דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בקשה לועדת המקצוע באזרחות להכללת הספר פוליטיקה חוקתית של המחבר רפאל לב-ארי, ברשימת הספרים המומלצים להוראת האזרחות בבתי הספר התיכוניים בישראל. 

מאת    [ 14/10/2011 ]

מילים במאמר: 2154   [ נצפה 2338 פעמים ]

הכללת הספר פוליטיקה חוקתית ברשימת הספרים המומלצים להוראת האזרחות בבתי הספר התיכוניים

מחבר: רפאל לב-ארי

 

מאמר זה נוגע לבקשה שהופנתה ליו"ר ועדת המקצוע באזרחות, פרופ' אשר כהן, כדי שהועדה בראשותו הפועלת במסגרת המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך, תבחן את הספר פוליטיקה חוקתית של המחבר רפאל לב-ארי, וזאת על מנת לשלבו ברשימת הספרים המומלצים להוראת האזרחות בבתי הספר התיכוניים בישראל.

 

המאמר המלא

 

פוליטיקה חוקתית- דיון ברעיונות חקיקתיים להתמודדות עם תופעת השחיתות השלטונית בישראל

                            במסגרת הוראת האזרחות בבתי הספר התיכוניים

 

הספר פוליטיקה חוקתית, חוק יסוד: הפוליטיקה, מענה לתופעת השחיתות השלטונית בישראל, יכול להשתלב ברשימת הספרים המומלצים להוראת מקצוע האזרחות בבתי הספר התיכוניים מהסיבות שיפורטו להלן:

 

1.   מרכיבי השחיתות השלטונית- הפרק הראשון בספר מציג לקורא ולראשונה בספרות העיונית

      העוסקת בסוגיית השחיתות השלטונית ניתוח מקיף ומעניין אודות מרכיביה של השחיתות השלטונית.

      השחיתות השלטונית מיוחסת לארבעת מרכזי הכוח הפוליטיים, המפלגות הפוליטיות, הכנסת,

      הממשלה והרשויות המקומיות, כאשר לכל מרכז מיוחסים שמונה מרכיבים של תופעת השחיתות

      השלטונית, יחדיו שלושים ושתיים מרכיבים המוצגים באופן תמציתי שמאפשר לקורא להתרשם

      מכשלים שונים של המערכת הפוליטית. הקורא ירחיב את ידיעותיו אודות השחיתות השלטונית, לא

      עוד הסתפקות בסיסמאות כגון: פוליטיקאים מושחתים או מושחתים נמאסתם, אלא הבנה מעמיקה של

      בני הנוער באשר לכשלים המאפשרים את התרחבותה של התופעה. הספר מספק לראשונה תיאוריה

      להבנת השחיתות השלטונית, בכך הוא מקדם את השיח הציבורי בנושא, לא עוד הבנה של המושג

      שחיתות שלטונית בלבד, אלא ידיעה ברורה ומפורטת של בני הנוער מהי שחיתות שלטונית.

 

      מרכיבי השחיתות השלטונית כפי שמפורטים בספר הינם:

 

      המפלגות הפוליטיות בישראל- הליך קבלת חברים למפלגות, מפקדים מפלגתיים, איכות המועמדים

      מטעם המפלגות לתפקידים נבחרים, מרכזי המפלגות, המפלגות כלשכות תעסוקה, רווחה ויזמות,

      ניהול תקציבי המפלגות, בחירות מקדימות (פריימריז), סניפי המפלגות.

 

      הכנסת- היעלמותה של האופוזיציה בכנסת, טוהר המידות של חברי הכנסת, חסינות חברי הכנסת,

      זכות השתיקה, פעילות מפלגתית ולוביסטית בכנסת, כשירותה של ועדת הכספים, משמעת סיעתית,

      שיטת הבחירות לכנסת.

 

      הממשלה- מינויים בשירות המדינה, מכרזים "תפורים", תמיכות משרדי הממשלה, התערבות דרג

      פוליטי בהחלטותיו של דרג מקצועי, קשרי הון ושלטון, הסכמים קואליציוניים, מינוי שרים וסגני

      שרים, התניית תקציב או החלטה.

 

      הרשויות המקומיות- גירעונות תקציביים, מינויים ברשויות, מכרזים למקורבים, משך כהונה של

      ראש רשות מקומית, קואליציה עירונית, גביית מיסים, כשלון הבקרה הפנימית, רמת המועמדים.

     

2.   עמדות הנוער כלפי הפוליטיקה והפוליטיקאים- סקרים ומחקרים שנערכו בשנים האחרונות

      מצביעים על ירידה מתמשכת באמון של הציבור ובני הנוער בפרט בפוליטיקאים המנהלים את

      המערכת הפוליטית. הספר פוליטיקה חוקתית יאפשר לבני הנוער להבין היטב את הסיבות לעמדותיו

      כלפי הפוליטיקה והפוליטיקאים. הספר מעניק חיזוק לבני הנוער בעמדותיהם ועם זאת מחייב אותם

      להתעמק בסוגיית השחיתות השלטונית. עדיפה עמדה מבוססת של בני הנוער מתוך ידיעה ותובנה

      מאשר עמדה שטחית מתוך הנחה שכך הם פני הדברים, מוסכמה ציבורית או אף בורות.

      בני הנוער צריכים לדעת לנמק את עמדותיהם, להחזיק בעמדה משמעה היכולת לגונן עליה בנימוקים

      שכלתניים. כאשר העמדה נוגעת לדמויות מרכזיות במשטר הדמוקרטי חובה שבעתיים להכיר ולהבין

      לעומקן את הסיבות המסבירות בראיית בני הנוער את העמדה שהתגבשה.

 

3.   כישלון גורמי האכיפה והבקרה-  הפרק השני בספר מציג לקורא ניתוח תמציתי לכישלון גורמי

      האכיפה והבקרה בהתמודדות עם השחיתות השלטונית, כישלון שאפשר לתופעה להתרחב. בני הנוער

      יתוודעו לגורמים הנכללים במערכת החוקית-מנהלית ( משטרת ישראל, היועץ המשפטי לממשלה,

      פרקליטות המדינה, משרד מבקר המדינה, נציב שירות המדינה, בתי המשפט) ובמערכת הציבורית

      (נשיא המדינה, התקשורת, האקדמיה, הציבור- החברה האזרחית). פרק זה בספר עתיד לפתח בקרב

      בני הנוער את הגישה הביקורתית והעניינית כלפי רשויות ומוסדות שונים האמונים על שלטון החוק

      או המסייעים לשלטון החוק, ככל שגורמים אלה עושים נאמנה את מלאכתם עדיין אין די בכך כדי

      להתמודד ביעילות עם השחיתות השלטונית. מטרת הביקורת הבונה היא לייעל את המאבק בשחיתות

      השלטונית וממקום זה היא רצויה ואף חשובה למשטר הדמוקרטי.

 

4.   עיקרי התכנית להתמודדות עם השחיתות השלטונית-  הפרק השלישי והמרכזי בספר מציג לקורא

      שלושים ושתיים הצעות חוק להתמודדות עם כל מרכיבי השחיתות השלטונית כלהלן:

 

      המפלגות הפוליטיות בישראל- התחדשות המפלגות הפוליטיות בישראל, מפקדים מפלגתיים,

      כשירותם של מועמדי המפלגות לבחירות לכנסת, כללים אחידים לפעילות מרכז המפלגה ולחברי

      המרכז, איסור על פעילות פוליטית ומפלגתית בלשכות שר ומנכ"ל, בקרת תקציבי המפלגות כהתניה

      להתמודדות בבחירות לכנסת, כללים אחידים לקיום בחירות מקדימות (פריימריז), סניפי המפלגות.   

 

      הכנסת- ועדת הכנסת למאבק בשחיתות השלטונית, הרחקה לצמיתות של חבר כנסת מקריירה

      פוליטית, נוהל הסרת חסינות של חבר כנסת, מגבלת זכות השתיקה על נבחרי ציבור, הסדרת פעילות

      לוביסטית ומפלגתית בכנסת, כשירותה של ועדת הכספים בכנסת, חופש ההצבעה של חברי הכנסת,

      מועצות הכנסת לענייני הנגב והגליל.

 

     הממשלה- הוועדה העליונה לאישור מינויים, משרות וייעוץ בשירות הציבורי, הרשות הלאומית

     לבקרת מכרזים ציבוריים, תמיכות ממשלתיות בגופים בעלי הקשר פוליטי, בירור מחלוקת בין דרגי

     ביצוע, כללי התנהלות בקשרי הון ושלטון, הסכמים קואליציוניים לכינון ממשלה חדשה, חוק יסוד:

     הממשלה-תיקון, תקצוב ממשלתי לרשויות מקומיות.

 

     הרשויות המקומיות- אחריות אישית ליצירת גירעונות תקציביים, מינויים ברשויות מקומיות,

     מכרזים ברשויות מקומיות, משך כהונה של ראש רשות מקומית, שותפות קואליציונית ברשויות

     מקומיות, הסדרת חובות לרשויות מקומיות, מינוי מבקרים לרשויות מקומיות, כשירות מועמדים

     לתפקיד ראש רשות מקומית.

 

     בהוראת האזרחות פרק זה חשוב ביותר שכן הוא מכוון את בני הנוער להבנה כי תיקון הפוליטיקה

     אפשרי לביצוע באמצעות חקיקה הולמת. כלי החקיקה הוא מרכזי במשטר דמוקרטי לתיקון ליקויים

     וכשלים של המערכת הפוליטית והדמוקרטית. בכל עת נדרשים האזרחים לבחון את תפקוד המערכת

     הפוליטית ובהגיעם למסקנה כי אינה מתפקדת לשביעות רצונם הרי שהזכות ואף החובה בידיהם

     לדרוש מנבחרי הציבור לקדם מהלכי חקיקה שיסדירו כל נושא בעייתי הפוגם בתפקודה של החברה.

 

     בני הנוער יתוודעו להכרת המושג הלקונה בחוק, שכן אחת הסיבות המרכזיות להעדר היכולת של

     גורמי האכיפה והבקרה להתמודד עם תופעת השחיתות השלטונית היא הלקונה בחוק המאפשרת

     לעבריינות שלטונית להתרחש כמעט באין מפריע, נבחרי ציבור ופקידי ממשל מנצלים את

     הלקונה בחוק לקידום אינטרסים צרים ולהשגת רווח אישי.

 

     מעבר לכך בני הנוער יתוודעו לחשיבות הרעיון המקורי והיצירתי להסדרת בעיות חברתיות המשנות

     את פני המציאות. חקיקה פורצת דרך ומשנה מציאות היא הכרחית להתמודדות עם בעיות חברתיות,

     לקביעת נורמות ערכיות ולעיצוב תרבות פוליטית חדשה.

 

5.   חוק יסוד: הפוליטיקה- הפרק הרביעי בספר מציג לקורא שתי אפשרויות לתיקון כשלי המערכת

      הפוליטית, האחת, חקיקה רגילה להעברת חוקים פרטניים והשנייה, קידום הצעת חוק יסוד:

      הפוליטיקה שתאפשר הסדרה כוללת של כל הכשלים. בני הנוער יוכלו להתמודד עם השאלה תוך כדי

      דיון מתי נדרשת חקיקה רגילה ומתי קיים צורך אמיתי לקדם חוק יסוד חדש. חקיקת חוק יסוד אינה

      דבר שבשגרה ובני הנוער יצטרכו להשקיע מחשבה בנוגע לסיבות ולנסיבות שמחייבות את החברה

      לשקול האם הבשילו התנאים לקידום הצעת חוק יסוד בנושא מסוים, כמענה לבעיות בהתנהלות

      הפוליטית או להסדרת בעיות חברתיות וכו'.  

 

6.   מהלך ממשלתי לקידום חוק יסוד: הפוליטיקה- הפרק החמישי בספר מציג לקורא הצעה מפורטת

      לאופן שבו הממשלה צריכה להתמודד עם כשלי המערכת הפוליטית, בכלל זה מתן מענה כולל

      לתופעת השחיתות השלטונית. בני הנוער יתוודעו ליכולתה של ממשלה לתקן את ליקויי וכשלי

      המערכת הפוליטית ועל התהליך שנדרש לבחינה יסודית של תופעת השחיתות. פרק זה ימחיש לבני

      הנוער כי במשטר דמוקרטי אזרחים צריכים לפתח ציפיות כלפי הממשלה כדי שתסדיר סוגיות

      חברתיות מרכזיות. ממשלה נבחרת נושאת באחריות כוללת, אמצעי הלחץ הציבורי אל מול הממשלה

      מתרחש כאשר הממשלה מודעת למעשה להיווצרותה של ציפייה בקרב הציבור להסדרת נושא

      שבתחום סמכותה. זהו דיאלוג חשוב בדמוקרטיה המתנהל כל העת בין הממשלה לאזרחיה, חשוב

      בהקשר זה שעמדת האזרחים בכללם בני נוער, תהיה כזו שאינה נסמכת רק על עמדות הציבור

      המקבלות ביטוי בתקשורת.

 

7.   מחאה ציבורית לקידום חוק יסוד: הפוליטיקה- הפרק השישי מציג לקורא הצעה מפורטת

      למעורבות אזרחית פעילה כדי להביא לשינוי בהתנהלותה של הפוליטיקה הישראלית. בני הנוער

      ילמדו על חשיבותה של המחאה והמעורבות האזרחית בדמוקרטיה, מחאה שהיא כלי לגיטימי בידי

      הציבור כדי לחולל שינוי בתפיסת עולמה של הממשלה ובהבאת שינוי חברתי. בני הנוער צריכים

      לראות את עצמם כחלק מציבור המעורב פוליטית ואזרחית שלנגד עיניו טובת המדינה. הכוח הצעיר

      יכול להניע לשינוי פני המציאות, על כן חשוב לנטוע בבני הנוער את יכולתם להוות כוח משפיע על

      עיצוב דמותה של החברה הישראלית. בדיון על המחאה והמעורבות האזרחית ניתן להציג בפני בני

      הנוער את האבחנה שבין מחאה הממוקדת כנגד התהוותו של מצב מסוים, לבין מחאה הממוקדת

      בקידום רעיון מוגדר המהווה שלב בהגדרת הפתרון הרצוי. מחאה שהיא כנגד מציאות מסוימת

      מטבעה היא מרחיבה את הציבור המגויס למאבק כיוון שהיא מונעת בעיקר מתחושות של מצוקה,

      אכזבה ומיאוס, ואילו מחאה המקדמת פתרון מסוים מצמצת את הציבור המגויס מכיוון שהיא מונעת

      על ידי הבנה מעמיקה והתמודדות אמיתית אל מול פניה של המציאות החברתית.  

   

8.   הטובים לפוליטיקה- המסר המוצהר של הספר הינו הטובים לפוליטיקה. הרעיונות המוצעים בספר

      יכולים להביא לשינוי ולהבטיח כי הטובים אכן יגיעו לעשייה פוליטית וציבורית. מאחר ובני הנוער

      מהווים את המאגר האנושי שממנו ניתן להצמיח את הדמויות הפוליטיות לעתיד לבוא, חשוב בהקשר

      זה להסביר לבני הנוער שלא להותיר את הזירה הפוליטית לאנשים בינוניים ובלתי איכותיים, לחנך

      אותם לראות בפוליטיקה שליחות ממדרגה עליונה אליה ישאפו התלמידים האיכותיים, הערכיים

      ובעלי כישורי מנהיגות טבעיים.

 

9.   חזון אזרחי במדינה דמוקרטית- הספר מציב רף גבוה לעשייה ציבורית בכל הנוגע להתמודדות עם

      תופעת השחיתות השלטונית, יש בכך משום חזון חברתי לעיצוב דמוקרטיה חדשה. אחת המטרות

      החשובות הניצבות בפני חינוך בני הנוער היא להסיר מהם את שכבות האדישות והציניות האופייניים

      לאוכלוסייה בוגרת. הצעירים צריכים לחלום על מחר טוב יותר ולמלא אותו בתוכן רעיוני. החשיפה

      לרעיונות של עיצוב העתיד היא חיונית כדי שלא יירתעו עם התבגרותם להוביל רעיונות או להיות

      חלק מהתנעתם, חלקם אף עשויים לפתח כישורים מתאימים כדי להציג מהלכים יישומיים להגשמת

      הרעיונות.

10.  גישה א-פוליטית-  הספר דן בתופעת השחיתות השלטונית בלי אזכור של דמויות פוליטיות שסרחו

       או של מפלגות שחברי כנסת מטעמם כשלו בהתנהלות לא תקינה מבחינה אתית ומוסרית ואף

       פלילית. הנושא אינו נחשב כנושא שנוי במחלוקת מבחינה פוליטית ועל כן נוח להכלילו במסגרת

       הוראת האזרחות בבתי הספר התיכוניים. ניתן לדון בשורשי התופעה ובדרכים להתמודד עימה ללא

       צורך בדוגמאות, סביר להניח כי בני הנוער נחשפו לדוגמאות אלה ואשר על כן אין צורך להלהיט

       ויכוח במקום שאין בו תועלת.

 

11.  מושגי יסוד באזרחות- הספר חושף בפני בני הנוער מגוון רחב של מושגי יסוד באזרחות באופן שבו

       ניתן לראות כיצד סוגיה אחת מאגדת סביבה שימוש נרחב במושגי יסוד באזרחות. להלן רשימת

       המושגים: אופוזיציה, אזרחות, אתיקה ציבורית, בחירות בישראל, בחירות מקדימות, בית המשפט

       העליון, דמוקרטיה, דרג פוליטי, דרג מקצועי, הדחה של אישיות ציבורית, החברה האזרחית, היועץ

       המשפטי לממשלה, הסכם קואליציוני, הצבעת אי אמון, התקשורת, ועדות הכנסת, זכות השתיקה,

       זכויות פוליטיות, חופש ההפגנה והמחאה, חופש ההצבעה, חוק יסוד, חוק יסוד: הממשלה, חוק מימון

       מפלגות, חוקתיות, חסינות, טוהר המידות, כנסת, לקונה, מבקר המדינה, מחאה ציבורית, מינויים

       בשירות המדינה, ממשל, ממשלה, מעורבות אזרחית, מפלגה, מפקדים מפלגתיים, מרכז השלטון

       המקומי בישראל, מרכזי המפלגות, משטר, משטרת ישראל, משמעת סיעתית, משרת אמון, ניהול

       תקציבי המפלגות, נציב שירות המדינה, נשיא המדינה, סניפי המפלגות, עבריינות שלטונית,

       פוליטיקה, פעילות לוביסטית, פרקליטות המדינה, קבוצות אינטרס, קואליציה, קשרי הון שלטון, רוב

       מיוחס, שחיתות שלטונית, שיטת הבחירות בישראל, שלטון, שלטון החוק, שלטון מקומי, תרבות

       פוליטית.

       הספר מציג לפיכך פרקטיקה פוליטית באופן שמאפשר לבני הנוער להבין את המושגים שנלמדו

       בהקשר של סוגיה פוליטית אקטואלית בשיח הציבורי.

 

12.  מערכי שיעור באזרחות-  הספר סדור באופן שיטתי המקל מאוד על תכנון מערכי השיעור

       באזרחות. תופעת השחיתות השלטונית מתייחסת לארבעה מוקדי כוח פוליטיים, המפלגות

       הפוליטיות, הכנסת, הממשלה והרשויות המקומיות, כך שניתן לבנות תכנית לימודית להכרת כל

       מרכז כוח בנפרד, כשליו בהקשר לתופעה הנלמדת ודרכי ההתמודדות עימה.

 

לסיכום

 

הספר פוליטיקה חוקתית יסייע למורי האזרחות להכיר לעומק את אופן פעילותה של המערכת הפוליטית באופן שככל הנראה אף ספר אזרחות קודם לא השכיל לתאר. ספר זה הוא הכי קרוב לתיאור המציאות הפוליטית. בני הנוער יתבקשו להכיר את המציאות פוליטית בלמידה המשתלבת עם הכרת מושגי היסוד באזרחות. בדרך זו ניתן להעצים את בני הנוער כדי  שיהיו אזרחים מעורים יותר וטובים יותר בחברה. 

 

 

                                                                                                               רפאל לב-ארי

 

                                                                                                 ספטמבר  2011, אלול תשע"א

 

רפאל לב-ארי הוא בוגר בית הספר הריאלי העברי בחיפה, מוסמך במדע המדינה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, יועץ במשרד ראש הממשלה בשנים 2004-1994, ובמסגרת עיסוקו כיועץ לענייני מדינה החל משנת 2005 הוגה רעיונות בתחום המדיניות הציבורית על מנת לקדמם מול גורמים ממשלתיים.
פוליטיקה חוקתית הוא ספרו הראשון של רפאל לב-ארי בסדרה ערכים ופוליטיקה, אשר תציג מענה מקורי ויצירתי לבעיות מרכזיות בחברה הישראלית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב