיקת תיקי ההשקעות, נבחנים האיזונים הנכונים בהשקעות בהתאם לשינויים המתרחשים בשוק ההון ובפרופיל של הלקוח.

את הקצאת הנכסים יש לשנות רק כשחל שינוי בפרופיל האישי (חתונה, גירושין, הילדים עזבו את הבית, המשפחה התרחבה וכו’ או בעת שינוי במצב הכלכלי והנטייה האישית שלנו כלפי הסיכון.

לסיכום, לעיתים נראה לנו כי המשקיעים המבינים, שקונים ומוכרים ויודעים מתי השוק יעלה וירד, מתי מניה א’ טובה ומתי לא, הם המצליחנים בשוק ההון. אולם המציאות לאורך שנים מוכיחה את ההיפך. דווקא אלו שבנו תיק השקעות מסוים ומגלים סבלנות ולא משנים אותו לעתים קרובות על בסיס הכותרות הסנסציוניות בעיתונות, הם המרוויחים האמיתיים בשוק ההון.

אמיר דרורי, M.B.A, מומחה לתכנון פיננסי, כלכלן, מורשה מטעם הרשות לניירות ערך.

המידע בכתבה זו אינו מהווה יעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים, אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי הניתן בכפוף לחוק

רק אם מענין אותך לתכנן נכון את השקעותיך, לחץ על הקישור ותקבל בחינם את הדו"ח המיוחד לבעלי הון, החושף את הדרכים להצליח בהשקעות בשוק ההון. לקבלת הדו"ח המיוחד – חינם – לחץ על הקישור:http://gemel.amir-drori.com/?page_id=129




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב