דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חברת אבטחה - אלמ בני טל מסכם את לקחי ה-11 לספטמבר 

מאת    [ 25/09/2011 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 2186 פעמים ]

עשר שנים עברו מאז היום בו השתלטו תשעה עשר חוטפים על ארבעה מטוסים בארצות הברית. שניים מהמטוסים פגעו ומוטטו את בנייני מרכז הסחר העולמי, מטוס נוסף פגע בפנטגון, משרד ההגנה האמריקאי ואילו טיסה מספר 93 התרסקה בשדה פתוח בפנסילבניה לאחר שנוסעי המטוס ניסו למנוע מהחוטפים להגיע לגבעת הקפיטול. אז מהם לקחי האבטחה שנלמדו מהאירוע שייחרט בזיכרון הקולקטיבי של כולנו? על כך – במאמר שלפניכם.

ראשית, כיום ניתן להבחין בסידורי אבטחה הדוקים הרבה יותר בשדות התעופה השונים. באותו יום קשה הצליחו כל החוטפים להעלות על המטוסים חמושים בסכינים אשר שימשו אותם מאוחר יותר לשם ההשתלטות. הסבירות להישנותו של תרחיש מסוג זה בימינו – קלושה הרבה יותר. בנוסף, גם הפיקוח על המטען שמועלה למטוס הפך להרבה יותר יעיל ומשמעותי. לא פעם נשמע כי נוסע זה או אחר מתלונן על כך שתיקיו נפתחים למטרות בדיקה אך עדיף לבדוק מבעוד מועד מאשר להצטער בדיעבד.

זאת ועוד, חלק בלתי מבוטל מהטייסים בחברות התעופה האמריקאיות (ולא רק בהן) עוברים הכשרה לשימוש בנשק כחלק ממתכונת הפעילות השוטפת. כאמור, לחוטפי ה-11 בספטמבר היו אך ורק סכינים בעוד שלטייסים לא היה דבר מלבד ידיהם החשופות. כיום המציאות השתנתה.

אבטחה פרטית ומוכנות מקדימה

יתרה מזאת, חברות תעופה גדולות וקטנות כאחד שוכרות בימינו את שירותיהם של מאבטחי טיסה פרטיים מחברת אבטחה המלווים את הנוסעים ואת הצוות מהרגע בו הם עולים למטוס ועד לרגע בו הם נוחתים במדינת היעד. הניסיון והוותק של המאבטחים הללו מהווה מרכיב ראשון במעלה בכל הנוגע לטיפול במצבי משבר פוטנציאליים. רק המאבטחים המנוסים ביותר מסוגלים למלא את התפקיד בצורה הטובה ביותר.

אך לא רק בתעופה עסקינן, גם גורדי השחקים עצמם אשר ממשיכים לאכלס את החברות הגדולות והמשפיעות בעולם זוכים לאבטחה משמעותית הרבה יותר. פיגוע הטרור של ה-11 בספטמבר לא היה הראשון במרכז הסחר העולמי. עוד ב-1993 פיצוצה של מכונית תופת בחניון גרמה למותם של שישה אנשים. אחד מהאנשים שהיו אחראים לאבטחת הבניין מחברת האבטחה והשמירה באותה עת התריע על העתיד לבוא אך אף אחד לא טרח להתייחס ברצינות לאזהרותיו. היום זה כבר לא יקרה.

צמצום סיכונים ושיתוף מידע

בהקשר זה ראוי לציין כי את האבידה הגדולה ביותר בהתקפת הטרור שאירעה לפני עשור ספגה חברת קנטור פיצג'רלד שיותר מ-650 מעובדיה נספו באסון. כיום, וכחלק מהלקחים שהופקו לאחר האירוע – מפצלות החברות הגדולות את עובדיהן ואת חומרי העבודה של החברה בין מספר מוקדי פעילות ההופכים למבצר מאובטח מאין כמוהו.

לבסוף, גם מבחינת איסוף המידע והערכת הסיכונים חל מפנה של ממש בעולם שאחרי ה-11 בספטמבר. אף על פי שטרם הוסרו כל החסמים הבירוקרטיים הדרושים – פועלות סוכנויות הבטחון השונות בארצות הברית ומחוצה לה (כמו גם בישראל) בשיתוף פעולה נרחב הרבה יותר. מטרתו של שיתוף הפעולה הוא להפוך את פריטי המידע הזמינים לנחלתם של כל האנשים שזקוקים להם על מנת להעריך בצורה הנכונה ביותר את הסיכונים הרובצים לפתחן של כל המדינות שאזרחיהן הפכו למטרות.

לסיכום, לא ניתן לומר בווודאות כי אירוע קשה הדומה במתכונתו לזה שפקד את ארצות הברית לפני עשור לא יחזור על עצמו לעולם, אך בה בעת כל הסימנים מראים כי הלקחים המרכזיים מהאירוע אכן הופקו וייושמו כך שאפשר להיות אופטימיים.

בני טל - אל"מ במילואים, יו"ר חברת בי.טי.אס - בני טל סקיוריטילפרטים נוספים :
http://www.bts-security.com/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב