דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הריגוש והמלכודת:אפיקי השקעה שנותנים לך תקווה אך סיכוי קלוש לכסף בתיק 

מאת    [ 11/10/2011 ]

מילים במאמר: 1098   [ נצפה 2124 פעמים ]

האם אתה מוסד פיננסי גדול – בנק או בית השקעות מוביל? אם לא, מאמר זה הוא בשבילך!

את המיליארדים מרוויחים הגדולים אך סיכוייו של האזרח הממוצע להרוויח באפיקי השקעה מתוחכמים נמוכים מאד. צריך ידע, הון וניסיון כדי להצליח באפיקי ההשקעה מורכבים אלו.

השקעות אלטרנטיביות הם מוצרי השקעה (תוכניות) השונות מההשקעות הקלאסיות של מניות, אג"חים, קרנות נאמנות ותעודות סל. ישנם כמה קבוצות השקעה אלטרנטיביות. הראשונה, השקעות פיזיות כמו אוסף בולים, אומנות, עתיקות, אוסף מטבעות ויין. השנייה, מוצרים פיננסים כגון: סחורות, הון פרטי, קרנות גידור, הון סיכון, ונגזרות פיננסים. מאמר זה ירחיב את הדיבור על הקבוצה השנייה.

הבהרה חשובה: חובה לבחון את צרכי המשקיע ואת אופיו כלפי הסיכון בהשקעות לפני כל פעולת השקעה. המוצרים עליהם מייד אדבר מוגדרים כמוצרים בעלי סיכון מיוחד ומתאימים לפרופיל השקעה של אוהבי סיכון.

נגזרות פיננסיות

נגזר פיננסי הוא נייר ערך שערכו נגזר מנייר ערך אחר הנקרא נכס הבסיס (נייר ערך). הצורך הבסיסי במוצר שכזה נובע מהצורך של חברות להגן על עצמן מפני שינויי מחירים של סחורות המשמעותיות לפעילותן. מכשיר זה כדאי כאשר מעוניינים לשמור על יציבות המחיר. הנגזרת היא חוזה שמימושו תלוי בהתנהגותו של מדד יחס או נכס בסיס כלשהו.
לדוגמא: שטראוס-עלית מעוניינת להגן על מחיר פולי הקפה אותם היא רוכשת מספקים בחו"ל, על מנת שתוכל לרכוש, לייצר קפה ולשווקו במחיר ידוע מראש, לכל אורך ימות השנה, גם אם מחיר הקפה בשווקים בעולם הוא תנודתי. אל-על וחברת החשמל הינן דוגמאות נוספות לחברות הרוכשות דלק לצורך תפעול שוטף ומעוניינת להטיח את יציבות המחיר.

כיצד זה עובד?

במקרה של דלק למשל, רוכשים אופציה, מעין תעודת ביטוח על מחיר הסחורה, לרכישת דלק במחיר מסוים. אם המחיר בשוק עולה מעבר למחיר שנקבע, בעל האופציה מממש אותה ורוכש את הדלק במחיר שנקבע מראש גם אם המחיר בשוק באותה עת גבוה יותר. אם מחיר הדלק בשוק יורד מתחת למחיר שנקבע, בעל האופציה מחליט לא לממש אותה ולרכוש את הדלק בשוק במחיר הזול יותר. כמובן שהאופציה עולה כסף - כמו כל תעודת ביטוח. בצד השני של המשוואה נמצא מוכר האופציה אשר מבטח את עצמו באופציה נגדית כנגד הפסדים. התוצאה: שני הצדדים הקטינו את הסיכון הגלום בעסקיהם.

 התפתחות המסחר בנגזרים

הגנה על מחיר האורז ביפן החלה כבר במאה ה- 18. מהגנה על סחורות התפתח המסחר בנגזרים להגנה על ערך מניה או מדד מסוים אליו אנו מצמידים את השקעותינו וכן על מוצרים שאינם סחורות כמו מדד האבטלה, מזג אויר וכיו"ב. כיום השימוש בנגזרים הינו רחב ביותר וקיימים נגזרים על מטבעות זרים, שערי ריבית, מניות ומדדים של הבורסות השונות.

 שימוש ספקולטיבי בנגזרים

משקיעים משתמשים בנגזרים כיום גם לצורך הימור על מגמות בשווקי ההון ויצירת רווח הגבוה משמעותית ממחיר נכס הבסיס, אם זוהתה נכון המגמה. כתוצאה מהשימוש המסיבי של הספקולנטים שוק הנגזרים המסורתי נהנה מנזילות רבה התורמת לביטחון המשקיעים.

נגזרים בישראל

המסחר בנגזרים בישראל נמוך משמעותית בהשוואה לבורסות המובילות בעולם. הנגזרים המוכרים הם אופציות על מדד מניות ת"א 25, מדד הבנקים ומספר מניות מובילות.

חוזים עתידיים

חוזה בין 2 צדדים למכירת ורכישת נכס (סחורה מדד או מניה) במחיר ובמועד קבוע בעתיד. החוזים העתידיים קיימים על מוצרי סחורות כגון: אורז, קפה, סוכר, תירס, זהב, נפט ומתכות שונות, וכן על מוצרים השקעה כגון: מדדים אינדקסיים של בורסות בעולם, מניות, שערי ריבית, מט"ח ומוצרים פיננסים אחרים. להבדיל מאופציה, בחוזה עתידי הצדדים מחויבים לממשו ולשם כך מפקידים בטחונות מתאימים בידי הגוף המנהל את המסחר.

 התהליך

הקונה מתחייב לקנות את המוצר בעתיד, בתאריך מסוים ובמחיר מוסכם מראש. הקונה מאמין כי באותו תאריך המחיר האמיתי בשוק יהיה גבוה מהמחיר עליו הוא התחייב וכך יהנה מההפרש בין מחיר הרכישה ומחיר השוק העתידי. לעומת הקונה, מאמין המוכר כי בעתיד מחיר השוק העתידי יהיה נמוך יותר ובכך יהנה מההפרש בין מחיר השוק הנמוך למחיר החוזה הגבוה.

הנדסה פיננסית

תחום מדעי מחקרי המיישם מודלים פיננסים מתוחכמים על המסחר בשווקי ההון השונים בעולם. המודלים הפיננסים מבוססים על ידע מתחומי מדע שונים ובעזרת אנשי מדעי המחשב נבנים מודלים ומוצרים פיננסים אשר יאפשרו קבלת החלטות השקעה תוך ניהול סיכונים מתוכם. ניהול הסיכונים שואף למזער את הסיכון ומתבצע תוך ביצוע קומבינציות של נגזרות בשווקים השונים. נגזרות כגון: ריביות, חוזים עתידיים, סחורות, מניות ומדדים.

הגורמים המשתמשים בהנדסה פיננסית לניהול סיכוני השקותיהם הם מוסדות פיננסים, חברות גלובליות, בנקים וחברות השקעה.

מוצרים מובנים (Structured Note)

מוצר מובנה משמש כתוכנית השקעה. מדובר במעין יצור כלאיים פיננסי המורכב מ-2 גורמים מרכזיים. האחד, מוצר בסיס כגון מניה, אג"ח, מדד או נגזרת. השני, אופציה או חוזה עתידי (החלק המיועד לתת תשואות).

הרעיון בבניית מוצר מובנה הינו יצירת מצב בו ניתן רק להרוויח מהתממשות התנאי אך לא להפסיד מאי התממשותו. כך למשל, אם התנאי העתידי אינו מתממש נקבל את הערך הנומינלי הצמוד למוצר הבסיס.

בדרך כלל בנקים ומוסדות פיננסים עתירי ידע והון הם הגופים שמנפיקים מוצרים מובנים. קיימות כמעט אין סוף אפשרויות לבניית מוצרים מובנים והיתרון של הכנסת עמלות גבוהות משחק לטובת הצד המתכנן הבונה והמנפיק של המוצר. לרוב העמלות המגולמות במוצר הינן גבוהות למדי ולא קיימת שקיפות ביחס אליהן. כתוצאה מכך נדרשת מומחיות ובדיקה מעמיקה בכדי לזהות את כלל העמלות הגלומות במוצר.

נגדיר שני מושגים חשובים להבנת מוצרים מובנים:

1. מוצר בסיס: מטרתו לתת למשקיע הצמדה של השקעתו למדד או לשיעור ריבית או למניה ובכך להבטיח את קרן ההשקעה בהתאם
   למדד הייחוס ביום הפדיון.

2. מוצר אופציה: נותן את הסיכוי לרווח בהנחה שיתקיימו תנאי שוק מסוימים והמדד (המניה) הנבחר ישתנה יעלה, ירד או יגיע לשיא תוך
    זמן מוקצב מראש והאופציה תתקיים. מחזיק המוצר המובנה יהנה מתשואה גבוהה משמעותית יחסית לפיקדון בנקאי או לתעודת סל 
   המשקפת את מוצר הבסיס.

יתרונותיהם של מוצרים מובנים

א. בפיקדון המובנה מבטיח המשקיע לעצמו לקבל את הערך הנומנלי (או הצמדה למדד יחוס מסוים שנקבע) גם אם תנאי השוק היו לרעתו.

ב. בהתקיים תנאי האופציה במוצר המובנה, המשקיע יהנה מרווחים עודפים על אלטרנטיבות השקעה אחרות.

חסרונותיהם של מוצרים מובנים

ברוב המקרים האופציה לרווח נוסף אינה מתקיימת לכן המשקיע מפסיד את הריבית או התשואה האלטרנטיבית על השקעתו.

 השורה התחתונה 

אני מאמין בניהול איכותי סולידי וקלאסי של הכסף המיועד לשמור על ערכו לטווח ארוך ולהרוויח רווח סביר ברמת סיכון נמוכה. קיימות חברות פיננסיות בשוק ההון אשר פילוסופיית ההשקעה שלהם שונה בתכלית ואני מקבל זאת ומאמין כי כל בני האדם שווים ושונים כאחד.

פילוסופיית הרווחים המהירים המשתקפת במוצרי ההשקעה אותם תיארתי במאמר זה עונה היטב על יצר החמדנות של האדם. זאת מכיוון שאנו תמיד רוצים יותר ולעיתים המשמעת העצמית "נרדמת בשמירה". החמדנות מעוותת את ראיית הסיכון שלנו ובכך קיימת סכנה גדולה להון המשפחתי שלנו.

מותר ומומלץ להשתמש במוצרים שתוארו במאמר זה בהתאמה לפרופיל ההשקעה הנכון לצרכי המשקיע ולאופיו. כמו שמלח הוא תבלין המשפר את טעם המזון אך כמות רבה מידי תהפוך את המזון לבלתי אכיל, כך גם המלצתי: שמרו על פרופורציות נכונות בהשקעות במוצרי נגזרות, מוצרים מובנים, מוצרי הנדסה פיננסית וחוזים עתידיים.

איזון היא מילת המפתח!

 

רק אם מענין אותך לתכנן נכון את השקעותיך, לחץ על הקישור ותקבל בחינם את הדו"ח המיוחד לבעלי הון, החושף את הדרכים להצליח בהשקעות בשוק ההון. לקבלת הדו"ח המיוחד – חינם – לחץ על הקישור:http://gemel.amir-drori.com/?page_id=129




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב