דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך מתמודדים עם צער, יגון, עצב או אובדן? 

מאת    [ 10/10/2011 ]

מילים במאמר: 1652   [ נצפה 8288 פעמים ]

 

אובדן של מישהו או משהו שאתה אוהב יכול להיות חוויה כואבת  מאוד ואפילו טראומה מאוד קשה.

לאחר אובדן כה משמעותי, אתה עלול לחוות ולהרגיש כל מיני רגשות קשים ומפתיעים, כגון:אשמה הלם, וכעס.

לפעמים זה מרגיש כאילו העצב לא ירפה לעולם. בעוד שרגשות אלה יכולים להיות מפחידים, קשים ועצומים, אלו הן תגובות נורמליות לאובדן.

חלק בלתי נפרד מתהליך האבל והריפוי הטמון בחובו הוא קבלה והכלה של רגשות אלה ולאפשר לעצמך להרגיש את מה שאתה מרגיש. חלק זה הכרחי עבור ריפוי והמשך החיים. אין דרך שהיא נכונה או לא נכונה להתאבל ? אבל יש דרכים בריאות להתמודד עם הכאב. אתה יכול לעבור את זה!

 צער שנחווה ושבא לידי ביטוי הוא בעל פוטנציאל לריפוי שבסופו של דבר יכול להעשיר ולחזק את החיים.

מהו צער?

צער הוא תגובה טבעית לאובדן. זהו סבל נפשי שאותו מרגישים כאשר משהו או מישהו שאתה אוהב נלקח ממך. ניתן לשייך צער למותו של אדם אהוב ? סוג זה של אובדן עשוי לגרום לצער וליגון העמוקים ביותר.

אבל כל הפסד או אובדן יכול לגרום צער, למשל:

התפרקות מערכת יחסים.

אובדן בריאות / מחלה.

אובדן היציבות הפיננסית.

הפלה.

איבוד עבודה.

מוות של חיית מחמד.

אובדן חלום יקר.

הפסד של ידידות או חברות.

אובדן ביטחון לאחר טראומה.

מחלה קשה של אדם אהוב.

ככל שהאובדן יותר משמעותי, כך הצער עז יותר. יחד עם זאת, גם הפסד או אובדן עדין יותר יכול להוביל לצער. לדוגמה, ניתן לחוות צער לאחר התרחקות מהבית, לאחר שינוי מקום עבודה, מכירת הבית שלך, או פרישה מקריירה שאתה אוהב.

שלבים לחווית הצער

 בשנת 1969 הציגה הפסיכיאטרית אליזבת קובלר רוס את מה שנודע בשם ?חמישה שלבים לצער.? אלה שלבים של צער אשר היו מבוססים על לימודיה מצפייה ברגשות של חולים במחלה סופנית, יחד עם זאת אנשים רבים הכלילו שלבים רגשיים אלו עם סוגים אחרים של שינויי חיים שלילים, אובדן או הפסדים, כגון מותו של אדם אהוב, פרידה או משברים.

חמישה שלבים רגשיים לצער:

 הכחשה: ?לא יכול להיות שזה קורה לי?.

 כעס: ?למה זה קורה? מי אשם? ?

 מיקוח: ?תגרום שזה לא יקרה, ובתמורה אני ____.?

 דיכאון: ?אני עצוב מכדי לעשות משהו.?

 קבלה: ?אני שלם ומקבל את מה שקרה.?

אם אתה חווה רגשות אלו בעקבות אובדן, תגובתך היא טבעית ותוכל להחלים עם הזמן. יחד עם זאת, לא כל מי שמתאבל עובר את כל השלבים האלה ? וזה בסדר גמור. בניגוד לאמונה השולטת, אתה לא צריך לעבור כל שלב על מנת להחלים. למעשה, אנשים מסויימים יכולים ?לפתור? את יגונם מבלי לעבור דרך כל השלבים האלה. במידה ואתה עובר את שלבי האבל, כנראה לא תחווה את שלל השלבים באופן מסודר ורציף, אז אין לך מה לדאוג לגבי מה שאתה ?צריך? להרגיש או לחוש ובאיזה שלב אתה אמור להיות.  קובלר רוס עצמה מעולם לא הכניסה שלבים אלה לתוך מסגרת נוקשה, אשר חלה על כל מי שחווה אובדן ומתאבל על צערו. בספרה האחרון לפני מותה בשנת 2004, אמרה על חמשת שלבי האבל, ?השלבים מעולם לא היו אמורים לעזור לקפל רגשות ?מבולגנים? אלה לתוך חבילות מסודרות. אלו הם התגובות לאובדן שאנשים רבים חווים, יחד עם זאת אין תגובה טיפוסית לאובדן, שכן אין אובדן טיפוסי. האבל והצער שלנו אינדבידואליים כמו חיינו?.

תסמיניו הנפוצים של הצער

התסמינים מראים שאובדן משפיע על אנשים בדרכים שונות, אנשים רבים חווים את התסמינים הבאים כשהם אבלים. רק זיכרו כי כמעט כל  דבר שאתם חווים בשלבים המוקדמים של אובדן וצער הם נורמליים ? כולל הרגשה כאילו אתה משתגע, הרגשה כאילו אתה בחלום רע, או רצון לחקור את האמונות הדתיות שלך.

הלם וחוסר אמון ? מיד אחרי אובדן, זה יכול להיות קשה לקבל את מה שקרה. אתם עשויים לחוש תחושה שקשה להאמין כי המקרה באמת קרה, או אפילו להכחיש את האמת. אם מישהו שאתה אוהב מת, אתה יכול להמשיך לצפות לו שיופיע, למרות  שאתה יודע שהוא נפטר.

עצב ? עצב עמוק הוא כנראה הסימפטום האוניברסלי של צער. ייתכן שיש לך תחושות של ריקנות, כמיהה, ייאוש, או בדידות עמוקה.

בכי - אתה יכול לבכות הרבה או להרגיש לא יציב מבחינה רגשית.

אשמה ? אתה יכול להתחרט או להרגיש אשמה על דברים שעשית או שלא עשית או אמרת. אתה יכול גם להרגיש אשמה על רגשות מסוימים (למשל, תחושת הקלה כאשר אדם נפטר לאחר מחלה ארוכה וקשה). לאחר מותו, תיתכן תחושת אשמה על כך שלא עשית משהו כדי למנוע את המוות, גם אם לא היה עוד מה לעשות.

כעס ? גם אם האובדן היה לא באשמת אף אחד, אתה יכול להרגיש בכעס. אם איבדת אדם אהוב, אתה יכול לכעוס על עצמך,  על הרופאים, אלוהים,  או אפילו האדם שמת על נטישתו המוקדמת. אתה עלול להרגיש צורך להאשים מישהו על העוול שנעשה לך.

פחד - אובדן משמעותי יכול לעורר שורה של דאגות ופחדים. אתם עשויים להרגיש חרדה, חוסר אונים, או חוסר ביטחון. ייתכן שאפילו התקפי חרדה. מותו של אדם אהוב יכול לעורר פחדים לגבי המוות שלך ובכלל, של חיים ללא אותו אדם, או לגבי האחריות שאיתה אתה אמור להתמודד לבד.

תסמינים גופניים ? לעתים קרובות אנו חושבים שצער הוא תהליך נפשי חמור, אבל צער כרוך בדרך כלל עם בעיות גופניות, כולל בחילות, עייפות מערכת חיסונית נמוכה, כאבים, אובדן או עלייה במשקל, נדודי שינה.

דרכים להתמודדות עם אובדן וצער

הגורם החשוב ביותר בריפוי מאובדן היא שיש תמיכה של אנשים אחרים. גם אם אינך חש בנוח לדבר על הרגשות שלך בנסיבות רגילות, חשוב להביע אותם כאשר אתה אבל. שיתוף האובדן שלך הופך את נטל הצער קל יותר לנשיאה. מאיפה שהתמיכה תגיע, קבל אותה ואל תתאבל לבד. תמיכה וקשר עם אנשים יעזור לך להחלים.

1. קבל תמיכה

מציאת תמיכה לאחר אובדן - פנה אל חברים ובני משפחה ? עכשיו זה הזמן להישען על אנשים שאכפת להם ממך, גם אם אתה רוצה להיות חזק ועצמאי. שמור את יקירייך קרוב אלייך, ואל תמנע או תתרחק מהם, קבל את הסיוע שהם מציעים לך. לעתים קרובות, אנשים רוצים לעזור אבל לא יודעים כיצד, אז תגיד להם מה אתה צריך ? בין אם זו כתף לבכות עליה או סיוע בסידורי הלוויה.
שאב נחמה מן האמונה שלך ? אם אתה עוקב אחר מסורת דתית, פעילות רוחנית משמעותית מאוד עבורך, אמץ את טקסי האבלות כגון: תפילה, מדיטציה או ביקור במוסד רוחני כמו בית כנסת ? אלה דברים היכולים להציע לך נחמה.

הצטרפות לקבוצת תמיכה ? צער יכול לגרום להרגשת בדידות עמוקה מאוד, גם אם יש סביבך חברים ואנשים. שיתוף הצער שלך עם אחרים שחוו אובדן דומה יכול לעזור. כדאי למצוא קבוצת תמיכה באובדן או שכול באזור שלך.

שיחה עם מטפל - אם הצער שלך מרגיש כבד מנשוא, מטפל מנוסה יכול לעזור לך להתגבר על רגשות עזים להתעלות על מכשולים בתוך תהליך האבל שלך, שקול טיפול בפסיכותרפיה הוליסטית.

2. שמור על עצמך

כשאתה מתאבל, חשוב יותר מתמיד לדאוג לעצמך. לחץ כתוצאה מאובדן גדול עלול לרוקן במהירות את האנרגיה ואת העתודות הרגשיות שלך. מבט אחר הצרכים הפיזיים והרגשיים שלך יעזרו לך לעבור תקופה קשה זו.

התמודד עם רגשותייך, אתה יכול לנסות לדכא את הצער שלך, אבל אתה לא יכול למנוע אותו לנצח. כדי להירפא צריך להכיר את הכאב. ניסיון למנוע את תחושת העצבות והאובדן רק מאריכה את תהליך האבל. צער לא פתור עלול להוביל לסיבוכים כגון דיכאון, שימוש בסמים, חרדה, בעיות בריאות.

הבע את רגשותיך באופן מוחשי או יצירתי. כתוב על האובדן שלך ביומן. כתוב מכתב לאדם האהוב שאיבדת, אמור את הדברים שלא אמרת, צור אלבום תמונות, או היה מעורב במשהו שהיה חשוב לו או לה.  טיפול באומנויות יכול גם לעזור ולשחרר רגשות מדוכאים.

השגח אחר בריאותך הפיזית. המוח, הרגש  והגוף מחוברים. כאשר אתה מרגיש טוב פיזית, תוכל גם להרגיש טוב יותר מבחינה רגשית. הילחם במתח ובעייפות ע"י שינה מספקת, אכילה נכונה ופעילות גופנית. אל תשתמש באלכוהול או בסמים כדי להקהות את כאב צערך או כדי להרים את מצב רוחך באופן מלאכותי.

אל תתן לאף אחד להגיד לך איך להרגיש, ואל תגיד לעצמך איך אתה אמור להרגיש. הצער שלך הוא שלך, ואף אחד לא יכול להגיד לך מתי הזמן ?להתקדם הלאה? או ?להתגבר על כך.? תן לעצמך להרגיש מה שאתה מרגיש בלי בושה או שיפוט. זה בסדר לכעוס, לצעוק אל השמיים, לבכות או לא לבכות. זה גם בסדר לצחוק, למצוא רגעים של שמחה, לוותר כאשר אתה מוכן.

תכנן קדימה אם ישנם מקרים המעוררים את צערך. ימי שנה, חגים ואבני דרך היכולים לעורר מחדש זיכרונות ורגשות. היו מוכנים למהלומות רגשיות, ודע שזה נורמלי לחלוטין. אם אתה משתתף באירוע, חג וכו? עם קרובי משפחה אחרים, דבר איתם מראש על הציפיות שלהם והסכימו על דרך לכבד את האדם שאבדת.

כאשר היגון אינו נעלם - זה נורמלי להרגיש עצוב, חסר תחושה, או כועס בעקבות אובדן. אבל ככל שחולף הזמן, הרגשות האלה צריך להיות פחות אינטנסיביים כשאתה מקבל את האובדן ומתחיל לנוע קדימה. אם אינך מרגיש טוב יותר לאורך הזמן, או שהצער שלך מחמיר, זה עשוי להיות סימן לכך שהצער שלך התפתח לבעיה חמורה יותר, כגון צער מסובך או דיכאון.
צער מסובך

העצבות לאחר אובדן אדם יקר שאתה אוהב לעולם לא נעלמת לגמרי, אבל זה לא צריך להישאר במרכז הבמה. אם כאב האובדן הוא קבוע כל כך ומונע ממך לחדש את החיים שלך, אתה עלול לסבול ממצב המכונה צער מסובך. צער מסובך משמעותו להיות תקוע במצב אינטנסיבי של אבלות. ייתכן שתתקשה לקבל את האובדן זמן ארוך לאחר שזה קרה או להיות עסוק כל כך עם האדם שמת עד כדי שיבוש שגרת היומיום שלך ועירעור מערכות יחסים אחרות שלך.

תסמינים של צער מסובך כוללים:

געגועים געגועים עזים לנפטר.

הכחשה של המוות או תחושה של חוסר אמונה.

מחשבות פולשניות או תמונות של יקירכם.

דמיון שיקירכם חי.

הימנעות מדברים שעלולים להזכיר לך את יקירכם.

כעס ומרירות חזקים על אובדנך.

חיפוש האדם במקומות מוכרים.

תחושה שהחיים ריקים או חסר משמעות.

ההבדל בין צער ודיכאון - ההבחנה בין צער לדיכאון לא תמיד קלה, שכן הם חולקים תסמינים רבים. עם זאת, יש דרכים לדעת את ההבדל. זכרו, צער יכול להיות רכבת הרים. צער כולל מגוון רחב של רגשות, תערובת של ימים טובים ורעים. גם כאשר אתה בעיצומו של תהליך האבל, יהיה לך רגעים של אושר או הנאה. בדיכאון, לעומת זאת, רגשות של ריקנות וייאוש הם קבועים.

עוד תסמינים המצביעים על דיכאון:

תחושה עזה ומתפשטת של אשמה.

תחושות של חוסר תקווה או חוסר ערך עצמי.

דיבור ותנועות הגוף איטיות.

מחשבות על התאבדות או התעסקות במוות

חוסר יכולת לתפקד, לעבוד בבית.

לראות או לשמוע דברים שאינם שם.

לסיכום, לעיתים קשה להתמודד לבד ואף בחברת קרובים עם הצער ואולי כדאי לשקול התערבות טיפולית, למשל באמצעות טיפולי פסיכותרפיה הוליסטית או טיפול באומניות. ?ובחרת בחיים? בחר לחיות, בחירה=אחריות, היה מודע לעובדה שאתה בוחר כשאתה בחיים, ואתה יכול לבחור כיצד יראה יומך ושגרת חייך ואיך ניתן לחיות בצל האובדן יחד עם הכאב והקושי.

 

אי אפשר לעבור את החיים בלי להיתקל בחוסר הביטחון שלנו, בדימוי העצמי שלנו, בבעיות שלנו ?  לכולנו  בעיות וקשיים ? אחרת איך נתפתח. אני אעזור לך למצוא את התשובות. אתה הוא המחליט אילו עמדות שימושיות לך וממה ניתן להיפתר. זוהי הבחירה שלך. פנו אליי להתייעצות בחינם ויחד נתחיל את המסע. 054-5448556מור טיפולים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב