תירגול נשימה ביוגה - ''פראניאמה'' למה אנחנו צריכים את זה?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

תירגול נשימה ביוגה - ''פראניאמה'' למה אנחנו צריכים את זה? 

מאת    [ 26/09/2011 ]
מילים במאמר: 415   [ נצפה 3721 פעמים ]

 
 

האם שמת לב שכשנבהלים, נעצרת לרגע הנשימה? וכשמאמצים מאוד את המחשבה, גם?

בשעת חרדה, הנשימות קטנות ומהירות, וכשעצובים הולכים שפופים והנשימה רדודה.

מה זה אומר? כנראה שהנשימה היא לא רק תהליך של הבאת החמצן אל התאים.

אכן, היא לא רק זה. היא כלי עבודה והיא גם גשר אל הנפש והתת מודע.

אבל בכל זאת, נתחיל מהתפקיד הפיסי והידוע: בעזרת החמצן, אנחנו מייצרים אנרגיה בגוף. נכון, אנחנו ממילא נושמים כל הזמן, אך הנשימה היומיומית שלנו היא רדודה ולא מנצלת את קיבולת הריאות. באמצעות הנשימה היוגית, יש העמקה והתעוררות גם של חלקי הריאות התחתונים ואז, כמויות החמצן שנכנסות לגוף בשעת התירגול הן גבוהות במיוחד ולכן, זהו הזמן של איוורור הריאות, ו"הזרקת" אנרגיה לתאי הגוף כולם, ביעילות.  

שרירי הנשימה, כמו כל שריר אחר בגוף, צריכים את ההתעמלות שלהם, את החיזוק והריכוך. אם זה הסרעפת, השרירים הבינצלעיים ועוד שרירים תומכים נוספים, בחזה ובגב. שרירי הנשימה מחוברים כולם לעמוד השידרה, כך שדרך תירגול נשימה עדין אך מתמשך אנו מניעים, מגמישים ומחזקים את הגב.  

הנשימה גם משמשת אותנו ככלי עבודה בתירגול היוגה, למשל כשאנו משתמשים בה להעצמת תרגילים ותנוחות, כגון שילוב שאיפה עם הרמות ידיים ופתיחת החזה ושילוב נשיפה עם הטייות לפנים, כמו כן שילוב של נשיפה עם ריכוז מאמץ לצורך דיוק כגון כניסה לאסאנת עמידה בשיווי משקל. גם קשב לצליל הנשימה שלנו, כעוגן לאיסוף החושים, ככלי עזר לשקט והתמקדות בכניסה למצב מדיטטיבי.

שימוש אחרון זה מביא אותנו אל הנושא המרתק של הנשימה כגשר אל התת מודע והנשימה כמשפיעה על מצב התודעה. בתחילת המאמר צויין שנשימתנו משתנה בהתאם למצב בו אנו שרויים. כלומר, היא משקפת את האירועים בחיינו. היופי הוא בכך שהדרך יכולה להיות גם הפוכה: כלומר שנשנה את מצב התודעה, דרך תרגולי נשימה. עקב הקשר בין הנשימה והמוח, יש ביניהם השפעה הדדית.

לדוגמא, אם אדם התקבע על דפוס נשימה לא נכון זה ישפיע לרעה על התנהלות חייו - בהרגשה כללית של לחץ, מתח, או עייפות כרונית. זאת עקב המאמץ שהגוף משקיע בנשימה או סתם מחוסר סיפוק כמות החמצן הדרושה לו. תירגול נשימה יוביל לתחושת מלאות, שמחה, לב פתוח, בית חזה פתוח, זקיפות קומה ופתיחות כללית. נכון שקשה להאמין, אבל אפשר אפילו לשנות את קצב הדופק שלנו, דרך תירגול נשימה.

תרגילי הנשימה מרגילים אותנו להתבונן בנשימה ולהפנות אליה תשומת לב. עצם ההתבוננות, מחולל תיקון ושינוי לטובה באופן אורגני. וכך מבססים מחדש דפוסי נשימה סדירים וטבעיים.

יש דרכים רבות לתרגולי נשימה. בתנועה, בישיבה, בשכיבה, באופן פאסיבי, אקטיבי, עם מניפולציות ובלי. השפעותיהן שונות ונשתמש בהן בהתאם לצורך אישי, קבוצתי, בהתאם למזג האויר או לשעה ביום...

הנשימה מזרימה את כוח החיים הנקרא פראנה. ואם תירצו להשתמש בה בתבונה, התחילו לתרגל יוגה.

 

 

מיה יפה - מורה מוסמכת ליוגה אינטגרטיבית וויניוגה מלמדת יוגה במודיעין, רחובות, שוהם. שעורים פרטניים ושעורים בקבוצות אתר: http://yogamaia.co.il/ דוא"ל: maia@yogamaia.co.il טלפון: 054-5391595

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב