דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רשלנות רפואית | פגיעה בעקרון ההסכמה מדעת 

מאת    [ 05/10/2011 ]

מילים במאמר: 528   [ נצפה 1507 פעמים ]

רועי (שם בדוי) סבל מכאבים עזים. הבדיקות העלו כי יש לו פיסורה בפי הטבעת, ועל כן הוא הופנה לבצע ניתוח כירורגי. כשהתעורר מהניתוח, גילה רועי לתדהמתו כי במהלך הניתוח, הבחין הרופא שהוא סובל מטחורים, והחליט על דעת עצמו לבצע ניתוח נוסף ולהסירם. כתוצאה מהניתוחים, איבד רועי את יכולתו לשלוט בצרכיו, והוא תובע את הרופא בנזיקין בגין רשלנות רפואית שכן לטענתו הדבר גורם לו סבל רב ומשפיע עליו באופן פיזי, חברתי ופסיכולוגי.

לפני ביצוע של כל הליך רפואי, על הרופא לקבל את הסכמתו של המטופל, והסכמה זו להיות "הסכמה מדעת", כלומר, המטופל צריך לקבל מידע מתאים על מצבו, על אופי הטיפול, על הסיכויים והסיכונים הטמונים בו, וכן על אפשרויות טיפוליות סבירות נוספות. טיפול רפואי ללא הסכמה מדעת יכול וייחשב ככזה העולה כדי רשלנות רפואית מצד הרופא.

אך חשוב לדעת שלא כל הטיפולים שווים לעניין זה. ככל שמדובר בטיפול דחוף יותר, למשל, מצב בו עיכוב במתן הטיפול יכול לסכן חיים – כך קטנה חובת הגילוי של הרופא כמו גם הדרישה להסכמתו מדעת של המטופל. ולהפך, ככל שהטיפול פחות דחוף, והוא אינו נוגע בשאלה של חיים ומוות אלא בשאלות של שיפור איכות החיים – כך גוברת חובת הגילוי של הרופא למטופל והדרישה להסכמה מדעת מתחזקת.

מכיוון שטחורים נכנסים תחת הקטגוריה של שיפור איכות החיים, חובת הגילוי של הרופא והדרישה להסכמתו מדעת של רועי היו גבוהות. למעשה, עמדו בפני הרופא שתי אפשרויות: הראשונה היא ליידע את רועי מראש על האפשרות של ניתוח טחורים, שכן לעיתים קרובות יש קשר בין ניתוח הפיסורה לבין ניתוח הטחורים. האפשרות השנייה הייתה להמשיך את הניתוח המקורי, ורק לאחר סיומו ובמצב של עירנות מלאה מצד רועי, לשאול אותו האם הוא מעוניין בביצוע הניתוח הנוסף, תוך מתן הסבר על הניתוח והסיכונים הכרוכים בו. מכיוון שהרופא לא פעל באף אחת מן הדרכים שלעיל, נמצא שהוא התרשל כלפי רועי.    

מכיוון שהניתוחים גרמו לרועי לנזק, נותר לבחון את שאלת הקשר הסיבתי, כלומר - מהי ההסתברות שרועי לא היה מסכים לביצוע הניתוח אילו ידע על הסיכונים הכרוכים בו. אם יימצא שרוב הסיכויים שרועי היה מסכים לביצוע הניתוח, אזי לא נתקיים קשר סיבתי בין התרשלותו של הרופא לבין הנזק שנגרם, שכן אף אם הרופא היה פועל כפי שהיה צריך, עדיין רועי היה מסכים לבצע את הניתוח והנזק היה נגרם. לעומת זאת, אם נמצא שמרבית הסיכויים שרועי היה מסרב לעבור את הניתוח, אזי מתקיים הקשר הסיבתי בין התרשלותו של הרופא לבין הנזק שנגרם, ורועי יזכה בתביעת הנזיקין.

בית המשפט הכריע כי ישנה הסתברות משמעותית שרועי לא היה מסכים לעבור את הניתוח באותו הזמן, ועל כן מתקיים הקשר הסיבתי בין רשלנותו הרפואית של הרופא לבין הנזק שנגרם לו, והוא זכאי לקבל פיצויים.

חשוב לציין - רועי אמנם הוחתם טרם הניתוח על טופס שבו הוא מסכים לכך שיבוצעו בו ניתוחים נוספים במידת הצורך, אך מכיוון שלא הובהר לו מראש באילו ניתוחים מדובר ומה הסיכונים שבהם, אין משמעות לחתימתו על הטופס, במקרים בהם הניתוח הנוסף נכנס תחת הקטגוריה של שיפור איכות החיים.

אם גם אתם או חבריכם סבלתם מטיפול רפואי ללא הסכמה, ואפילו אם לא נגרם לכם נזק עקב כך, אנו ממליצים לכם להיוועץ עם עורך דין המומחה בטיפול בעניינים של רשלנות רפואית.

 

הסקירה לעיל אינה מהוות התחליף לעיון בפסק הדין המלא - תא (י-ם) 5412/03 ו/או לייעוץ משפטי אצל עורך דין רשלנות רפואית הבקיא בתחום.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב