דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איזה תיק השקעות הכי מתאים לך? 

מאת    [ 10/10/2011 ]

מילים במאמר: 852   [ נצפה 2329 פעמים ]


תיק השקעות אינו מוצר מדף אחיד. לאנשים שונים צרכים שונים ואופי שונה, ובהתאם אליהם יש לבחור את תיק ההשקעות המתאים. בנוסף, הרשות לני"ע מחייבת להתאים כל השקעה לצרכים לאופי המשקיע ולהעדפותיו ביחס לסיכון. לכן, לבחירת סוג התיק חשובה ראשונה במעלה. מכיוון שקיימים מספר סוגי תיקים, מובאת בפניך סקירה של סוגי התיקים המנוהלים העיקריים.


תיק קרנות נאמנות ו/או תעודות/קרנות סל

תיק ני"ע זה מורכב מני"ע שהם קרנות נאמנות ותעודות סל. תיק זה לא יכלול מניות או אג"חים באחזקה ישירה. בתי ההשקעות מנהלים קרנות נאמנות וחלקם אף מנהלים תעודות סל.
מנהל ההשקעות משתמש בקרנות ובתעודות של בית ההשקעות ומרכיב את תיק ההשקעות בהתאם למדיניות שנקבעה עם הלקוח.
היתרון: פיזור רחב של ניירות ערך בדרך כלל בתיקים קטנים עד 350,000 ש"ח. פיזור זה אינו אפשרי בד"כ בתיק מסדר גודל זה. הפיזור מקנה אלמנט של הקטנת הסיכון הכולל מהתיק.
החיסרון: לתיק זה לא יוכנסו ניירות ערך בודדים אשר אותרו והומלצו ע"י ועדת ההשקעות כבעלי פוטנציאל תשואה.  

תיק אג"ח לפדיון

תיק סולידי ושמרני במיוחד, מתאים למשקיע המעוניין לשמור על ערכו של התיק כאשר טווח ההשקעה מוגדר מראש. המנהל בתיק זה יאתר אגרות חוב המתאימות לקריטריונים שנקבעו עם הלקוח (מועד הפדיון, רמת הדרוג של האג"ח, המח"מ והתשואות) וירכיב באמצעותן את תיק ההשקעות.
היתרון: ניתן לדעת בוודאות גבוהה יחסית את התשואה הצפויה מהתיק
החיסרון: לתנודות בשוק אין השפעה על התשואה ובמצב בו השווקים עולים הלקוח לא ייהנה מהעלייה.


תיק מנייתי

לקוח, המעוניין במדיניות של תשואה מקסימאלית מהשקעותיו תוך מודעות לסיכון ההשקעתי הכרוך במדיניות זו, יפנה למנהל אשר יבנה עבורו תיק המורכב ממניות, אופציות ומוצרים פיננסים מסוכנים אחרים בעלי פוטנציאל של הכפלת ערך.
היתרון: תיק זה בעל יכולת תשואה גבוהה מאד.
החיסרון: המשקיע חייב להיות מודע לתנודתיות הגבוהה ולאפשרות שהשקעותיו ירדו בערכן באופן משמעותי.   

תיק אג"ח לפדיון מתכלה

תיק מנוהל המתאים למשפחה המעוניינת לרכוש בית בטווח השקעה של עד שנתיים.
בשנה הראשונה התיק ינוהל באמצעות אגרות חוב קונצרניות צמודות.
בין השנה הראשונה לשנייה, כל אג"ח שתגיע לפדיון תימכר. במזומן שיתקבל לא ירכשו ניירות ערך נוספים אלא הכסף יושקע בקרן ייעודית שקלית. המשמעות היא שמסוף השנה הראשונה התיק יתחיל להפוך בהדרגה לתיק מזומן.

תיק השקעות לצרכים מיוחדים

מצבים מיוחדים נובעים מיעדים הידועים לנו מראש בהם נצטרך להשתמש בכסף או בהם נוכל להפקיד סכומים נוספים לתיק.
לדוגמא: מכרנו דירה, קיבלנו 2 מיליון ש"ח, הכסף שהתקבל מיועד לממן רכישה עתידית של דירה חדשה בסך 1 מיליון ש"ח. ו- 1 מיליון ש"ח הנותרים ליצירת קרן שתתרום להכנסה שוטפת חודשית.
בעת רכישת הדירה החדשה התחייבנו לתאריכי תשלום עתידיים לקבלן (נניח לפי קצב התקדמות הבניה). כך שמנהל התיק ידע את טווחי ההשקעה של הסכומים השונים ויכול לתכנן את ההשקעה בהתאם.  

תיק משולב

מנהל התיק בונה את תיק ההשקעות בעזרת קרנות נאמנות ו/או תעודות סל ו/או ניירות ערך פרטניים, בד"כ בתיקים שערכם מעל 500,000 ש"ח.
בתיק זה ניתן להגיע לאיזון נכון בין פיזור רחב וניירות ערך בעלי פוטנציאל תשואה. גם בתיק זה, כמו בכל התיקים האחרים, חייב מנהל התיק לשמור על מדיניות ההשקעה שנקבעה בהתאם לצרכיו ואופיו של הלקוח. צורת ניהול זו היא המקובלת ביותר כיום.

תיק המיועד להכנסה שוטפת

משפחות רבות צברו הון במשך השנים אשר מיועד לשמש כבסיס לקבלת קצבה שוטפת בעת היציאה לגמלאות. בעת קביעת מדיניות ההשקעה בתיק יש להתחשב בצורך לקבלת הכנסה שוטפת חודשית למימון כלכלת המשפחה. לתיק מסוג זה ברוב במקרים מתאימה מדיניות סולידית הכוללת עד כ-20% מניות. על פי נתונים של רווחים רב שנתיים ניתן למשוך מהתיק כ-3% מערכו מידי שנה.

 
כיצד לחשב את סכום המשיכה החודשית?


קיימות 2 אפשרויות עיקריות:

1. משיכה מהרווחים הצפויים מהתיק ושמירה על שלמות קרן ההשקעה.
2. משיכת סכום על חשבון הרווחים וחלק נוסף על חשבון קרן ההשקעה.

ניתן להעריך את אחוז הרווח השנתי הממוצע מהתיק ע"פ התשואה שהשיגו התיקים בעבר, כלומר תשואה מצטברת של ה- 5-10 שנים האחרונות. הערכה זו אינה מדויקת אך היא מהווה בסיס כלשהו לחישוב (כמובן שביצועי העבר אינם מעידים על ביצועי העתיד).
לדוגמא: נניח רווח שנתי נומינלי של 5% מתיק בערך של 1 מליון ש"ח, 5% הם 50,000 ש"ח רווח שנתי. סכום המשיכה החודשית הנגזר מסכום זה הוא כ- 4000 שח לחודש.
באופן מעשי: אנו צריכים לתת שתי הוראות: האחת - למנהל התיק שיכין את סכום המשיכה במזומן (נניח ב-1 לכל חודש) מתוך התיק המנוהל. הוראה שנייה - לפקיד הבנק, באמצעות הוראת קבע, להעביר את הסכום מהחשבון המנוהל לחשבון העו"ש הפרטי. את תאריך ההעברה נקבע ע"פ התנהלות ההוצאות שלנו. לדוגמא, ל-2 בחודש, שכן זהו היום בו אנו משלמים את חשבונות כרטיסי האשראי. 

מהו סכום המשיכה בשנות שפל בבורסה?

תיק ההשקעות הינו תנודתי, ערכו עולה ויורד ע"פ פרמטרים רבים. אך מכיוון התנהלותנו תלויה בהכנסותינו השוטפת רצוי לא לשנות את סכום המשיכה החודשי בהתאם לביצועי התיק. יתכן מצב של שנות שפע שערך התיק יעלה יותר מסכום המשיכה השנתית שלנו. באותן שנות שפע לא נתפתה "למשוך יותר" אך יתכן מצב של שנות שפל ובאותן שנים לא נילחץ ולא נקטין ונצמצם את המשיכה. הממוצע הרב שנתי שנקבע הוא פרמטר הטוב ביותר להיאחז בו כאשר מגיעות שנות השפל.


קיימות, אם כן, אפשרויות רבות לבניית תיק השקעות. במקרים רבים התיק שמורכב כולל מספר שילובים של התיקים שהוצגו, ולא פעם מספר בתי השקעות שונים מנהלים חלקים מתוך תיק ההשקעות הכולל.

התכנון הפיננסי הכולל הוא הדרך הנכונה לבנות את חומת המגן סביב השקעותיך בעזרת בחירה מתאימה של המוצרים הפיננסים, המנהלים ובתי ההשקעות, לצרכיך ולאופייך כלפי הסיכון.

אמיר דרורי, אסטרטג פיננסי בכיר, פיוניר תכנון פיננסי. אני מזמין אותך לקבל בחינם את מדריך האג"ח השלם שהכנתי עבור לקוחותיי.בעזרת המדריך תוכל להבין בפשטות את הנושא המורכב ביותר בשוק ההון:השקעה באגרות חוב. לחץ כאן וקבל גישה מיידית ובחינם לחוברת מקיפה, המגלה את סודות השימוש באג"ח




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב