דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התפתחות השרותים הלוגיסטיים LSP 

מאת    [ 22/10/2011 ]

מילים במאמר: 809   [ נצפה 4279 פעמים ]

שרותי ה Outsourcing  העסקיים, הפכו בשנים האחרונות למקובלים יותר וזמינים במגוון רחב של סקטורים.  Outsourcing נכון, עשוי להקנות למקבליו,  הקטנת הוצאות, שיפור רמת התפעול, שיפור רמת שירות הלקוחות , הגדלת המכירות, מגשר על מצבים של חוסר באמצעי ביצוע עצמיים, מקטין מלאים, משפר את מהירות תנועות המלאי ומחזורם, מקטין השקעות ברכוש ואמצעים, הופך הוצאות קבועות למשתנות, משפר את תזרים המזומנים, מוסיף יתרונות תחרותיים ומוסיף ערך לבעלי המניות.

בביצוע מיטבי של Outsourcing ניתן בין השאר לקיים את הפעילות העסקית  המוגדרת כ virtual corporation - ארגון המתבסס על אמצעי תקשורת וממשקים המקשרים בין מקורות האספקה לבין הלקוחות והשווקים, ללא אמצעי ביצוע עצמיים ויכולות פיזיות .

 כתבה זו עוסקת בהתפתחות ענף ספקי האאוטסורסינג הלוגיסטי בעולם   LSP - Logistics Services Providers .     מי הם השחקנים הראשיים, מה תפקידם ומהו הערך המוסף שהם מביאים לשרשרת האספקה

 המושג 3PL ( Third Party Logistics ) נוצר בשנות השבעים המוקדמות , כאשר חברות ההפצה הבין-לאומיות הצטרפו כצד שלישי לחוזי ההובלה שהיו נהוגים בין המשלחים ( 2PL ) לבין המובילים ( 1PL) .  במשך השנים, התרחבה ההגדרה וכיום משתמשים במושג 3PL לכל עסק המציע אספקה של שרות לוגיסטי בשיטת ה Outsourcing .

חברות ה 3PLs חלוצות פעילויות ה Outsourcing הלוגיסטי .  הלוגיסטיקה של חברות ה 3PLs, מהוה את עיקר ומהות העסק שלהן  (core business) ולכן הן משקיעות משאבים רבים ע"מ לאחד פעילויות לוגיסטיות, רבות ככל הניתן, בתחומי השילוח, ההובלה, האחסון, הליקוט וההפצה ולהגדיר את עצמן כ ספקי שירותים לוגיסטיים    Service Provider Logistics = LSP .

הלקוחות, המעוניינים מאד להפחית עלויות ולשפר את רמת השרות, מתקשרים עם חברות ה LSP לאספקת השירותים הלוגיסטיים בשווקים המקומיים ובפעילות הבין-לאומית והגלובלית שלהם. עפ"י מחקרים בין לאומיים, החיסכון ללקוחות של ה 3PL  הינו בין 15 ל 25 אחוז מההוצאות הלוגיסטיות הכוללות שלהם .

חשוב מאד להדגיש שלמרות הגלובליזציה הרבה שענף ה LSPעבר בשנים האחרונות,  לוגיסטיקה היא עסק מקומי !   תובלה, מחסנים, הפצה וכד' - דורשים אמצעים ונוכחות מתמדת בשווקים המקומיים (( Domestic Services . מהצד השני, ספקי שירותים לוגיסטיים מקומיים שאינם משכילים לפתח קשרים עסקיים עם חברות  LSP GLOBAL , מוצאים את עצמם בעמדה נחותה למול לקוחות בין-לאומיים הפועלים גם בשוק המקומי. מצב זה, מאפיין כיום גם את שוק ה 3PLs בישראל.

 ב ויקיפדיה מפורטים הסוגים הבאים של 3PLs :

  • Standard 3PL - זהו ה 3PL הבסיסי המבצע שרותי אחסון ליקוט והפצה בלבד.
  • Service developer - זהו 3PL המציע ללקוחותיו שרותי ערך מתקדמים             (value-added services), אריזה מחדש, מערכת אבטחה מתקדמת,  Tracking and Tracing, שרותי Cross-Docking תוך כדי הפעלת תוכנות לוגיסטיות מתקדמות.
  •   The customer adapter   - זהו 3PL שמהותו ביצוע ובקרה של כל הפעילויות הלוגיסטיות של הלקוח.
  • The customer developer - זוהי הרמה הגבוהה של 3PL הממזג עצמו עם הארגון של הלקוח וממלא בשלמותם את כל הפונקציות הלוגיסטיות כולל פיתוח תהליכים לוגיסטיים חדשים עבור הלקוח.

המושג 4PL (Fourth Party Logistics הינו מטבע לשון שלראשונה פורסם ע"י חברת הייעוץ הגלובלית Accenture אשר אף רשמה סימן מסחרי מוגן (Trademark) בסוף שנות ה 90  על מונח זה. פרשנויות ומאמרים רבים ניתן למצוא בספרות העולמית לגבי ההגדרה של המושג ומי הן החברות העונות על הגדרה זו.

עפ"י Accenture, 4PL הינו אינטגרטור המרכז את המשאבים , היכולות  והטכנולוגיות של ארגונו ושל ארגונים נוספים ע"מ לתכנן, להקים, ולהפעיל פתרונות מקיפים לשרשרות האספקה.   ל 4PL יכולות תכנון לוגיסטיות  עצמאיות והבנה לוגיסטית רחבה  של    KNOW HOWBEST PARCTICES   הכוללות  בין השאר   יכולות תכנון וחיזוי הביקוש  ושליטה בכל שרשרת האספקה  Demand Forecasting & Replenishment Planning   כולל גם בנקודות המכירה ( POS ) וניהול הלוגיסטיקה של ההחזרות. לארגון ה 4PL   אין נכסים עצמאיים כגון ציי רכב. מחסנים. אמצעי שינוע וכד'.

 

3PL vs 4PL= 3.5PL

התפתחות מעניינת וחדשה בתחום אספקת השירותים הלוגיסטיים כיום הינה התופעה המכונה  3.5PL המתבססת על קבוצת חברות 3PL תחת הנהלה אחת, המרכזת יכולות לוגיסטיות נכבדות בתחומי השילוח, ההובלה, האחסון, הליקוט וההפצה ובעלת פריסה ארצית ו/או גלובלית  של מרכזים לוגיסטיים, המפתחת קשרים אסטרטגיים עם הלקוחות שלהן ומשקיעה בתחומי ה IT הלוגיסטי ויכולות תכנון- חיזוי הביקוש וניהול המלאי

 

המושג העדכני היום לרמה הגבוהה של ספקי שירותים לוגיסטיים הוא ה   5PL

 

המושג    Fifth Party Logistics = 5PL מקורו מן האקדמיה  ומתייחס לספק-על     (meta-provider) של שירותי שרשרת האספקה, המפעיל את כל השותפים בשרשרת הגלובלית כולל יצרנים,  ספקים, מובילים, משלחים, ארגוני 3PL  & 4PL ורשתות השיווק תוך כדי יצירת שותפות אמון עסקית ( trusted partner ) הכוללת בין השאר נטילת חלק בסיכון העסקי  ובתגמול בהתאם לתוצאות הביצוע. תכליתו של ה 5PL הינו ליצור מצב של WIN-WIN המאפשר לכל חוליה בשרשרת לפעול נכון יותר ולהרוויח יותר מן הפעילות הלוגיסטית.

 

לסיכום, מאמר זה ניסה לעשות סדר במונחי ה אאוטסורסינג הלוגיסטי, להציג את התפתחות הענף מ  1PL עד 5PL , לדון ברקע בו התפתח כל אחד מהספקים ומהו תרומתו לשרשרת האספקה . אם תשימו לב, הפירמידה הינה קטומה, ז"א שבקרוב נשמע על התפתחויות מעניינות בתחום אספקת שירותים לוגיסטיים .

ענף זה נחשב לענף הכלכלי השלישי בגודלו בעולם , עם קצב גידול שנתי דו-סיפרתי ועם השקעה רבה בכוח-אדם, בטכנולוגיות מתקדמות ובשיטות עבודה מתקדמות

יצחק דנה הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטי AGS . ניתן ליצור קשר עם איציק בטלפון 0523327541 או באימל ags@ags.co.il  או דרך אתר החברה www.ags.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב