דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יעוץ לגן פרטי - פתיחת שנה 

מאת    [ 26/09/2011 ]

מילים במאמר: 1007   [ נצפה 2954 פעמים ]

פתיחת שנת הלימודים מעמידה את מנהלת הגן ואת שאר המטפלות/ הגננות במצב של התמודדות רבת היקף. הצוות החינוכי של הפעוטון עומד מול ילדים מוכרים, שממשיכים מהשנה הקודמת, ומול ילדים חדשים.

הצוות עומד מול ההורים בגן - המוכרים והחדשים- גם הם נבדלים במספר היבטים- חלקם חרדתיים יותר וחלקם פחות, הם נבדלים בסגנון התקשורת שהם מקיימים ובאופן שבו הם נפרדים מהילדים בימים הראשונים- בקלות או עם קושי מסוים. גם ההרכב של הצוות החינוכי בפעוטון, לעיתים משתנה מהשנה הקודמת, ואז נדרשת הסתגלות להרכב החדש- הן מבחינה אישית והן מבחינה מקצועית, וכל זאת תוך כדי שיתוף פעולה איכותי, שבא לתרום לפתיחה מוצלחת של שנת הלימודים.

העירכות יעילה של מנהלת הגו והצוות לקראת פתיחת השנה, מאפשרת כניסה חלקה וזורמת יותר לעבודה. דילמות וקשיים שמועלים לדיון וזוכים להתייחסות ומענה, מביאים לכך שמשתפרת רמת התאום בין חברי הצוות בגן. כך הצוות נכנס לגן עם ארגז כלים המאפשר עבודה מקצועית, מותאמת וברורה יותר. כאשר הצוות מגיע לגן בתחילת השנה, מוכן לכך שייתכנו מצבים ברמות קושי שונות, הוא נכון יותר לקבל את המצבים האלה ולפעול בהם ממקום מקצועי ולא ממקום של לחץ או קושי.

ניהול הצוות בפעוטון

 כהכנה לפתיחת השנה, רצוי לנהל ישיבת צוות בפעוטון, אשר תשמש למספר מטרות: רענון נהלים (נהלי בטיחות, נהלי ארוחות, אחריות על רכוש הגן וכדומה), חידוד של טיפול במצבים שונים מול הילדים כמו נשיכות, הגדרת תפקידים ברורה ותיאום ציפיות. במעמד זה, יש להתייחס באריכות גם לאופן שבו מקובל בגן להתייחס לילדים שמתקשים להפרד בבוקר מהוריהם. ניתן לחשוב ביחד על דרכי פעולה ואף לערוך סימולציות המדמות מצבים אמיתיים. כמו כן, ראוי להתייחס גם להורי הילדים בגן, ולתת בידי הצוות כלים להתמודדות מולם. למשל- להורה אשר מתקשה להפרד מילדו בפעוטון, ניתן להציע עזרה ולומר "אמא הולכת לעבודה ותשוב אחרי שנאכל ארוחת צהריים. ניתן לה חיבוק ונשיקה ונשב לשחק ביחד", הורה אשר מעדיף להיעלם כדי לא להתמודד עם הקושי של הילד או שלו בפרידה, חשוב לעודד אותו להפרד בצורה מסודרת מילדו כדי להבטיח את אמונו בהורה. בישיבה מקדימה מעין זו, יש מקום להעלאת חששות ודילמות של אנשי הצוות בגן, תוך כדי הקשבה אמפטית, כדי שייווצר מקום בטוח להעלאת הדברים. כל זאת, לצורך שיתוף, פורקן וחיפוש פתרונות משותפים. המטרה היא שהמרחב המשותף שנוצר בישיבה זו, יישמר לאורך השנה ויתוחזק באמצעות מפגשים נוספים. בנוסף, מומלץ כי לאחר שבועיים- שלושה מפתיחת השנה, תתקיים פגישה נוספת, למטרת וונטילציה ולשם שיתוף בחוויות הטובות שהתנסה בהן הצוות ובהתנסויות הקשות יותר.

 

הפעוטות בגן
כל מטפלת/ גננת/ מנהלת גן מודעת לכך שעם הגעת הילדים ביום הראשון, היא תיתקל במגוון תגובות: ילדים שרצים לגן ונפרדים במהירות מהוריהם, ילדים שבוכים ולא מוכנים לעזוב את ההורה או את רגלה של המטפלת, ילדים שמפנימים את כאבם ולמראית עין נראים 'מתמודדים' אך לא משתפים פעולה בשום פעילות. תגובות אלה עוזרות לצוות להכיר את אישיותו של הילד, את המזג שלו ואת דפוס ההתמודדות שלו. כל ילד מגיע עם כישורים חברתיים- רגשיים שונים, המקלים עליו או מקשים עליו ביצירת קשרים בגן- מול הצוות ומול הילדים האחרים. הניסיון מלמד כי תגובה אמפתית ומתן לגיטימציה לרגשותיו של הילד, תורמים מאוד ליכולת של הצוות להתמודד במצבים אלה. מרבית הילדים נכנסים לגן ביתר קלות, כאשר הם מקבלים את התחושה כי הדמות המטפלת מבינה את רחשי ליבם, מודעת לכך שקשה להם, יכולה להכיל את הקושי ולומר זאת במילים ("אני מבינה שקשה לך. אתה מתגעגע לאמא"), מציעה קירבה פיזית (חיבוק, יד, הקראת סיפור) ומסבירה להם מה עומד לקרות במהלך היום ("אנחנו נאכל ארוחת בוקר, נשחק בחצר, ננוח על המזרן, ולאחר שנקום ונאכל פרי ועוגיה, אבא יגיע לקחת אותך הביתה").

דמות מטפלת כזאת, נוסכת בילדים בטחון, היא מראה שליטה במצב, לצד עטיפה, איסוף והכלה של הילד, ובכך בונה את הבסיס הבטוח של הילד בגן. כהיערכות לפתיחת השנה, על הצוות לארגן פעילויות שמאפשרות קירבה פיזית לצוות במידת האפשר מחד, לצד משחקים שמחזקים את התמצאות הילדים בגן ובפינות השונות, מאידך. עם הזמן הילדים רוכשים בטחון הן בצוות המטפל בהם לאורך היום והן במקום הפיזי שבו הם מבלים שעות רבות. הדמות המטפלת בפעוטון מלווה את הילדים ותומכת בהם, מתווכת ביניהם לבין האחרים ויוצרת אוירה רגשית בריאה ומחזקת בגן.

 

            תקשורת הורים

הקשבה אמפטית להורים היא נושא שנוי במחלוקת בקרב דמויות מטפלות בגנים. קיים החשש, שהורה שניתנת לו הבמה לדבר ולשתף בתחושותיו, יעשה זאת באריכות יתר, אשר תדרוש מן הצוות בגן להפסיקו באמצע כדי להתפנות לילדי הגן. עם זאת, חשוב לזכור כי ההורה מונע מגורמים רבים שאליהם הצוות לא תמיד מודע. הורה שמכניס את הילד בפעם הראשונה למסגרת הוא הורה חרד, הורה שהביא את הילד לעולם לאחר טיפולי פוריות קשים- הוא הורה חרד, כך גם הורה שמבחינה אישיותית קשה לו יותר 'למסור' את ילדו לטיפול של אחרים ולסמוך עליהם. הורים זקוקים לאוזן קשבת. על הצוות לספק להורים את הצורך הזה, כחלק מהתפקיד החינוכי מול הילדים. יש לשדר להורים את הרצון להקשיב להם ולעזור במידת האפשר, אך במידה וזה לא מתאפשר באותו רגע של קבלת הילדים בבוקר, חשוב לקבוע איתם מועד לשיחה, או לפנות למנהלת הגן שתדאג לכך. הורה שנשאר ללא מענה לתהיות והשאלות שלו, משול לילד אשר בוכה בתחילת היום ולא ניגשים אליו. גם עם ההורים חשוב לבצע תיאום ציפיות לקראת תחילת השנה, לגבי המדיניות בגן- עד כמה ניתן להשאר עם הילד ביום הראשון, כיצד פועל הצוות אשר רואה הורה או ילד שמתקשים במיוחד וכדומה. ככל שהדברים יהיו ברורים יותר מלכתחילה, כך יקל על הצוות להתמודד בימים הראשונים מול ההורים, גם כאשר יצטרך לשים גבולות להורים.

 

לסיכום, להיערכות מוקדמת יש תפקיד משמעותי להצלחה, בכל תחום. היערכות נכונה לקראת פתיחת שנת הלימודים בגן הילדים, תורמת להצלחת הצוות לעמוד בצורה טובה במשימות הרבות המוטלות עליו. הצוות מגיע לעבודה עם תחושה של בטחון ומסוגלות עצמית להתמודד במצבים שונים. הצוות חש שיש בידיו כלים מקצועיים המאפשרים לו לטפל בכל ילד והורה. הגדרת התפקידים ורענון נהלים מביאים את הצוות לידי תפקוד טוב ויעיל. לאחר שחששותיו של הצוות נשמעו וקיבלו התייחסות, הצוות פנוי רגשית כדי להיות שם בשביל הילדים וההורים. לאחר שמנהלת הגן הדגימה הקשבה אמפתית והתייחסות עניינית כלפי הצוות- בשיחת ההכנה, ביכולתו להעביר זאת הלאה בהתיחסותו לילדים ולהורים שמגיעים לגן. התנהלות נכונה תתרום לכל הצדדים לפתיחת שנת לימודים מוצלחת ופורה בגן הילדים, ותביא לשביעות רצון גבוהה של כל הגורמים במשולש צוות חינוכי- ילדים- הורים. כך נבנה סביבה רגשית בריאה בגן.  

 

ערכה : נירית גיבנט, יועצת למסגרות חינוכיות בגיל הרך – מרכז אתרוג 077-4006006

 

מרכז אתרוג - יעוץ למסגרות חינוכיות בגיל הרך, שירות בפריסה ארצית 077-4006006.


בנוסף, טיפול פסיכולוגי טיפול זוגי גישור גירושין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב