דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פרשת לך-לך,מאין לנו כי השכינה שורה בארץ ישראל? 

מאת    [ 31/10/2011 ]

מילים במאמר: 759   [ נצפה 2268 פעמים ]

 

 

הפרשה פותחת במילים הבאות:"ויאמר ה' אל אברם לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה  ברכה...וילך אברהם כאשר דיבר אליו ה' וילך איתו לוט ואברם בן חמש שנים ושבעים שנה בצאתו מחרן וייקח אברם את שרי אשתו.... [בראשית י"ב,א-ה]

ובהמשך נאמר: "ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבד הרעב בארץ"[שם י"ב,י]

השאלות המתעוררות הן:

א] מדוע ה' פונה אל אברהם לפני שמתראה איתו במראה הנבואה?

ב] רש"י מפרש את המילים:"לך-לך"="להנאתך וטובתך"- אם כן, מדוע הדבר נחשב לניסיון מתוך עשרת הניסיונות שאברהם התנסה?

ג] מאין לנו כי השכינה שורה רק בארץ ישראל?

ד] במה רצה הקב"ה  לבחון את אברהם בתקופת הרעב בארץ?

התשובה לשאלה א]

אור החיים מפרש:על ידי הבאתו שני הסברים לקושייה:

א] הקב"ה לא הוצרך להתגלות לאברהם מפני שאברהם על ידי חוכמתו הרבה גילה בעצמו את ה' ,מסיבה זו ה' פנה אליו ללא הקדמה לעניין.

ב] ה' היה מעוניין להעמיד את אברהם בניסיונות ,

כמו כן,רצה לבדוק את לבבו - אם הוא ראוי לעומת הדורות שקדמו לו וחטאו רבות- להתגלות אלוקית.

ואכן בדורות הבאים כאשר כבר נשתרשה האמונה  בה' והתנחלה בלבבות - ה' היה כבר מתגלה לנביאים.

המהר"ל בספרו:"נצח ישראל" אומר: הקב"ה אינו  מתגלה מייד לאברהם, כי אם היה עושה כן ,כבר לא הייתה לאברהם חופש בחירה ואם עם ישראל לא יהיו זכאים תתבטל הבחירה, מסיבה זו התורה אינה מספרת לנו את זכויותיו של אברהם ,כדי להודיע כי עצם בחירת עם ישראל כבנים לה' לעד-זה  עניין סוד ה'.

לפי המדרש: אברהם התעלה יותר ויותר מעצם חקירתו והגעתו למסקנה :כי יש אלוקים.

לכן אומר הרבי מקוצק: כי חז"ל מביאים את קושייתו של אברהם:"תאמר שהעולם בלי מנהיג"? הייתה קושייה רצינית ביותר שסתרה את הדעות ששררו בעולם העתיק,ובכוחה היה לבסס את האמונה בבורא עולם לאורך כל ההיסטוריה של האנושות עד ימינו אנו.

התשובה לשאלה ב]

רבי פינחס הורביץ עונה על שאלה זו :הכתוב מתאר שאברהם קיים את ציווי ה' במילים הבאות:"וילך אברם כאשר דיבר אליו ה'"

[בראשית י"ב,ד] מכאן ניתן להבין כי אברהם לא הלך לארץ ישראל מתוך רצון  של טובת- הנאה למענו.אלא למען קיום המצווה שה' הטיל עליו,הניסיון היה לבחון את אברהם האם הוא- לאחר שהובטח לו -כי ילך לטובתו  והנאתו- ילך במחשבה  להפיק מעצם הליכתו טובת הנאה,או שהוא יתעלם מהבטחת ה' וילך מתוך רצון אמיתי לקיים אך ורק את מצוות ה'? והנה  התורה מדגישה לנו את כוונתו הטהורה,אך ורק לציית למצוות אלוקים  וניתן לראות עד  כמה הצליח להתמודד יפה ועמד בניסיון האלוקי ומכאן שהוא ראוי לשליחות האלוקית  שהבורא הטיל עליו.

התשובה לשאלה ג]

ההוכחה לכך שאין השכינה שורה,אלא בארץ ישראל בלבד היא מתוך התבוננות בפסוקים, שהרי כאשר היה  אברהם מחוץ לגבולות הארץ הוא שמע:"לך-לך מארצך" אבל לאחר שהגיע כבר לארץ הקדושה,אז התגלה אליו הקב"ה בכבודו ובעצמו ואמר לו:"לזרעך אתן את הארץ הזאת"[שם י"ב,ז]

ומתוך עיון בחומש בראשית אנו מגיעים לידי מסקנה ,כי  הבורא התגלה לשלושת האבות:אברהם,יצחק ויעקב- בארץ ישראל בלבד ,על כך אמרו חז"ל במסכת כתובות [ק"י,ע"ב]:"לעולם ידור אדם בארץ ישראל..שכל הדר בארץ ישראל,דומה כמי שיש לו אלוה:וכל הדר בחוצה-לארץ, דומה כמי שאין לו אלוה"

התשובה  לשאלה ד]

על ידי שבארץ ישראל היה רעב באותה תקופה,כפי שהכתוב מציין:"ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה לגור שם כי כבד הרעב בארץ" [שם י",י]

 למדים אנו כי אברהם עמד בעוד ניסיון,כפי שמסביר רש"י:הרי ה' הבטיח לו שיברכו ויגדלו והנה במקום הברכה הצפויה מתרחש רעב קשה,אין אברהם שואל שאלות והוא יורד מצרימה.

ואכן יותר מאוחר עם שובו ארצה נאמר:"ויעל אברם ממצרים הוא ואשתו וכל אשר לו ולוט עימו  הנגבה:ואברם כבד מאד במקנה בכסף ובזהב" [שם י"ג,א-ג]

לסיכום: לאור האמור לעיל, ניתן להבחין באילו התמודדויות קשות  נתון אברהם במהלך חייו ומתוך אמונתו האיתנה בבורא עולם,הוא מצליח לעמוד בכל הניסיונות.

וגם זוכה להצלחה גשמית.

עוד ניתן להסיק כי אין השכינה שורה,אלא רק בארץ ישראל.

יהי רצון והגאולה תבוא בקרוב וכל  היהודים  ינטשו את ארצות הניכר ויעלו לארץ ישראל -אשר השכינה שורה רק בה ויחדיו נזכה בע"ה לחזות בבניין בית המקדש השלישי.

כמו שנאמר:"...והצלתי אתהם מכל- המקומות אשר-נפוצו שם ביום ענן וערפל והוצאתים מן העמים וקיבצתים מן-הארצות והביאותים אל אדמתם ורעיתים אל-הרי ישראל.." [יחזקאל ל"ד,י"ב-י"ד]

התמודדות/ שיר מאת: אהובה קליין (c)

 

עת הגיח לעולם

צפויות התמודדויות לאדם

כתינוק רך בשנים

שפתו בכי עוללים.

 

עם גלגלי הזמן

ידבק במלך הנאמן

יתבונן באבי אבותיו

ייטיב דרכיו ואורחותיו.

 

דוגמת אברהם איש החסדים

עמד בניסיונות קיים ציוויים.

בתקופת הרעב  ירד למצרים

שב עשיר ומאושר שבעתיים.

 

הערה:השיר בהשראת פרשת לך- לך [חומש בראשית]

אהובה קליין - אומנית מציירת ציורי תנ"ך. עוסקת בכתיבה מקראית- שירה, פרוזה. מאיירת ספרים.


מציירת תפאורות.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב