אם תשאלו את מרבית תלמידי הארץ הלומדים לבחינות הבגרות במתמטיקה, קרוב לוודאי תגלו שמרביתם אחוזי חיל ורעדה. הבגרות במתמטיקה בעולם ואף בארץ נחשבת לאחת הבגרויות החשובות והמשמעותיות, הסיבה היא שמדובר יותר מכל במקצוע אוניברסלי, משום שמתמטיקה היא סוג של שפה בינלאומית.
פערים בין נבחני הבגרות במתמטיקה
אולם, בעשורים האחרונים ניכרת מגמת ירידה ביכולותיהם וכישוריהם של תלמידים ותלמידות המתמטיקה בארץ. אם בעבר ישראל הובילה בדירוגים השונים ורשמה הישגים מכובדים מבחינת רמת הלימוד של מקצועות הריאליים בארץ, כיום ניתן להבחין בתופעה מובהקת בה קיימים פערי ידע עצומים אצל נבחני הבגרות. הפערים נובעים, בעיקר, בגלל החלוקה לרמות לימוד שונות שבאות לידי ביטוי ביחידות הלימוד השונות. האבסורד הוא שיש נושאים וחומרי ידע שתלמידים הנבחנים לשלוש יחידות לימוד לומדים ואילו הנבחנים לבגרות חמש יחידות אינם לומדים, ולהיפ
חוסר השקעה בתלמידים המתקשים
השיטה הקיימת היום במערכת החינוך וההתייחסות שלה לבגרויות בכלל ולבגרות במתמטיקה בפרט היא זו שיכולה להסביר את הפערים העצומים הקיימים בקרב כלל תלמידי ישראל ובין תלמידי ישראל לתלמידים במדינות אירופה. הבעיה, לעניות דעתי היא בחלוקה לרמות שמשפיעה פסיכולוגית באופן ישיר. היום מלמדים בעיקר איך לפחד ממתמטיקה, איך לשנוא את המקצוע ולצערי, לא איך להצליח. נוטעים במוחם של התלמידים שחלק מהם לא מסוגלים שכלית להתמודד עם המקצוע זה ועם יתר המקצועות הראיליים ב"טענה שאין להם את זה".
צריך לשנות את הגישה
גישת לימוד שכזו הינה מסוכנת ואף יכולה להשפיע על הביטחון העצמי של התלמיד גם מעבר לתחום הלימודי. לכן, השיטה חייבת להשתנות משום שלא באמת נותנים שיוויון הזדמנויות לכל תלמיד, אלא מוקיעים את אלה שמתקשים, במקום להשקיע בהם. מעבר לזה מערכת החינוך שלנו שכחה ללמד את תלמידנו את הערכים החשובים באמת כגון: להאמין בעצמך, עבודה קשה, שחייבים לנסות את המקסימום.
לסיכום, כדי באמת להביא לשינוי ובהמשך לשיפור בציוני הבגרות במתמטיקה בקרב תלמידי ישראל. הן הגישה של המערכת מול התלמיד והן הגישה של התלמיד מול המקצוע חייבות להשתנות. כי אסור לתת לפחד והאיום של מקצוע המתמטיקה לשתק רבים מאיתנו.
מוגש כשירות לציבור על ידי לחמן בגרויות