דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כריתת עצים על פי ההלכה 

מאת    [ 22/09/2011 ]

מילים במאמר: 404   [ נצפה 2832 פעמים ]

כריתת עצים

חג הסוכות עומד בפתח, ועמו מגיע הצורך בסכך איכותי שישמש כגג לסוכות הרבות שתיבנינה ברחבי הארץ. על מנת להשיג סכך שכזה אנשים רבים תוהים כיצד ישיגו ענפים מתאימים לכיסוי הסוכה הפרטית שלכם, אשר על פי הלכות בניית סוכה צריך להיות "מן הצומח, ותלוש, ואינו מקבל טומאה כגון: על צינורות ברזל או רשת וכדו', ואם העמיד הסכך עליהם מותר בדיעבד" (חזו"ע עמ' מד ס"כג).

על פי הלכות אלה, "מותר לקצוץ ענפים של עצי פרי כדי לסכך בהם את הסוכה ועדיף יותר שגוי יקצוץ הענפים לבדו, ואם יש לו אילנות סרק עדיף יותר לקצוץ מהם ואז אפשר ע"י ישראל" (חזו"ע). כלומר – בהחלט שאפשר להשתמש בענפים שנגזמו מעצי הפרי שיש לכם בגינה, אולם עדיף שאלה יהיו ענפים שנגזמו מעצי סרק – כאלה שאינם מניבים פרי. על מנת שאותו גיזום עצים יתבצע כראוי, מומלץ להזמין אנשי מקצוע המתמחים בביצוע כריתת עצים וכמובן גם גיזום שלהם. כך תוכלו להבטיח ככל שניתן שהעבודה תתבצע על הצד הטוב ביותר, מבלי לפגוע במראה העץ וביכולתו העתידית להמשיך לצמוח ובמידה שמדובר בעץ פרי – מבלי לפגוע ביכולתו להניב פירות.

כריתת עצים השייכים לרשויות – אסורה

ההלכה קובעת, כי "הקוצצים לסוכה מאילנות השייכים לרשות ממשלתית או עירונית המקפידה הרי זה מקיים מצווה הבאה בעבירה ואסור לברך ברכת 'ליישב בסוכה' בסוכה שסיכוכה בעצים גזולים, והוא הדין הגוזל עצים וקרשים...". כלומר – ענפים שנגזמו וערכו עליהם גיזום עצים בגזל שלא ברשות אינם מותרים לשימוש כסכך, שכן הם אמנם משמשים לביצוע מצווה אולם מצווה שהתאפשר לקיים אותה בגלל דבר עבירה. חשוב לדעת, כי עיריות רבות מזמינות חברות המבצעות כריתת עצים או גיזום עצים מבוקרים, ומחלקת בחינם את ענפיהם למבקשים סכך לסוכתם. אפשר בהחלט לפנות לעירייה או לרשות המקומית ולשאול האם והיכן מחולקים ענפים שכאלה.

סכך פסול – סוכה לא כשרה

חשוב לדעת, שעל פי ההלכה סוכה שהוצב עליה סכך פסול, היינו סכך שנלקח ללא רשות או שאינו מן הצומח, אינו תלוש או שקיבל טומאה, היא איננה כשרה ואין לקיים בה את מצוות החג. לכן, על מנת שתוכלו לשבת בסוכה כשרה לחלוטין, מומלץ מאוד להזמין חברה המתמחה בביצוע כריתת עצים על מנת שתבצע עבורכם גיזום של סכך ראוי וכשר לקיום מצוות החג. אם אין ברשותכם גינה או שאין בגינה עצים שמתאימים לגיזום, פנו לרשויות המקומיות וסביר להניח שתוכלו לקבל מהן ענפים שנגזמו באמצעות כריתת עצים כשרה לחלוטין. כך תוכלו לשבת בסוכה בלב שלם ובטוח, ולדעת שאתם יושבים בסוכה שהוקמה מתוך רצון לקיים מצווה כשרה וליהנות מהישיבה בה בכל ימי החג. חג שמח!

 

גיזום עצים - החוטבים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב